Жінки в бізнесі: прийшов час сміливих рішень
Інтерв'ю
За період війни кількість жінок, залучених в управління бізнесом, суттєво зросла
Більшість успішних жінок, які зараз очолюють великі компанії, які виступають на міжнародних подіях, чиї інтерв’ю ви читаєте в поважних виданнях, починали з маленьких кроків. І цей шлях не лише про бізнес-результати, а й про подолання стереотипів і віру в себе.
Я добре пам’ятаю свої перші кроки як адвокатки, коли бачила в поглядах колег сумніви лише тому, що я жінка. Доводилось працювати набагато більше, ніж моїм колегам-чоловікам, аби доводити, що я варта поваги за професійність, а не лише компліментів.
Моїм колегам-чоловікам було потрібно лише демонструвати результативність, а мені – спочатку долати стереотип сприйняття, щоб вже потім «розкривались очі» й мої результати ставали помітними.
Статистика як свідчення змін
Спираючись на аналітику Ощадбанку, я маю змогу відслідковувати, наскільки успішне підприємництво посилює жінок. Надає впевненості, розкриває горизонти, відрощує крила.
За період повномасштабної війни кількість бізнесів, які очолюють або якими володіють жінки, збільшилась в сегменті наших клієнтів мікро-, малого і середнього бізнесу на 4% – майже на 10 000 підприємств. Зараз таких компаній у портфелі Ощаду третина, 80 000 підприємств.
Також бачу, як поступово руйнується і міф про «нежіночність» певних напрямів бізнесу. Наприклад, близько 30% компаній у сегментах енергетики, телекомунікацій і переробної промисловості з числа наших клієнтів очолюють жінки. В аграрному секторі, транспорті та навіть оборонній промисловості ця частка сягає 20%.
Шлях до гендерної рівності в бізнесі та кар’єрі – одна з умов євроінтеграції. Україна, що протистоїть російській агресії та рухається до європейської сім’ї, має встигнути подолати гендерні стереотипи набагато швидше і в більш складних умовах, ніж це відбувалось у Європі. Коли так багато чоловіків захищає країну на фронті, їхні місця в економіці мають зайняти жінки. Прийшов час для сміливих рішень.
Для підтримки жінок Ощадбанк запроваджує спеціальні фінансові продукти, гранти й навчальні програми за сприяння міжнародних партнерів, що допомагають підприємницям будувати кар’єру. Більше 40% отримувачів наших грантів для бізнесу – жінки.
Майже 40% бізнесів, що скористались грантами для ветеранок і ветеранів та членів їх сімей, теж очолюють жінки. Основна кількість підприємців, що пройшла навчання за нашою спільною програмою з USAID та Новою поштою з розвитку експорту, – також жінки.
Нерівномірність розвитку жіночого підприємництва в регіонах
Жіноче підприємництво в Україні розвивається нерівномірно, і це обумовлено не лише загальними стереотипами, а й специфікою економічного розвитку кожного регіону. Попри те що жінки створюють майже однакову кількість ФОПів у всіх областях (59%), серед інших типів юридичних осіб ситуація відрізняється. Чим більша компанія і чим вища кар’єрна драбина, тим складніше жінкам долати «скляну стелю», піднімаючись нею.
Так, частка жінок серед власників і керівників компаній залишається на рівні 10-12% в середньому по країні, а в Донецькій, Луганській і Херсонській областях вона не перевищує 2%. Ці дані по клієнтах Ощадбанку є доволі показовими для сегмента мікро-, малого і середнього бізнесу, адже ми є одними з лідерів з його фінансування.
Кейси, що надихають: приклади успішних жінок-підприємниць
Втім важливість залучення жінок до підприємництва полягає не лише в сьогоденному економічному ефекті для їхніх родин і для країни. Успішність в бізнесі – це своєрідний маніфест для самої жінки: «я можу».
Під час однієї з поїздок у регіони разом з віцепрем’єркою – міністеркою економіки Юлією Свириденко мене вразила історія жінки, яка отримала пільговий кредит від держави на розвиток бізнесу.
У неї в Покровську своє підприємство, яке виготовляє металеві конструкції. У Покровську! Металеві конструкції! Коли вона показувала урядовій делегації свій цех, вона була в сукні та на підборах. Вона не мала потреби «мімікрувати» під чоловіка.
Вона керує бізнесом з упевненістю та відповідальністю перед замовниками, перед своїми працівниками, перед їхніми родинами – не тільки за економічну складову, але й за фізичну безпеку.
Жінка з таким досвідом точно не боятиметься в подальшому взяти відповідальність і перед своєю громадою в лавах місцевого самоврядування. А згодом і відповідальність перед країною як політикиня національного рівня. Визнання в бізнесі – перший крок «видимості» для жінок в суспільстві. Дуже важливий крок.
Ще один приклад з кейсів нашого банку – жінка, яка демобілізувалась зі служби в ЗСУ і за допомогою гранту «Власна справа» вперше відкрила свій стоматологічний кабінет. Сьогодні вона керує вже двома такими кабінетами. Впевнена, що її бізнес активно розвиватиметься й далі. Головний крок зроблено – вона повірила в себе і не зупиняється на досягнутому.
Жінки можуть усе
Жіноче лідерство – це не тренд, а шлях до змін, який торує кожна з нас. Ми, жінки, здатні на неймовірне, якщо в нас вірять. Я особисто вірю в кожну з нас. Закликаю діяти всіх жінок, які зараз вагаються, чи робити крок у підприємництво, чи обійняти керівну посаду, чи спробувати сили в політиці чи муніципальному управлінні. «Звісно, ти зможеш!» – це слова, які має почути кожна жінка, яка прагне більшого.
Інтерв'ю