Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Мадам Сі Джей Вокер. Перша жінка-мільйонер

Підприємець з історії

Мадам Сі Джей Вокер - перша жінка, яка заробила мільйон доларів в США. Вона - втілення американської мрії: донька рабів, яка, завдяки старанній праці та підприємливості, змогла створити потужний бізнес, і заклала основи мережевого маркетингу. Свій бізнес Мадам Сі Джей Вокер побудувала з нуля - від етапу створення продукту власними руками до побудови фабрики з тисячами співробітників.

Створення власного продукту

Сара Брідлав, що стала відомою під іменем Мадам Сі Джей Вокер, народилась 23 грудня 1867 року у штаті Луїзіана. Її батьки мали статус рабів та працювали на бавовняних плантаціях. У 7-річному віці Сара стала сиротою. У 14 – вийшла заміж. Через 6 років її чоловік загинув через расові заворушення, й у 20 років Сара залишилася сама з дитиною на руках. Вона переїхала у Міссурі, й щоб мати можливість забезпечувати себе та доньку, Сара влаштувалася працювати прачкою. Робота була виснажливою ​​та шкодила здоров'ю. Згодом через розчини для прання у Сари стало випадати волосся. До початку 1900-х вона втратила більшу частину волосся. Дівчина почала шукати засіб, який міг би повернути їй волосся. Незабаром рецепт рятівного засобу Сара придумала сама. Основу формули Сара взяла у вже існуючих продуктів для волосся, про які дізналася від своїх братів-цирульників, і застосувавши отриманий досвід в якості представника афроамериканського підприємця Енні Мелоуна, який займався виробництвом продуктів з догляду за волоссям Poro.

Тоді вона вперше створила власний продукт – тонік для волосся, інвестувавши на його виробництво $1.25. Чудодійний засіб вона не тільки використала сама, але й стала продавати сусідам й на церковних подіях. Створений Сарою тонік став користуватися успіхом й поступово перетворювався у бізнес. Цільовим споживачем продукції Сари стала та частина населення, для якої масово не вироблялося засобів з догляду – в ті часи захворюваннями шкіри голови, через погане водопостачання, страждали саме бідні прошарки населення. Відтак, тоніки Сари активно розкуповувалися афроамериканськими спільнотами й розповсюджувалися у різних штатах.

Мережевий маркетинг

У 1905 році Сара переїхала у штат Колорадо, де вийшла заміж за Чарлза Джозефа Вокера. Сара стала мадам Сі Джей Вокер, а її підприємство знайшло назву - Madame C. J. Walker Manufacturing Company. Компанія почала випускати, окрім засобів із догляду за волоссям, ще й декоративну косметику для афроамериканських жінок. Сара розширила виробництво й стала створювати бальзами, олії для волосся. Особливою популярністю користувалися праски для випрямлення  волосся.

Скоро подружжя Вокерів трансформувало свій бізнес у те, що сьогодні ми називаємо «мережевим маркетингом». У компанії мадам Сі Джей Вокер з’явилися комівояжери. Вони їздили країною, стукали у домівки людей й пропонували продукцію.

Послідовники мадам Сі Джей Вокер

Мережевий маркетинг працює за схемою «виробник - дистриб'ютор - покупець». Тобто, ця система має на увазі реалізацію товарів і послуг безпосередньо від виробника до покупця через мережу агентів. Особливістю такої схеми є те, що дистриб'ютори залучаються самими ж дистриб'юторами, і таким чином розростається команда, територіальне охоплення, і відповідно про товар дізнається більша кількість людей - збільшуються продажі. А самі дистриб'ютори мають перспективу підвищення до більш високих посад. Сьогодні такий підхід використовують гіганти ринку, як-от AMWAY з річним оборотом 8,8 млрд дол прибутку, AVON (річний оборот 5,70 млрд дол), Mary Kay (річний оборот 3,25 млрд дол), Oriflame Cosmetics (1,537 млрд дол).

Мадам Вокер стала першопрохідцем у мережевому маркетингу, адже саме вона однією з перших окреслила початкові форми, в яких цей вид продажів існує донині. Той же Amway почав свій шлях лише на початку 60-х. На відміну від Madame C. J. Walker Manufacturing Company, що була заснований самотужки, Amway зароджувалася з початкових етапів як партнерський бізнес - його започаткували два молодих підприємця Річард Девос і Джей Ван Андел. Цікавим є той факт, що Річард і Джей увійшли в цей бізнес не методом спроби, а усвідомлено і вже маючи досвід мережевих продажів. Вони - перші дистриб'ютори, які доросли до рівня власного підприємства. Річард Девос і Джей Ван Андел були колишніми дистриб'юторами Nutrilite Products - компанії, яка подібно Сарі Брідлав, робила перші кроки в мережевому маркетингу. Засновник Nutrilite Products, Карл Ренборг, також  черпав знання зі створення лікарських засобів із досвіду селян, які вміли з підручних засобів здобувати потрібні вітаміни для сил і здоров'я. Якщо Сара сама була такою селянкою і починала з малого, то у Карла була можливість після збору інформації в китайських селищах відкрити власну лабораторію для створення препаратів. У 1934 році він створив свою компанію. Для поширення товарів він став залучати своїх друзів. Пізніше співробітники компанії почали запрошувати на роботу новачків, навчати їх та отримувати дохід уже не тільки від своїх власних продажів, але й від заробітків «підлеглих». Так з'явилося в мережевому бізнесі поняття «спонсор» - людина, яка опікує новачка і відповідає за його зростання. «Учні» Nutrilite Річард Девос і Джей Ван Андел, у свою чергу, зробили свій внесок у розвиток мережевого маркетингу. Вони вперше перейшли від реалізації одного продукту до цілої серії товарів. Компанія почала займатися не тільки поширенням вітамінів, але і продажем побутової хімії, косметики. Також вони ввели систему бонусів - за доходи особисто залучених учасників та за членів всієї дистриб'юторської мережі. Таким чином, стали організовуватися багаторівневі структури. І якщо їх попередники охоплювали лише територію США, Девосу та Анделу вдалося вийти за кордон. Сьогодні Amway - одна з найвідоміших компаній у світі багаторівневого маркетингу. У її прайс-листі налічується близько 3000 найменувань.

 Так, мережевий маркетинг зі стартапу сміливої, винахідливої жінки та лабораторії цілющих трав Карла Ренборга розрісся в компанії-мільярдники, які займають провідні позиції ринку і досі.

Досвід саме мадам Сі Джей Вокер цінний тим, що для неї мережевий маркетинг став не просто бізнесом, а її голосом, що закликав дівчат ставати сміливішими, братися за складні завдання, не обмежуючись збереженням домашнього вогнища, як було узвичаєно у тодішньому консервативному суспільстві. Її приклад – досвід, що почався з тюбика домашнього тоніка, - надихнув та наважив багатьох афроамериканських дівчат влаштовуватися на роботи, йти навчатися у коледжі та реалізовувати свої ідеї.

Досвід  мадам Сі Джей Вокер цінний ще й тим, що до успіху її привів нішевий продукт. Сі Джей добре розуміла аудиторію, для якої створювала засоби. Вона створила косметичну продукцію, яка відповідала унікальним потребам саме афроамериканської жінки, для якої до цього не виробляли засобів з урахуванням усіх тонкощів.

Бізнес для жінок

Завдяки своєму бізнесу, мадам Вокер не тільки отримувала прибуток, але й проробляла значну соціальну роботу. За часів сегрегації, гендерної нерівності, вона доводила, що незважаючи ні на що, завдяки старанній роботі і сміливості, можна домогтися успіху. Крім того, вона була переконана, що жінкам потрібно йти в бізнес. І роботи прачками, прибиральницями і т.ін. - не єдині варіанти для них. У свою мережу комівояжерами мадам Вокер набирала якраз жінок. Спільними зусиллями вони розвивали Madame C. J. Walker Manufacturing Company. За весь час керівництва компанією 40 тисяч афроамериканських жінок отримали роботу продавчинь на підприємствах Сари.

Також мадам Вокер їздила по країні з лекціями про правильний догляд за волоссям і шкірою, а в 1908 році в Піттсбурзі відкрила школу за цим напрямом. Заняття вела вона сама, а також її дочка. У школі афроамериканські жінки навчалися культурі догляду за волоссям.

У 1910 році мадам Вокер відкрила цілу фабрику, що стало початком запуску виробництва продукції в промислових масштабах. Фабрику збудували в Індіанаполісі. Там же розташувався головний офіс підприємства. У 1913 році компанія завела офіс у Нью-Йорку. До 1917 року бізнес Сари Вокер стає найбільшим афроамериканским бізнесом в США, в штаті якого служить 20 тисяч співробітниць. Масштаби і доходи компанії зросли настільки, що Сара стала першою в США жінкою-мільйонером.

Благодійність

Мадам Вокер брала активну участь у політичному та суспільному житті Нью-Йорку. Вона підтримувала NAACP (Національну асоціацію сприяння прогресу кольоровому населенню), надала допомогу в організації Тихого параду протесту 1017 – демонстрації на знак протесту проти расових заворушень у Сент-Луїсі, до якої долучились 10 000 афроамериканців. Крім того, мадам Вокер пожертвувала $5000 у фонд руху проти суду Лінча. Мадам Вокер жертвувала засоби у дитячі будинки та будинки пристарілих, а також фінансово допомагала руху по боротьбі проти дискримінації.

Крім того, мадам Вокер заснувала школи для афроамериканських дівчаток, одна з яких знаходилася в Західній Африці. Дві третини свого капіталу бізнесвумен витратила на благодійність. Свою віллу вона заповіла Національній асоціації сприяння прогресу кольорового населення.

Підприємець з історії

АТ "Ощадбанк"