Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Не сміши людей!

Катерина Спориш

Андрій Федорів, засновник креативної агенції FEDORIV, тренер реаліті-школи бізнесу «Будуй своє» та автор навчального курсу «Бізнес у форматі no bullshit», розповів про важливі аспекти створення бізнесу: що потрібно, окрім ідеї, хто такий «клоун» і чому він приречений на загибель.

Немає плану — немає надії

Підприємці-початківці на стадії ідеї закохані у власну справу. Такий підхід не є правильним, оскільки бізнес — це баланс з двома обов’язковими складовими, як інь і янь. Де інь — натхнення, віра, закоханість, емоції, а янь — це планування і математика, тобто все, що можна порахувати та розрахувати.

У будь-яких інших варіантах, де є лише одна частина, бізнесу не існуватиме. Завжди виникатиме дисбаланс. Якщо лише математика і планування часу та інших ресурсів, тоді справа перетвориться на беземоційне заробляння грошей у таблицях формату Exel. Якщо покладатися виключно на емоції без планування часу, грошей та інших ресурсів — це дорога в нікуди.

Тому у бізнесі балансуйте між цифрами і захопленням процесом. Таким чином ви і реалізуватиметеся, і розвиватимете бізнес у заданому зрозумілому й чіткому напрямі.

Хто такий «клоун»?

З року в рік молоді підприємці покоління за поколінням роблять одну і ту ж саму дію. Що саме? Починають грати у бізнес, не знаючи правил. Маю на увазі, що людина починає грати в футбол або виготовляти продукцію, або пропонувати послуги — без засвоєних правил бізнесу. У підсумку з такого гравця, тобто підприємця, сміються інші учасники, називаючи «клоуном».

До прикладу, подекуди дружини відомих людей за гроші чоловіків бажають відкрити заклад — кав’ярню тощо. Втім, не мають жодного уявлення ані щодо конкуренції, ані щодо приміщень та їхніх особливостей. У результаті заклад не відкривається — через слабкі електромережі, проблеми з каналізацією тощо. Буває й інше — заклад відкривається, але стає збитковим через неправильні розрахунки або й взагалі їхню відсутність.

До речі, відсутність планування фінансів та бюджету — характерна риса «клоунів». Адже ці люди йдуть невідомо куди. Коли немає бюджету, це не можна назвати бізнесом. Можна — «халабудою», як завгодно.

А дехто — гине. А якщо порівнювати цей процес з грою — вони не переходять на новий, складніший рівень.

Про стадії розвитку бізнесу

Зрозуміло, багато таких «гравців» у процесі гри за рік-два і вивчають її правила, і ефективно ними користуються. Завдяки своїй наполегливості переходять на наступний рівень — у «авторський» бізнес.

Це така стадія розвитку бізнесу, коли підприємець активно його розвиває. Але й не може полишити його, тому що не всі процеси налаштовані та/або автоматизовані.

Наступна стадія розвитку — «індустріальний» бізнес. В такому випадку справа може розвиватися без щоденного активного втручання власника. Натомість на роботу наймаються директор та наглядова рада.

Найголовніше у бізнесі — не залишатися «клоуном» і прогресувати. А чи переходити від «авторського» до «індустріального» — складне питання. Деякі власники успішних бізнесів не полишають їх через особисті причини — як-от задоволення від процесу тощо.

Як переходити з одного рівня бізнесу на інший?

Насправді, у підприємців існують два шляхи розвитку справи.

1. На стадії «клоуна» — опановувати правила гри та використовувати їх, докладати максимум зусиль для розвитку бізнесу, вивчати конкурентів, вчити англійську мову, ходити на профільні заходи. І коли все вдається — рухатися від «авторського» до «індустріального» бізнесу.

2. Грати у безкінечну гру від конкуренції до інновацій та навпаки. От і весь бізнес.

Все інше — нюанси. Переконаний, саме в них — істина, що полягає у втіленні запланованого в життя. Під запланованим маю на увазі все те, що називається виконанням обіцянок, зобов’язань тощо у зазначений термін. Адже чудова ідея — це лише старт, далі все залежить від дисципліни, планування та іншого.

Підсумовуючи вищезазначене, по-перше, не живіть лише надією та захопленням ідеєю, плануйте й розраховуйте послідовність дій і розставляйте пріоритети. Безпосередньо від них залежить швидкість розвитку вашого бізнесу.

По-друге, не живіть ілюзіями, оцінюйте реальний стан справ — на якому етапі розвитку перебуває бізнес та куди прямує.

І звичайно ж, виконуйте заплановане і обіцяне бізнесу. Без виконання запланованих дій та дисципліни результату не буде.

АТ "Ощадбанк"