Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Зміни настрій!

Слава Должикова

Інопобратими

Тбіліські художники Анастасія Логвиненко та Іраклій Білашвілі понад десять років створюють ювелірні прикраси у стародавній техніці перебірчастої емалі. За допомогою нових технологій подружжя поєднало древнє мистецтво і сучасний дизайн у срібних кільцях та кулонах-ілюмінаторах зі змінними кольоровими дисками. Ці прикраси мають неабиякий попит і вже рік продаються під брендом Illumia.

 

Від ремесла до мистецтва

На початку 2000-х, коли киянка Анастасія переїхала до чоловіка у Тбілісі, її успішний досвід роботи дизайнером у рекламних агенціях виявився незатребуваним на місцевому ринку. Адже реклама у Грузії була тоді у зародковому стані. Подружжя шукало спільну справу, яка б могла прогодувати людей з академічною художньою освітою. Такою справою стала техніка гарячої перебірчастої емалі, яку в Грузії називають мінанкарі, а у світі знають як клуазоне.
Кілька тижнів навчання у тбіліської майстрині, численні експерименти, власні технологічні фішки і тисяча ларі (трохи більше $700) – так розпочався ювелірний сімейний бізнес під брендом Cloisonnémal. Усі витратні матеріали, піч, обладнання для шліфування подружжя придбало у Тбілісі. Кільця, кулони, сережки, браслети вирішили виготовляти зі срібла: воно дає білий фон, а отже – передбачуваний кольоровий результат.

«У Києві тоді ніхто навіть не бачив таких прикрас, – згадує Анастасія, – а якщо і бачив, то не розумів, як це зробили. Тепер теж не розуміють, але тоді це було якесь диво».
Чаклування починається з авторського дизайну майбутніх витворів мистецтва, іноді спільного, іноді індивідуального. Ідеї чоловічих прикрас – браслетів і запонок – зазвичай належать Іраклію. Срібні заготовки, що втілюють ідеї творчого тандема, замовляють у грузинських ювелірів. І це єдине, що майстри віддали на аутсорсинг. 
Наступний етап копіткий та довготривалий: Анастасія за власним ескізом формує малюнок на заготовці тонкими стрічками з чистого срібла та випалює його в печі за температури 750 ОС. Потім у чарунки, що утворилися, викладає різнобарвний емалевий пісок і випалює виріб шар за шаром п’ять-шість разів. Завдяки випалюванню суха емаль набуває фізичних властивостей скла. На цій стадії виріб стає кольоровим. І останній етап – ручне шліфування та полірування – справа Іраклія. Автоматизувати весь процес неможливо.
Прикраси Cloisonnémal настільки незвичайні, що спочатку навіть не потребували реклами. Збутом в Україні та згодом в усьому світі опікується сестра Анастасії – Ольга. Невелику вітрину створили у київському магазині «Всі. Свої» на умовах консигнації – форми комісійного продажу товару, за якої власник передає товар для реалізації, зберігаючи на нього право власності до моменту продажу. 

 

Життя в ілюмінаторі

Творче подружжя прагнуло розвитку, чогось зовсім нового. Ідея створити кільця-ілюмінатори спала на думку Іраклію торішньої різдвяної ночі. Як за склом ілюмінатора кожної миті змінюється світ, так і форму кільця можна майже миттєво наповнити будь-яким змістом – залежно від настрою. Анастасія підхопила ідею чоловіка, і тієї ж ночі художники зробили креслення майбутнього виробу, а вже за тиждень мали перший прототип Illumia. 
Дизайн кільця створили максимально лаконічним, аби воно слугувало рамкою для зображення. Орієнтувалися на жінок із повною шафою вбрання та одвічною проблемою «нічого вдягти». «У жінки змінюється що? Настрій! – каже Анастасія. – А так у неї є одна прикраса і водночас ціла колекція різнобарвних дисків (moods) під кожний настрій, під кожне вбрання». 
Колекція дисків зростає, деякі з них втілюють конкретні побажання постійних шанувальниць бренда. В асортименті з’явилися кулони та сережки-пусети.
Підкреслено спрощені сюжети легковажного жіночого бренда Illumia могли б символізувати свідомість на відміну від підсвідомості, що її уособлюють надскладні сюжети чоловічих браслетів Cloisonnémal. Саме так, «Свідоме та підсвідоме», називалася спільна виставка живопису подружжя. Вона відбулася у Тбілісі майже одразу після запуску Illumia. І ця виставка сприяла медійній популярності художників і водночас майстрів емалі, а отже – і впізнаваності їхніх виробів.
Основні інструменти просування натепер – Facebook та Instagram: більшість нових клієнтів приходить саме цими каналами. У планах – вихід на англомовну аудиторію. Власне, саме з таким прицілом замислювався слоган бренда Illumia – Replace mood! («Зміни настрій!»). Увесь дизайн бренда, від логотипів до рекламних макетів, створюють самі художники. «Ми на цьому заощаджуємо. І будемо заощаджувати!» – сміється Іраклій.

Нові горизонти

Оскільки перебірчаста емаль – дуже складна техніка, бізнес важко масштабувати. «Ми хотіли віддати щось на аутсорсинг, але всі наші роботи авторські, і якщо їх робитиме інша людина, це будемо вже не ми. З Illumia ми рік працюємо самі, а якщо обсяги зростуть, навчатимемо інших так, як потрібно саме нам», – ділиться Анастасія.
Передумови для цих планів уже є: Анастасія регулярно проводить майстер-класи з техніки перебірчастої емалі у Тбілісі та Києві. І це не дві-три години, а два повноцінних робочих дні копіткої роботи. Інакше, за словами художниці, у такому майстер-класі немає сенсу. Навчання пройшли вже понад 60 людей, але це лише початок, перше знайомство зі стародавнім ремеслом. Втім, подружжя вірить, що хтось із цих людей у майбутньому долучиться до сімейного бізнесу Логвиненко-Білашвілі.

Інопобратими

АТ "Ощадбанк"