Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

ВИРОБЛЯТИ ОЩАДЛИВО: КОНЦЕПЦІЯ LEAN STARTUP ВІД TOYOTA MOTOR CORPORATION

Підприємець з історії

Кіітіро Тойода був одним з п'яти світових лідерів автомобільної галузі. Йому приписують розширення Toyoda Automatic Loom Works, успішного текстильного бізнесу, створеного його батьком, Сакіші Тойода, до підприємства з автомобілебудування. Технічні навички і лідерство Кіітіро заклали основи компанії, яка в кінцевому підсумку стала однією з найуспішніших корпорацій у світі.

 

ВІД ТКАЦЬКИХ ВЕРСТАТІВ ДО АВТОМОБІЛІВ

 

Кіітіро Тойода, засновник Toyota Motor Corporation, був сином винахідника текстильного обладнання, в тому числі автоматичного ткацького верстата, і засновника Toyoda Loom Works Сакіші Тойода.

До кінця 1920-х років Кіітіро працював у компанії свого батька. Після поїздки у Сполучені Штати молодший Тойода загорівся ідеєю інвестувати в розширення Toyoda Loom Works та відкрити автомобільні підрозділи компанії. У той час така ідея вважалася великим ризиком для сімейного бізнесу. Незадовго до своєї смерті Сакіші Тойода закликав сина слідувати своїй мрії та займатися виробництвом автомобілів. Тож, у 1933 році Кіітіро заснував автомобільний підрозділ на заводі Toyoda Loom, який два роки потому випустив перший прототип автомобіля. У 1937 році Toyota Motor Corporation була створена як дочірнє підприємство Toyoda Loom. Однак, зіткнувшись з руйнуваннями та хаотичною економікою після Другої світової війни, компанія була змушена тимчасово пригальмувати виробництво автомобілів.

 

ІДЕЯ УПРАВЛІННЯ LEAN

 

Післявоєнна окупація й інфляція довели Toyoda Loom Works до межі банкрутства. Рятуючи підприємство, молодший Тойода ввів політику жорсткої економії. Згодом це стало основою принципу ощадливого виробництва.

Тойода, розчарований виробничими проблемами на автомобільному заводі, спостерігав і ретельно вивчав недоліки, створюючи у такий спосіб модель для максимізації продуктивності. Основну увагу в ній було приділено систематичному методу усунення втрат, що виникали через перевантаженість і нерівномірність робочих навантажень всередині виробничої системи. Ця модель ощадливого виробництва, яку також часто називають Lean, працює з орієнтацією на клієнта, який споживає продукт або послугу. По суті, модель зосереджена на підвищенні додаткової цінності.

Згідно з концепцією ощадливого виробництва, увесь процес виготовлення продукту можна поділити на етапи, що додають цінність для споживача, і етапи, які не дають цього. Все, що відноситься до останнього, класифікується як втрати, і має бути усунуто.

 

Що мається на увазі під «втратами» в концепції ощадливого виробництва?

     1. Дефектне виробництво - створення бракованої продукції;

     2. Перевиробництво - фабрикація більшої кількості продукту, ніж необхідно;

     3. Очікування - простій, непродуктивний час;

     4. Транспортування - втрачений час і ризик пошкодження або втрати;

     5. Інвентаризація - зберігання непотрібних запасів і, отже, несення капітальних витрат;

     6. Рух - зношування й аварії, що виникають при переміщенні продукту;

     7. Надмірна обробка - зайва специфікація компонентів або небажані функції.

 

 

Модель Lean також допомагає знизити рівень витрат. Більшість з них необхідні через довгострокові інвестиції - як фінансові, так і тимчасові. Ця методологія допомагає уникнути надмірних витрат, впроваджуючи повторюваний процес, в якому упор робиться на створення невеликих дорожніх карт продуктів і постійне поліпшення зворотного зв'язку на кожному етапі.

Кіітіро Тойода ввів у політику підприємств систему «just in time», згідно з якою будь-яка деталь автомобіля може бути створена не раніше, ніж в ній виникає потреба. У Toyota Motor Corporation не було складів з додатковими компонентами, що зберігало час і ресурси підприємства. Така модель управління матеріалами у виробництві передбачала зменшення обсягу незавершеного виробництва.

 

МІНІМАЛЬНА ЖИТТЄЗДАТНІСТЬ ПРОДУКТУ

 

Проблемою післявоєнної Японії був брак попиту на легкові автомобілі, через це підприємство Тойоди не мало можливості закуповувати потужну виробничу лінію. Японські споживачі потребували різних видів автомобілів, але при цьому попит на кожен був невеликим. Якщо до цього продуктивність обчислювалася лише в масштабах масового виробництва, то тепер автомобільним компаніям доводилося працювати над безліччю моделей з невеликим попитом.

Це призвело до появи важливої структурної складової концепції ощадливого виробництва — моделі мінімального життєздатного продукту (MVP). Вона допомогла підприємству знизити рівень втрати грошових коштів. Це досягалося шляхом створення процесу, який фокусувався на встановленні більш коротких цілей для розробки продукту з безперервним навчанням і з урахуванням поточних відгуків споживачів.

Тож, створення MVP означає запуск продукту невеликими етапами для отримання максимального зворотного зв'язку з ринком і відстеження інтересу споживачів. По суті, це запуск майже готового продукту на ринку для оцінки і розуміння вимог та розробки продукту з чітким розумінням синергії між ним і першими користувачами.

Модель мінімальної життєздатності продукту заснована на перевіреному навчанні, в якому основна увага приділяється автоматичному скороченню процесу розробки правильного продукту. Підприємець, який використовує цей метод, працює виважено, замість того, щоб наосліп створювати продукт, який ризикує не спрацювати і стати браком.

 

Отже, концепція мінімального життєздатного продукту Toyota Motor Corporation складається з таких етапів:

  • Поетапний запуск продукту для отримання зворотного зв'язку з ринком на етапі розробки;
  • Розуміння вимог ринку на основі зворотного зв'язку і поступове їх впровадження;
  • Розвиток синергії між ринком і продуктом;
  • Використання аналітики для управління процесом розробки через чітке розуміння зв'язку між продуктом і першими, хто впровадив технологію.

 

МОДЕЛЬ LEAN ЗАРАЗ

 

Істотним фактором моделі ощадливого виробництва є систематичний підхід до усунення втрат і навіть до робочих навантажень у виробничій системі. Lean - це модель, яка аналізує перспективи клієнта, скорочуючи все, чого він не потребує, і в той самий час збільшуючи те, що підвищує для нього цінність.

Зараз дуже багато стартапів починаються зі створення продукту, який, на думку засновників, є тим, що користувачі хочуть. Розробники проводять місяці і роки, розвиваючи його, але не демонструючи потенційним клієнтам, і, в більшості випадків, поведінка споживачів має тенденцію бути протилежною очікуваній. Концепція ощадливого виробництва допомагає підприємцю зрозуміти, коли потрібно прискорюватися, а коли - сповільнюватися, коли продовжувати, а коли зупинятися. Масштабування багатьох стартапів зараз відбувається швидше, ніж навчання і аналіз помилок,що в кінцевому підсумку призводить до скорочення робочих місць і невдач. Стартапи повинні мати чітке уявлення про проблеми і обмеження, які присутні на ринку, і, створюючи MVP, постійно спілкуватися з ринком, який не тільки допомагає у створенні найбільш потрібного споживачу продукту, але і в позиціюванні.

Кіітіро Тойода та філософія ощадливого виробництва переконують, що «ідеальні умови для виготовлення продукту створюються тоді, коли машини та люди працюють разом, щоб додати вартість, не створюючи відходів». Він задумав методології та методики виведення відходів між операціями, людьми та процесами. Навіть сьогодні всі виробничі підрозділи Toyota працюють та еволюціонують за цією системою, яка продовжує поширюватися у всіх країнах світу. Лідери інших компаній адаптують інструменти і принципи концепції й запроваджують не тільки у виробництва, а й у логістику, та дистрибуцію, сферу послуг, роздрібної торгівлі, охороні здоров'я, будівництва та обслуговування.

Підприємець з історії

АТ "Ощадбанк"