Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

ГУРТОМ ДЕШЕВШЕ: ІСТОРІЯ СЕМА УОЛТОНА

Підприємець з історії

Сем Уолтон помер найбагатшою людиною в США за версією Forbes. Він відкрив перший магазин Wal-Mart у 1962 році та побудував мережу, яка за 30 років стала найбільшою роздрібною торгівлею в Америці. Уолтона пам’ятають як новатора в розвитку бізнесу, роздрібній торгівлі, управлінні мережами постачань та фінансуванні бізнесу.

 

ПЕРШІ СПРОБИ

Закінчивши університет у 1940 році за спеціальністю «економіка», Уолтон прагнув вступити в Уортонську школу бізнесу у Пенсильванському університеті, але швидко виявив, що не може собі цього дозволити. Натомість він влаштувався на посаду стажиста-менеджера у  магазині J.C. Penney. Уолтон був захоплений своєю роботою, але він ніколи не був найретельнішим співробітником магазину. Сем ненавидів змушувати клієнтів чекати, поки він метушився з паперами, тому його замовлення завжди були у безладі. Проте згодом саме це призвело до створення єдиної системи уніфікації документів Wal-Mart.

 

Призваний до складу армії США у 1942 році, Уолтон служив офіцером зв’язку в армійському розвідувальному корпусі протягом Другої світової війни. Після війни Уолтон відкрив свій перший магазин, франшизу «Бен Франклін», у Ньюпорті — невеликому містечку в штаті Арканзас. Вибір міста був зумовлений небажанням дружини Сема жити у мегаполісі чи хоча б більш-менш великому поселенні. Згодом розміщення в селищах з населенням не більше 50000 людей, куди не прагнули розширюватися його суперники, стало конкурентною перевагою магазинів Уолтона.

 

У місті були ще дві крамниці, але жодна не мала таких низьких цін, як в магазинах Уолтона. Як результат, нове підприємство швидко досягло успіху, що спонукало Уолтона шукати інші можливості для розширення. Протягом 1950-х років, використовуючи позичені гроші та прибутки від магазинів, якими він уже володів, Уолтон придбав один універмаг за іншим. До 1960 року він був власником 15 магазинів.

 

 Згодом Уолтон вирішив прийняти нову стратегію дисконтування, різко знизивши ціни та компенсуючи різницю в ціні із конкурентами шляхом збільшення обсягу продажів. Практика була не зовсім новою, але в той час дисконтні магазини, як правило, були невеликими, розміщувалися у великих містах і мали знижки лише на спеціальні товари. Ідея Уолтона полягала в тому, щоб створити великі магазини, які знижували ціни на усе, що вони мали, і розмістити їх у невеликих містах.

 

Спочатку він звернувся до компанії, яка надавала франшизу магазинам «Бен Франклін». Але директори компанії відмовились від пропозиції, коли Уолтон пояснив, що їм доведеться скоротити свою стандартну оптову націнку навпіл, щоб за його задумом знизити ціни. Тож, Уолтон вирішив почати з нуля самотужки.

 

ПОЧАТОК WAL-MART

Перший Wal-Mart відкрився в 1962 році в Роджерсі, штат Арканзас. Магазини були розташовані за добу їзди від дистриб’юційного центру компанії, щоб забезпечити швидке поповнення товарів. Мережі постачань Wal-Mart були настільки ефективними, що товар замовлявся і продавався у Wal-Mart протягом трьох днів.

Продажі зросли з 313 мільйонів до 1,2 мільярда доларів протягом 1970-х, тоді як кількість магазинів — більш ніж у вісім разів. Значна частина приросту була за рахунок боргових зобов’язань банку та виплачувалася в основному з виторгу від первинних публічних акцій компанії 1970 року. У 1991 році Wal-Mart став найбільшим роздрібним торговцем у країні. Того ж року, коли в країні був економічний спад, Wal-Mart збільшив продажі більш ніж на 40%.

 

ПРИСКОРЮЮЧИ ЧАС

Важливим компонентом успіху Wal-Mart було швидке впровадження новітніх технологій. Практично з самого початку Сем Уолтон визнав, що ключовим фактором, який забезпечує зменшення витрат та збільшення прибутку, є жорсткий контроль запасів, який впорядковує лише потрібні товари в потрібних кількостях. Занадто велика кількість запасів означала невиправдані витрати, занадто мала — втрачені продажі. Пошук способу відстежувати товари, що продаються, знаходяться в магазинах та відправляються на замовлення, стало однією з нав’язливих ідей Уолтона. Як результат, Wal-Mart був однією з перших великих торгових мереж, яка встановила електронні сканери на касах, підключених до центрального комп’ютера з управління запасами. На сьогодні комп’ютерна база даних Wal-Mart поступається лише Пентагону.

 

Також у 1983 році Wal-Mart витратив величезну кількість капіталу на приватну супутникову систему, яка могла відстежувати доставку вантажних автомобілів, здійснювати швидкі операції з кредитними картками та передавати аудіо- та відеосигнали та дані продажів. Пізніше Wal-Mart ввів можливість замовлень через Інтернет, безкоштовні доставки і мобільний додаток. До кінця 2018 року Wal-Mart все ще була однією з найбільших компаній у світі з ринковою капіталізацією понад 275,8 млрд доларів.

 

СЕКРЕТИ УСПІХУ СЕМА УОЛТОНА

1. Дбати про працівників

Засновник Wal-Mart наполягав на тому, що до працівників потрібно ставитись, як до ділових партнерів, та надавати їм можливості й ділитися інформацією. За словами самого Уолтона, його конкуренти програвали через те, що не зважали на атмосферу в своїх магазинах та погано ставилися до співробітників: «Якщо ви хочете, щоб люди в магазинах піклувалися про покупців, ви повинні переконатися, що дбаєте про цих співробітників. Це найважливіший інгредієнт успіху Wal-Mart».

 

2. Ігнорувати тих, хто не вірить у ваш успіх

«Якщо нам не вдасться виконати чиїсь гіпотетичні прогнози щодо того, що ми маємо робити, мені все одно», — казав Уолтон. Він самотужки відкрив та розвинув мережу магазинів у ті часи, коли американська економічна криза сягала свого піку.

 

3. Вчитись у конкурентів

Сем Уолтон неодноразово підкреслював, що з конкурентами потрібно не лише змагатися, але й переймати їхній досвід. Уолтон радив вивчати бізнес конкурентів. Він наголошував на тому, що потрібно не дошукуватись недоліків конкурентів, аби грати проти них, а, навпаки, шукати найкраще в їх бізнес-стратегіях та застосовувати до свого бізнесу. Сам засновник Wal-Mart відвідував штаб-квартири суперників, цікавився та вдало переймав їх методи.

 

4. Прислухатися до клієнтів

У ті часи помилкою конкурентів Wal-Mart було те, що вони недостатньо піклувалися про своїх покупців, женучись за швидким прибутком.  «Покупець — єдиний бос», — говорив Сем Уолтон.

Підприємець з історії

АТ "Ощадбанк"