Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Мистецтво купувати безпечно

Здавалось би, звичне діло для підприємця — придбати товар. Так, справа з не дуже хитрих — були б гроші на закупівлю і можливість її реалізації. Олександр Гарбар, адвокат і засновник адвокатського бюро Harbar Legal та один з консультантів «Будуй своє», з досвіду власної юридичної практики розповів про три умовні групи ризику цієї, на перший погляд простої й буденної дії підприємця, і пояснив, як запобігти неприємностям.

Партнери з трьох груп ризику

1. Партнер, який просить передоплату і не продає товар

Даний тип контрагентів мають одне з наступного:

— фіктивну компанію, яка зареєстрована на номінальних засновників «з вулиці» і такого ж директора, з яких навіть при великому бажанні і законному рішенні суду взяти буде нічого;
— реальну компанію, зареєстровану на справжніх засновників, проте вони готові спочатку затягувати терміни і багато раз обіцяти, що ситуація буде вирішена, а потім так само довго затягувати строки в суді і розтерміновувати виконавче провадження.

2. Партнер, який стягує передоплату і затримує поставку товару

Даний тип контрагентів часто належить до цілком нормального і порядного бізнесу, але у цьому бізнесі може бути погана внутрішня організація роботи або ж на дану компанію мають вплив незалежні від неї фактори. Фактором впливу може виступати, наприклад, затримка поставки з боку виробника, особливо коли той — з-за кордону. Затримка може виникнути й через митні органи або навіть релігійні свята у деяких країнах — типовим прикладом є різдвяні свята в країнах ЄС і США, коли всі відпочивають.

3. Партнер, з яким за будь-яких умов не потрібно співпрацювати

На українському ринку — маса постачальників товару, яких успішні компанії давно занесли у свої чорні списки. Ці компанії все-таки затримуються у бізнесі лише через те, що їхні ціни часто аж надто привабливі у порівнянні з конкурентами.

У чому ж саме ризики? Справа у тому, що серед постачальників можуть бути компанії, які виступали однією з ланок схем по ухиленню від сплати податків. Працівники податкової служби, розслідуючи злочини по ухиленню від сплати податків, рано чи пізно притягнуть до відповідальності всіх посадових осіб такої компанії. А ще — вони прийдуть з перевірками або обшуками до партнерів, з якими співпрацювала компанія-правопорушник. Також поширена практика надсилання в рамках кримінального провадження запитів про надання документів і пояснень до партнерів, з якими співпрацювала дана компанія-правопорушник, та залучення в якості свідків у кримінальному провадженні посадових осіб партнерів, що купували товар.

Очевидно, всі ці наслідки малоприємні для нормального підприємця і відбирають багато часу та ресурсів.

Як уникнути проблем з вищевказаними категоріями постачальників?

Якщо говорити відверто, то єдиного рішення, яке застрахує ваш бізнес на 100%, немає. Але є давно перевірені практикою заходи, що дозволяють звести до мінімуму потенційні ризики. Власне, саме цим пояснюється наявність відділів з безпеки у великих корпоративних структурах.

Ключові поради для уникнення юридичних ризиків при купівлі товару:

1. Перевіряйте своїх потенційних і нинішніх партнерів у судовому реєстрі, реєстрі платників податків та ЄДР. Отримана інформація скаже про наявність або відсутність судових проваджень, які тривають або вже були, і в якості кого виступав ваш партнер та яку відповідальність поніс. Також звертайте увагу на розмір статутного капіталу, дату реєстрації, місцезнаходження, історію змін адрес та назв компанії. Перевірте засновників і директора по реєстру ЄДР. Важливо, щоб на жодному з них не було ще по кілька подібних компаній у минулому або в поточному періоді.

2. Перевіряйте установчі документи свого партнера, наприклад, повноваження керівника на підписання угоди з вами.

3. Якщо сума угоди суттєва, рекомендую доручити комусь із працівників перевірити фактичне місцезнаходження компанії потенційного партнера. Незайвим буде помоніторити інформацію про нього в інтернеті — як мінімум у пристойних компаній мають бути сайт і сторінка у соціальних мережах.

4. Завжди укладайте письмовий договір, отримуйте його підписаний оригінал та рахунок-фактуру. Тут запам’ятайте важливе правило: немає простих шаблонних договорів, є договір на конкретну угоду, яку ви виконуєте з тими умовами, що юридично захищають вас. Дане правило дозволить ефективно відстояти ваші права.

5. Повторю згадане вище — укладайте договори під конкретну угоду і прописуйте ті умови, які будуть вас захищати, перестраховуйтесь і залучайте хорошого юриста, що має досвід у даній практиці.

6. Не здійснюйте повних передплат новим партнерам. Якщо без передоплати ніяк, краще розбити оплату на 3-4 платежі у залежності від етапу виконання партнером своїх зобов’язань.

АТ "Ощадбанк"