Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Касовий розрив

Порада від спеціаліста

Касовий розрив – це тимчасова недостача коштів на рахунку компанії та нездатність здійснювати оплату витрат організації.

Про причини касового розриву і про те, як цьому запобігти, розповідає виконавчий директор аграрної компанії ГЛОБАЛ КОРМ ​​Олександр Янчук. Саме сільськогосподарський бізнес найчастіше стикається з касовим дефіцитом, причинами якого є розрахунки з аграріями на умовах післяплати і сезонними ризиками, пов’язаними з закупівлею зерна.

Причини касового розриву

Касові розриви не обов’язково є показником нерентабельності бізнесу. Часто з цією проблемою стикаються компанії, що з тих чи інших причин помиляються з об’ємом закупівель товару. Особливо до цього схильні організації, які торгують сезонними товарами.

Але все ж основними причинами касових розривів є нерентабельна бізнес-модель підприємства, помилки у пріоритетності платежів, відсутність контролю (або він недостатній) дебіторської заборгованості.

Крім факторів, про які йшлося вище, дефіцит грошових коштів може виникати з об’єктивних причин:

– затримки перерахувань від клієнтів;

 – експортні  чинники, пов’язані з валютною політикою. Наприклад, компанія підписала контракт на продаж товару у валюті за курсом 27 гривень за долар, а по факту доставки товару клієнту курс знизився до 26 гривень за долар. У такий спосіб, компанія – постачальник втрачає одну гривню заробітку і отримує дефіцит коштів на рахунку.;

 – різні умови розрахунку у постачальників і клієнтів. Найчастіше постачальники працюють на умовах передплати, а покупці за договорами післяплати, що призводить до дисбалансу на рахунку.

Прогнозування

Грамотне планування фінансових потоків є прерогативою фінансового директора, тому дуже важливо відповідально ставитися до підбору у компанію фахівця з фінансів. Адже для того, щоб запобігти наслідкам касових розривів або згладити їх, необхідна ефективна система контролю платежів і людина, яка зможе грамотно керувати процесом.

До переліку зобов’язань щодо запобігання касових розривів входять наступні:

– формування бюджету руху коштів;

– розробка критеріїв для послідовності платежів;

– формування бюджету доходів і витрат організації;

– складання і опрацювання платіжного календаря для оперативної роботи;

– контроль виконання бюджетів;

– проведення щоденного моніторингу того, що зроблено.

Існує універсальна і зрозуміла формула для розрахунку грошового потоку компанії, за допомогою якої можна виявити касовий розрив:

ГП = ЗГ + З - В, де

ГП – це грошовий потік  на кінець певного дня. Грошовий потік— це сукупність надходження і вибуття коштів за певний період часу, формованих у процесі господарської діяльності;

ЗГ – залишок грошей на початок цього дня;

З – зарахування

В – виплати.

Згідно з цією формулою, для визначення можливого касового розриву вам потрібно до залишку грошей на початок певного дня – і далі на кожен день – додавати надходження та віднімати виплати. Зарахування можна вносити, орієнтуючись на плани продажів, а виплати здійснювати на основі запланованих бюджетів. Якщо залишок плюсовий – це говорить про те, що у вас вистачає грошей на покриття зобов'язань, а якщо ввійшли в мінус – то у вас касовий розрив.

Такі розрахунки бажано робити на два і більше місяців уперед.

Для зручності цю формулу можна закласти в таблицю Excel і у такий спосіб сформувати платіжний календар компанії, у якому щодня ви будете бачити прогноз залишку грошей у майбутньому.

Також окрім Excel можна використовувати платіжний календар у будь-якій зручній для вас фінансовій системі.

Як вийти з касового розриву

Що робити, коли компанія вже зіткнулася з касовим розривом і відчула на собі всі «принади» недостачі коштів на рахунку?

Найголовніше правило – ніякої паніки!

Пріоритетність платежів

Насамперед, зіткнувшись із проблемою касового розриву, потрібно визначити пріоритетність платежів. Спочатку проводимо аналіз, які платежі можна відкласти без відшкодування штрафних санкцій за прострочення, а які необхідно погасити в терміновому порядку.

Сегментувати платежі за пріоритетністю

Далі потрібно сегментувати платежі за пріоритетністю. Тут кожна компанія сама для себе визначає важливі групи. Стандартно ця градація виглядає так, як описано нижче.

– Невідкладні, обов’язкові платежіз фіксованою сумою і датою. До таких відносяться кредити, податкові виплати, оплата оренди приміщення і розрахунки з постачальниками, у рамках договорів із якими діють штрафні санкції за прострочення платежів.

Платежі з відкритою датою або ті розрахунки, які можна відстрочити на пару днів. До таких, наприклад, відносяться зарплати співробітникам, інтернет-послуги та угоди з лояльними бізнес-партнерами.

– Лише після цього йдуть необов’язкові витрати: офісні, представницькі витрати тощо.

Відстрочка платежів

У ситуації, коли ви не можете вчасно розрахуватися з бізнес-партнерами, необхідно домовитися про відстрочку платежів і знайти компроміс по оплаті. Це можуть бути дрібні платежі, але які здійснюються з частою періодичністю. У такий спосіб ви показуєте партнеру свою надійність і спроможність, що в подальшому позитивно позначиться при укладанні нових контрактів. Роздрібнивши оплати постачальникам, ви будете довше з ними розплачуватися – тобто і грошей на рахунках буде залишатися більше.

Борги клієнтів

Якщо у вашій компанії є клієнти, які суттєво прострочили платежі за контрактами, то пора вибивати борги. Складіть список усіх боржників та починайте активну роботу по поверненню капіталу в компанію.

Можна почати з продзвону недобросовісних платників та з розсилок листів-повідомлень, де вказано суму боргу і дату його погашення. Більш радикальними заходами є припинення відвантажень, подача позовних заяв до суду, проте такі способи не гарантують оперативного вирішення проблеми.

Здача або продаж невикористовуваних активів

Якщо у компанії є активи що не використовуються у вигляді виробничого обладнання, техніки, приміщень, ви можете здавати їх в оренду або продати, щоб покрити недостачу.

Наприклад, виробнича лінія використовується рідко або тільки під спеціальні замовлення. Потрібно прорахувати, наскільки вигідно будете її продавати, щоб потім не піти в мінус при оренді таких потужностей у третіх осіб. Ще можна скласти графік роботи зі спецзамовленнями і визначити для себе, у які дні обладнання простоює і на який період його можна здавати без ризиків для компанії.

У будь-якому випадку потрібно заздалегідь прорахувати витрати, ризики, втрати і вигоди, які пов’язані з активами.

Бартер

Один із дієвих способів взаємозаліку між контрагентами – бартерний договір: ви пропонуєте партнеру якусь послугу/товар замість грошей. Наприклад, ви купили зерно на певну суму, а, крім переробки зерна, ваша компанія надає логістичні послуги. Таким чином, контрагент поставляє вам зерно, а ви на суму контракту надаєте послуги перевезення.

Факторинг

Якщо у вас із клієнтами налагоджено процес відстрочки, то є великий ризик касових розривів. Вийти з нього допоможе факторинг.

Такий тип кредитування дасть можливість отримання грошових ресурсів до того, як клієнт сплатить послуги. Ця послуга допоможе швидше повернути кошти в оборот компанії і скоротити касовий дефіцит.

У стандартному ланцюжку беруть участь три компанії: ваша, компанія-боржник і фактор (банк або факторингова компанія).

Фактор виплачує вам гроші замість покупця (орієнтовно 70–90% контракту), викуповуючи дебіторську заборгованість. За це фактор отримує свій відсоток. Після оплати боржника фактор доплачує залишок суми.

Овердрафт

Овердрафт – це рятівний круг при касових розривах, свого роду кредитна картка для компанії, за допомогою якої ви можете швидко отримати гроші. Ваша компанія може йти в мінус по поточному рахунку на встановлений ліміт. Головна відмінність такої послуги від кредиту полягає в тому, що всі кошти, які надходять на ваш розрахунковий рахунок, будуть автоматично погашати борг.

Передоплата

Найдієвішим способом для запобігання касових розривів є укладення договорів з покупцями на умовах передоплати. Можна пропонувати клієнтові різні «плюшки» у вигляді знижок при умові оплати всієї суми, пільгових/безкоштовних доставок для стимуляції покупців робити передоплату.

Є невеликі втрати при такому стимулюванні, але в майбутньому ці заходи допоможуть виключити ризики дефіциту коштів.

Кредит

Якщо попередні варіанти не підходять,  є ще спосіб погашення касового розриву – банківський кредит або інші джерела зовнішнього фінансування. Для того, щоб оперативно отримати гроші при раптовому настанні касового розриву необхідно заздалегідь підготуватись. Найкраще оформити кредит у вигляді кредитної лінії, коли всі кредитні кошти не виплачуються відразу на рахунок, а після оформлення «чекають», поки клієнт дасть запит на виплату частини ліміту, або повної суми.

 

Порада від спеціаліста

АТ "Ощадбанк"