Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Потрібні «на вчора»

Катерина Спориш

«Будуй своє» розпитав підприємців сфери HoReCa про проблеми з персоналом та які існують способи їх вирішити.

Що спричиняє нестачу персоналу?

Бізнеси у сфері HoReCa (готелі, кафе, ресторани. — Ред.) щорічно зіштовхуються з нестачею персоналу. Проблему викликають декілька причин.

По-перше, частина бізнесів HoReCa працюють лише сезонно — від травня до вересня, в зимовий період ці підприємства законсервовані. Переважно такі бізнеси розташовані у курортних містах на морському узбережжі півдня України. А ще — біля озер та річок. Наприклад, у Волинській області є Шацькі озера, у Чернігівській — Блакитні тощо.  

По-друге, іноземні роботодавці буквально полюють на кухарів, офіціантів, адміністраторів. І на відміну від багатьох українських роботодавців, пропонують заробітну платню в євро або доларах, зручний графік і комфортні умови проживання на території готелів або у гуртожитках підвищеного комфорту з кондиціонерами та душовими кабінами у кімнатах, із зонами відпочинку тощо.

У підсумку українські підприємці, як представники сезонного бізнесу, так і цілорічного (кафе, ресторани, готелі), регулярно стикаються з нагальною проблемою — нестачею персоналу. Через що змушені терміново шукати все нових способів її вирішити.

Хто саме потрібен і для чого?

Підбиваючи підсумки наприкінці календарного року чи то сезону, представники сфери HoReCa у звітах аналізують, чи вдалося досягнути поставленої мети, як-от збільшити прибуток або повернути інвестиції. Разом з перемогами стають очевидними і проблеми бізнесу — у якості сервісу, у підборі персоналу тощо.

Підприємці досліджують не лише власні, а й бізнеси конкурентів у регіоні та у країні в цілому. До того ж вивчають загальносвітові тенденції цього ринку. Подорожують до інших країн, аби дослідити, як працюють бізнеси там, і як змінюються. До прикладу, якщо це готель з системою харчування all inclusive, власники подібних бізнесів в Україні з’ясовують для себе, скільки персоналу працює, як там організована безпека, дозвілля, а також харчування людей. Придивляються, що бізнесу вдалося оптимізувати за роки функціонування, як це вплинуло на його розвиток тощо.

Засновники невеликих готелів з України по світу шукають подібні та досліджують ті ж самі аспекти задля вирішення схожих питань — безпеки, наймання персоналу тощо.

«Наприклад, в Австралії я підмітив тенденцію: у невеликих готелях немає нічного адміністратора. Натомість туристи до прибуття у місто отримують код, за допомогою якого відкривають двері готелю та потрапляють до свого номера», — розповідає Артур Лупашко, засновник та генеральний директор керівної компанії Ribas Hotels Group.

Ще одне цікаве спостереження — у різних частинах світу підприємці вдаються не лише до скорочення штату, а й до інших способів оптимізувати кількість працівників.

«Останнім часом спостерігається тенденція, коли один працівник виконує дві функції — адміністратора та бармена у апарт-готелях», — відзначає Артур.

Зрозуміло, такі рішення підходять не лише для готельної сфери, а подеколи і для кафе та ресторанів. А от що стосується великих мереж HoReCa, то там такі підходи неактуальні через значний потік гостей.

Але якщо бізнесові вдається оптимізувати витрати за рахунок скорочення штату — виграють і працівники, і власники. Працівники насамперед виграють внаслідок перегляду зарплат. Адже, скоротивши одну одиницю, підприємець отримує можливість збільшити оплату праці або покращити умови проживання працівникам, або і те, й інше. Відповідно, і вакансія стає більш конкурентоздатною на ринку праці, що привертає увагу більшої кількості претендентів на неї. Разом з цим з’являється шанс найняти мотивованого співробітника на сезон або надовго.

Де знайти потрібних людей?

У будь-якому випадку підприємцю завжди слід завчасно шукати персонал до себе в готель, кафе або ресторан.

Стосовно лінійного персоналу існують кілька перевірених способів, якщо співробітники потрібні «на вчора».

Перший — офлайн-інструменти:

— паперові повідомлення на стовпах, дошках оголошень;
— оголошення у транспорті: в електричках, рейсових автобусах тощо.

Цей спосіб ефективний лише для деяких категорій співробітників.

«До прикладу, прибиральниці, помічники кухаря та інші зазвичай не заходять до інтернету. Вони шукають собі роботу в оголошеннях на зупинках або на стовпах», — констатує Артур Лупашко.

Другий спосіб — онлайн-пошук, через інтернет, соціальні мережі, таргетовану рекламу тощо. Таким чином значно пришвидшується підбір персоналу.

«За наявності в організації методик швидкого включення в роботу нова команда може стартувати вже у той же день, коли її зібрали», — підкреслює Юлія Сухорукова, засновниця компанії Box catering.

Нюанси онлайн та офлайн-пошуку

Що стосується оголошення, то існують певні вимоги щодо оформлення. У офлайні має міститися наступне:

— кого шукають та з яким досвідом;
— заробітна плата;
— умови проживання;
— контакти.

Всю інформацію треба подавати на оголошенні крупним шрифтом, щоб зацікавлена особа змогла і побачити, і при нагоді сфотографувати подробиці цієї пропозиції.

Щодо розташування також є особливості. Так, на стовпах розклеювати оголошення найкраще по колу. В такому випадку кандидат його побачить з будь-якого кута. У транспорті — краще розміщати на виходах або біля них, там людина затримує свою увагу перед завершенням поїздки.

Щодо оголошень в інтернеті, то інформація має бути викладена в такому ж порядку, як і офлайн. Втім, можливі й інші варіанти, з деталізацією переваг роботодавця — бонусами, комфортними умовами проживання тощо.

Підсумовуючи, зазначимо, не існує проблем, які не можна вирішити. У питаннях підбору персоналу можна вирішити все, якщо цього забажати та почати діяти у правильному напрямку — шукати тих, хто потрібен, і там, де можна знайти кандидатів для тих або інших вакансій.

АТ "Ощадбанк"