Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Тури вихідного дня: специфіка й перспективи бізнесу

Наталія Найдюк

Досвід топів

2020 рік став найгіршим для туризму, зокрема, в Україні збитки становили 60 млрд грн. Щодо глобального сегменту подорожей Всесвітня туристична організація (UNWTO) зробила два прогнози. За оптимістичним у липні кількість туристів, що виїжджає за кордон, зросте на 66 % проти аналогічного періоду 2020-го. Однак це все одно буде на 55 % менше позаторішнього показника. За іншим сценарієм зростання відбудеться на 22 % й пізніше, у вересні, що на 67 % нижче доковідного рівня. 

Водночас пандемія сприяла внутрішньому туризму. Через закриття кордонів люди стали більше подорожувати Україною. Один із популярних форматів – тур вихідного дня. Про цей бізнес і зміни, яких він зазнав через карантин, нам розповіла власниця турагентства «Тури по Україні! Подорожуй з нами!» Оксана Ольховська.

Які бувають тури вихідного дня 

Альтернатива відпустці. Ми говоримо про подорож, що триває 1–4 дні. Зазвичай такі поїздки насичені враженнями: за короткий проміжок часу туристи змінюють кілька локацій та отримують максимум інформації. 

«Це дуже цікавий напрям туризму. Часто до відпустки ще далеко, а хочеться змінити оточення, перезавантажитись. То чому б не гайнути до Карпат із приємною компанією? Люди за три дні набираються стільки вражень, наче відпочивали тиждень», – ділиться експертка.

Найчастіше тури вихідного дня розраховані на внутрішні подорожі. Втім, до карантину були винятки. 

Закордонний формат. «Я організовувала тур «Один день у Румунії», – каже пані Оксана, – Мала намір зробити такий і в Польщу, але через карантин плани довелося відкласти».

Для міжнародних турів важливо обирати вільні пункти пропуску, інакше на кордоні можна застрягти на всі вихідні. 

Класифікація. Умовно тури ділять на такі види:

  • історичні;
  • ландшафтні;
  • архітектурні;
  • гастрономічні;
  • екстремальні;
  • фестивальні тощо. 

Тільки два останніх мають певну спрямованість, у  більшості ж випадків різні види відпочинку міксують. Так турист отримує різноманітні враження за короткий час.

Сезонність. Тури організовують залежно від сезону.

«Навесні найпопулярніші так звані квіткові поїздки: долини тюльпанів, нарцисів, сакура-фест в Ужгороді тощо. Карпати затребувані весь рік. Осінь більше підходить для фестивалів – шоколаду, кави, повітроплавання, та зараз їх проведення під питанням», – ділиться власниця турагентства.

Влітку найбільший попит мають морські подорожі й лайтові екстремальні тури, як-от рафтинг. Зима – час для лижників. Втім, у цю пору року турів найменше.

Відкриваємо турагентство формату вихідного дня

Для цього великих капіталовкладень не потрібно, надважливі освіта або досвід.

З юридичного боку достатньо зареєструвати ФОП на спрощеній системі оподаткування. Обирайте види підприємницької діяльності за КВЕД-2010: 79.11, 79.12, 79.90.

Що треба на старті. На початковому етапі:

  • орендувати офіс чи наймати працівників не обов’язково;
  • пані Ольховська радить попередньо якийсь час попрацювати в туристичній агенції чи хоча б у продажах;
  • вміти адмініструвати й організовувати подорожі: бронювати готелі, шукати цікаві місця, знаходити талановитих гідів тощо; 

«До того як заснувати агентство, я працювала в кол-центрі. Із часом ми почали продавати туристичні тури, і я очолила цей проєкт. Згодом відчула сили відкрити власну справу. Проте в мене вже була потужна школа продажів – у кол-центрі з нами працювали досвідчені тренери», – згадує Ольховська.

  • важливо розробити тури, які б відрізнялися від тих, що вже є у конкурентів; 

«У кожному місті я шукаю родзинку, те, що можна побачити чи спробувати тільки там. Інформацію черпаю з ютуб-каналів тревел-блогерів, читаю сайти про міста, та найбільше про цікавинки регіонів розповідають гіди, які там працюють. Для мене відкриттям стали Чернівці. Це місто не таке розкручене, як Львів, але воно не менш цікаве. Крім того, подорожувати туди зручніше: туристів небагато й коштує все дешевше», – зазначає експертка. 

  • як визначилися з маршрутом, створюйте сторінки у соціальних мережах, групи в месенджерах – привертайте увагу майбутніх клієнтів. Можна зробити сайт-лендінг з контактами. На рекламу в інтернеті в місяць власниця турагенства витрачає приблизно 200 доларів. 

Перевізники. Більшість турів автобусні, тому потурбуйтесь про надійного перевізника. Страхування пасажирів під час переїздів оформлює він. Для цього турагентство надає транспортній компанії списки мандрівників. 

З посиленням карантинних норм в автобусі повинні бути санітайзери, а туристи – перебувати в масках. Перед відправленням усім вимірюють температуру. Якщо комусь стане зле під час подорожі, його везуть до місцевої лікарні. Жодних додаткових довідок, наприклад про вакцинування чи тест на ковід, для туру наразі не вимагають. 

Групу завжди супроводжує працівник агентства. 

Ночівля. Якщо тур розрахований на кілька днів, винаймають готель. Розселяють зазвичай по дві-три особи. Двомісні номери дещо дорожчі.

Екскурсовод. «Гідів я принципово наймаю місцевих. Вважаю, що краще за них ніхто не розповість про пам’ятку чи історію міста. Завжди прошу не перевантажувати туристів датами, а розповідати людські історії, легенди. Нових екскурсоводів перевіряю особисто», – каже Оксана.

Бізнес і карантин

Через карантин у регіонах діють різні обмеження. До того ж їх неможливо передбачити. Так, нещодавно половина групи, набрана агенцією «Поїхали з нами», відмовилася від подорожі, бо Хмельниччина потрапила до червоної зони й замок у Кам’янці-Подільському закрили. 

«Крім того, деякі люди бояться мандрувати. До останнього відкладають бронювання, бо хочуть знати, якою буде ситуація в регіоні. А вона змінюється швидко, на жаль», – говорить експертка.

Ще один чинник, який негативно впливає на бізнес, – падіння добробуту людей. 

Вартість туру й скільки заробляє агентство

Вартість туру складається з проїзду, проживання, екскурсійного обслуговування тощо. Вхідний квиток на екскурсію не завжди включений в ціну, бо його вартість часто змінюється. 

За словами Оксани Ольховської, власник агентства отримує 20–25 % від туру, та частка може бути й меншою.

«Перевізники беруть плату за кілометраж, а не за кількість людей. Якщо група маленька або автобус заповнено не повністю, я все одно маю сплатити за весь транспорт. Так само з послугами гіда, тому тут все індивідуально й щоразу по-різному», – пояснює експертка. 

А загалом тури вихідного дня – прекрасна можливість пізнати Україну за короткий час і за цілком адекватну ціну, тому цей напрям розвиватиметься. До речі, таким чином люди влітку їздять навіть на море – бюджетно і швидко.

Досвід топів

АТ "Ощадбанк"