Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Від малого до середнього

Перехід малого бізнесу у середній зазвичай схожий на перехідний період у житті підлітка: гормони грають, частини тіла ростуть непропорційно, ніхто не розуміє, що ти вже дорослий, звідси — конфлікти. Компанії з командою до 50 осіб та оборотом до 250 млн грн на рік часто застигають на одному рівні. Середній бізнес — до 250 співробітників й оборотом до 1,5 млрд грн на рік — грає за іншими правилами, і вийти на велике коло вдається не всім. Олена Маневич, керівник проектів OLOS-Academy, розповіла «Будуй своє» про свого клієнта, якому це вдалося.

Мова про «Бюро оцінки», компанію, що оцінює землю. Органічний перехід тривав 3 роки без фінансових дотацій, на власному капіталі. Чим саме він цікавий?

По-перше, компанія є представником класичного офлайнового бізнесу без інвестицій з фондів або «мутного» первинного капіталу. По-друге, ринковий попит на її послуги не збільшувався. Прорив зробили завдяки внутрішній трансформації, а не зовнішнім можливостям.

У 2012 р. в «Бюро оцінки» працювало п’ятеро, троє з них були родичами. Офіс — у старому приміщенні Інституту землеуправління. Хиткі зв'язки в адміністративному ресурсі вселяли впевненість у завтрашньому дні і водночас — тотальну нудьгу.

Амбіції з’явилися не одразу. Навчання на проектах компанії OLOS накопичило потенціал змін у власника — тоді все й зійшло з мертвої точки.

Тож як крокували власник, компанія і персонал до великих змін?

1. Професіональні зв’язки на заміну родинним

У малому бізнесі часто заради довіри на ключові позиції ставлять родичів. Але у компанію важливо добирати професіоналів, схожих за цінностями, і контролювати їхню роботу. Відсутність контролю розбещує всіх однаково.

Власник, тверезо оцінивши рівень компетенцій співробітників, побачив, що двоє з п’яти не відповідають майбутнім амбіціям. Перше, що він зробив — надав їм можливість розвитку в інших місцях. Так, його дружина усе життя мріяла займатися живописом. Зміни в компанії стали чудовим приводом піти із бухгалтерії у власний проект.

Оцінювали персонал за 4 критеріями:

— виконання завдань без помилок у стандартах;
— здача робіт у визначений термін;
— вирішення проблем без залучення керівника;
— оцінка сервісу клієнтом.

2. Проведення стратегічної сесії та визначення вектору на 3 роки

Отже, компанія займалася оцінкою нерухомості, майна і землі. Після стратегічної сесії керівники зрозуміли, що можуть бути лідерами у цілому спектрі земельних робіт: оцінка, купівля, геодезія.

Допомогли класичні запитання:

— У чому ми можемо бути найкращими?
— В чому не зможемо бути найкращими?
— Яка наша економічна модель?

І аналіз ринку — передивилися усі сервіси, пов’язані із землею, та обрали найперспективніші, маржинальні, з мінімальною конкуренцією.

3. Наймання та вирощування персоналу під майбутні напрями

Талановиту молодь заохочували ще з інституту. Для неї прописали необхідні компетенції та сформували план розвитку.

Першою сходинкою стало корпоративне навчання, де роздивилися амбіційних працівників, які хочуть зростати. Вони, у свою чергу, пройшли 3 проекти з особистої ефективності. Так вирішили, оскільки швидкість масштабування компанії — це швидкість підвищення рівня зрілості ключових кадрів.

Опісля налагодили професійне навчання і отримали сертифікації в галузі землеустрою і проектування. Паралельно з цим проводили проекти, що єднають команду, та навчання з продажів і переговорів.

З кожним співробітником прописали кроки та матеріальну мотивацію: яких результатів треба досягти на кожному з етапів становлення, що може заробити за нову відповідальність, що треба вміти і знати.

4. Делегування

Найскладніше для підприємця малого бізнесу — відпустити деякі питання і визнати, що не тільки він може робити краще за всіх. Власнику необхідно дозволити співробітникам навчатися, робити неідеально, припускатися помилок, навіть втрачати клієнтів. Зріст кадрів важливіший, аніж ситуативний прибуток.

Вольове рішення відпустити операційне управління 3 напрямів бізнесу — оцінка, проектування, геодезія — власник прийняв з боєм. Співробітників готували до цього рік, будували процеси, розвивали компетенції, але все одно було складно. Насправді все виявилося набагато краще, ніж очікували: власники нерідко — не найкращі адміністратори процесів, а ось новоявлені директори розцвіли від нової відповідальності та можливостей.

5. Пошук можливостей

Власник малого бізнесу зосереджений в середину процесів компанії. На момент переходу на велике коло він повинен повернутися обличчям до ринку та його можливостей. Це час відвідування виставок, навчань, форумів, виробництв та бізнес-туризму. Сміливі поїздки і зустрічі з різними типами підприємництва розширюють межі у світогляді та підказують нові способи й рішення.

Топ-менеджмент компанії за 4 роки багато чому навчився і продовжує навчатися: пройдені 2 школи психології для бізнесу OLOS, інші бізнес-проекти, закордонні проекти-метафори OLOS, профільні виставки по всьому світу, поїздки на закордонні виробництва.

6. Великі грошові інвестиції у власний бізнес

Власники часто спокушаються вкладеннями в нерухомість чи перевірені активи. Це заморожує бізнес на одному рівні. Треба інвестувати в технології, сучасну техніку, навчання персоналу, виставки, поїздки на підприємництва, умови праці, бонуси за результати.

Для всіх партнерів це був найскладніший етап. Не хотілося розлучатися з грошима, вкладати їх у неочевидні блага. Найсміливіші інвестиції компанії: купівля нового геодезичного обладнання, великі рахунки за навчання персоналу, програмне забезпечення, поїздки на профільні виставки до Європи.

На інвестиції компанія почала виділяти 70% від прибутку (30% власники брали на щомісячні дивіденди). З інвестиційного фонду 40% вкладають у навчання персоналу за індивідуальними планами розвитку. Всі інші фінанси — на обладнання і програми. Компанія надає послуги, ключовий її актив — компетенції кадрів, тому це головна стаття інвестування.

Найбільше обмеження при переході від малого до середнього бізнесу — страх втратити зароблене і бажання діяти виключно перевіреними моделями поведінки.

А страх має силу лише до першої дії.

АТ "Ощадбанк"