Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

На словах і на ділі

Тетяна Кучер

Інопобратими

Ювелір Анна Фанигіна, випускниця Ризької школи дизайну і мистецтва, створює авторські прикраси понад 15 років. Від 2005-го вони успішно продаються під брендом VERBA. Така незвичайна назва повністю відображає суть: срібні вироби Анна гравіює латинськими висловами (verba – «слова» в перекладі з латини).

У 2000 році, коли Анна закінчувала відділення металу Ризької школи дизайну, вона звернулася до словника латинських висловів для опису своєї дипломної роботи. Давня мова захопила молоду дизайнерку своєю багатогранністю і незвичністю, і вона вирішила використати її в ювелірній справі.

Саме тоді у Анни з'явилися перші карбівки – інструменти для ювелірної роботи. Так вона почала створювати каблучки з латинськими написами. За кілька років ця справа перетворилася на бренд. На одній із прикрас вигравіювала фразу Adbibere verba puro pectore, що означає «Прийняти слова в чисте серце». Анна послухалася поради давніх мудреців і в буквальному сенсі «прийняла слова» – назвала новостворений бренд VERBA.

Дизайнерка розповідає, що історія її бренда – це історія «органічного розвитку». Перші п'ять років вона поєднувала створення авторських прикрас з викладанням математики у своїй альма-матер – Ризькій школі дизайну. Попри те що у молодої дизайнерки не було ані бізнес-плану, ані стратегії розвитку, перші прикраси продавалися успішно. Анна знайшла три галереї у Ризі, куди віддала свої роботи. Там вони сподобалися, і авторка отримала перші гонорари.

Водночас вона шукала інші можливості донести свої прикраси до потенційних покупців. У журналі прочитала про московську галерею «Новодел» і поїхала туди. Власниця галереї уподобала незвичайні витончені прикраси, і Анна залишила всю партію в Москві, де вони продавалися за принципом консигнації (така форма комісійного продажу часто застосовується під час реалізації нових товарів, потенційний попит на які невідомий).

Усі кошти, які Анна уторгувала за прикраси, вона інвестувала у придбання нових матеріалів та устаткування. Відтоді VERBA розвивається лише завдяки реінвестуванню отриманих коштів, без залучення сторонніх грошей. Дизайнерка наголошує, що така її принципова позиція, адже фінансова залежність від партнерів або інвесторів поставила б її у творчі рамки, а самоінвестування дає можливість втілювати всі ідеї, навіть найдивніші.

Попри таку герметичність бренда, він дає прибуток. Упродовж семи років VERBA вийшла на повну окупність.

Перші кілька років вона працювала одна, але згодом обсяги продажів почали зростати, і Анна зібрала невелику команду: спочатку до неї приєдналася шліфувальниця, а потім іще один помічник, якому довірили базову роботу з металами. Так засновниці вдалося зосередитися на створенні нових, складніших прикрасах.

Нині бренд VERBA – це злагоджена команда з п'яти людей, які створюють прикраси зі срібла, золота і електрума під керівництвом Анни – головного майстра та ідейної натхненниці.

Більше ніж прикраси

Основа виробництва VERBA – майстерня в Ризі, де кожна прикраса конструюється вручну і проходить кілька етапів створення. Спочатку це паяння, кування, гнуття, вальцювання – складна «чоловіча» робота з металом, потім набивання літер або закріплення каменів і фінальний етап – шліфування та полірування.

Срібло і золото закуповують у Латвії, а от напівкоштовне каміння Анна шукає за кордоном – на виставках у Східній та Центральній Європі. З деякими постачальниками домовляються заздалегідь. Для нової колекції дизайнерки знадобилися камені незвичайної форми, які рідко можна зустріти на виставках. Як не дивно, необхідні камені Анна замовила у Ризі – майстрів огранування там лише кілька, але один виконав замовлення.

Підприємниця розповідає, що професійні виставки – джерело корисних контактів і напрацювань для ювеліра. Вона брала участь з VERBA у багатьох європейських виставках: SIERAAD Art Fair в Амстердамі, Мюнхенському тижні прикрас Munich Jewellery Week, великій європейській виставці Blickfang, паризькій виставці Bijorcha.

Дизайнерка зізнається, що такі заходи дають багато нових клієнтів і ділових контактів. На них присутні і баєри, але, за словами Анни, творцям авторських прикрас складно налагодити контакти з баєрами, тому що ювелірні вироби, які створюються вручну, – це штучний продукт, і його собівартість досить висока. А баєри зазвичай намагаються закуповувати прикраси у великих обсягах і за низькими цінами.

У 2013 році організатори Mercedes-Benz Kiev Fashion Days запросили Анну представити свої прикраси на трейд-шоу для дизайнерів прикрас і аксесуарів у Києві. Відтоді розпочалася співпраця VERBA c українськими ритейлерами. Спочатку прикраси продавалися у київському магазині ХРОМ, а потім, після його закриття, перекочували у новий торговельний центр «Особняк», де і представлені дотепер.

Крім України прикраси з латинськими висловами продають у Литві, Естонії, Фінляндії, Росії, Італії та навіть у Гонконзі. Анна розповідає, що аудиторія в усіх країнах часто розділяється: молодь купує тонкі вироби з латинським гравіюванням і каблучки незвичайних геометричних форм, жінкам подобаються прикраси з прозорим напівкоштовним камінням. Головне, що об'єднує шанувальників бренда, – це готовність взаємодіяти з прикрасами на символічному рівні, бачити в каблучці або кулоні щось більше, ніж витончену дрібничку.

Засновниця незвичайного бренда підкреслює, що основна складність для ювеліра, який робить унікальні прикраси, – дотримання балансу між творчим наповненням бренда і його відповідністю ринковим умовам. Створювати цінний з художнього боку продукт і вміти правильно його позиціонувати і продати – особливе мистецтво.

До того, як digital почав активно розвиватися, основними інструментами просування бренда була участь у виставках, конкурсах та публікації у пресі. Тепер основний акцент – на соцмережах. Анна розповідає, що більшість аудиторії замовляє прикраси через Facebook та Instagram. Також у VERBA є онлайн-магазин. Як і раніше, багато клієнтів купують вироби на виставках.

У планах Анни – доопрацювання та просування нової колекції прикрас з давньогрецькими написами, яку дизайнерка створює уже багато років.

Інопобратими

АТ "Ощадбанк"