Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

15 найпопулярніших ніш для бізнесу у воєнній та повоєнній Україні

Наталія Найдюк

Ідея для бізнесу

Поки ЗСУ нищать ворога, кожен має працювати, щоб фінансувати армію. Ми зібрали ідеї для бізнесу, які дадуть прибуток зараз і після завершення війни. Для цього скористалися порадами фахівців InVenture Investment Group, засновника рекламної агенції Grape Юрія Гладкого, заявами представників уряду щодо пріоритетних галузей економіки та ґрунтувалися на власних спостереженнях.

1. Скло й послуги зі встановлення вікон

На початок червня в Україні зруйновано або пошкоджено 116 тис. житлових будинків, торгові й офісні центри, підприємства. Вікна найчастіше потерпають від російських бомб і снарядів. І якщо заводів з виробництва вікон в Україні вистачає, то зі склом ситуація інша. До війни його на 75 % імпортували з росії та Білорусі. За словами виконавчого директора Асоціації учасників ринку вікон та фасадів Олексія Бубнова, після вторгнення імпорт наростили з Польщі, Туреччини, Болгарії, Азербайджану. Поки скла вистачає, а ось для відбудови його забракне.

Після війни інвестори можуть зацікавитися відкриттям склозаводів в Україні. Тим більше що в нас достатньо сировини для його виготовлення. Кварцового піску в країні понад 240 млн т.

Склозавод – це історія на десятки мільйонів доларів і все ж більше про інвестиції з-за кордону. А ось компанія з продажу або встановлення вікон, дверей, балконів, ролет цілком доступна у форматі малого й середнього бізнесу. Особливо з урахуванням того, який попит мають ці послуги зараз і який бум очікується після завершення війни та відновлення будівництва.

2. Будматеріали й дотичні сфери

Крім виробництва будівельних матеріалів, у цій сфері доступні й інші ніші. Наприклад, послуги з доставлення таких товарів, магазини з їхнього продажу. 

Так само матимуть попит будівельні й ремонтні бригади. І мова не тільки про зведення будинків і споруд, а й про монтаж трубопроводів на заводах, водоканалах тощо.

Логічно, що зросте запит на будівельні інструменти й техніку. І, ймовірно, на їх прокат. 

3. Альтернативні котли та паливо для них

У 2016 році через відмову від російського газу в Україні почали масово виробляти котли, що працюють на твердому паливі. З початком війни росія посилила газовий шантаж Європи. Тож очевидно, що світ шукатиме альтернативні джерела енергії.

Отже, перспективними будуть котли, що працюють на твердому паливі. Особливо пристосовані до кількох видів пального: дрова, тріска, пелети, торф’яні брикети тощо.

Якщо в Україні збільшиться виробництво електроенергії і ціна буде комфортною для населення, то стануть цікавими пропозиції різноманітних електросистем для обігріву будинків, бойлери для води.

4. Послуги архітекторів

Нові будівлі в Україні мають бути обов’язково оснащені бомбосховищами. Тож перспективними є архітектурні проєкти нових укриттів та модернізація тих, що вже зведені. 

Будуть потрібні послуги архітекторів через масові пошкодження будівель і споруд в містах. Тепер їх треба відбудувати й органічно вписати в простір.

5. Відновлення історичних пам’яток

Станом на червень росіяни пошкодили в Україні 388 об’єктів культурної спадщини. Найбільше – у Харківській, Донецькій, Київській та Чернігівській областях. Це означає, що їх потрібно відновити.

Отже, в період відбудови знадобляться відповідні фахівці, які складатимуть проєкти реставрації та безпосередньо виконуватимуть роботи.

6. Військовий одяг, взуття, аксесуари

Мова не тільки про одяг, який носять \військові. За словами власника ПП «Броно» Михайла Миколайчука, наразі тканина, з якої шиють українську форму, недоступна для звичайних підприємств. Держава наклала на неї бронь, і придбати її можна лише за держзамовленням. Тож малі й великі підприємства легкої промисловості шиють балаклави, бронежилети, взуття, розвантажувальні жилети тощо – для цих товарів немає єдиних вимог щодо матеріалу.

Натомість війна створила тренд у світі на стиль мілітарі. Наприклад, президент Володимир Зеленський часто вдягає футболки з прапором України від американського бренду 5.11 Tactical. 

Україна і світ очікують на крутий мілітарі-бренд, речі якого захоче вдягнути керівництво як України, так і всього світу. 

Крім того, ці товари можна реалізувати на закордонних аукціонах. На кшталт того, де продали легендарну президентську фліску за 3,4 млн грн.

7. Харчі тривалого зберігання

Виготовлення й продаж продуктів з великою доданою вартістю, які можна зберігати багато років. Це консерви, сухпайки та продукти швидкого приготування на випадок непередбачених ситуацій. Така їжа потрібна військовим і цивільним зараз. Крім того, у майбутньому її запас має бути в тих же бомбосховищах та укриттях.

Цей тренд уже втілив у життя Тарас Парандій, власник бренду «Димне м’ясо від Тараса». Він отримав кредит в Ощадбанку за програмою 0 % із державними гарантіями. За отримані кошти запустив у Рівному новий продукт «‎Наїдки від Тараса» – готові до вживання страви з тривалим терміном придатності.

До речі, за прогнозами InVenture, після війни люди продовжуватимуть запасатися продукцією тривалого зберігання. 

8. Кібербезпека, хмарні сховища й цифрові послуги

Через війну багато серверів зазнали пошкоджень. Компанія UniTech зрозуміла потребу максимально цифровізувати компанію та перенести дані в хмарне сховище ще у 2014-му, коли перебазувалася до Києва з окупованого Донецька. 

Через низку кібератак, які останні роки чинить росія, українцям потрібні нові програми, що зможуть захистити дані. А ще консультації щодо цього.

Продовжаться зміни і в державному секторі. Юрій Гладкий вважає, що все має бути у смартфоні з повним переходом на цифрову державу. Це своєю чергою скоротить апарат державних службовців.

«Ми вже не уявляємо, навіщо кудись виходити, коли можна все зробити онлайн. Особливо коли по всій Україні з’явився супутниковий інтернет Starlink від Ілона Маска», – зауважив експерт. 

9. Аналоги російських ІТ-програм, що пішли з українського ринку

Ще один напрям в ІТ, який має попит. На нього рекомендують звернути увагу експерти InVenture. 

Крім якісного продукту та професіоналів, потрібно подбати про маркетинг. Кампанія повинна залучити користувачів та переконати їх у тому, що українські аналоги програм нічим не гірші за звичні закордонні версії.

10. Українська криптовалюта

З одного боку, зараз все більше кажуть про легалізацію криптовалюти в Україні. А з іншого – про створення власного українського токена на тему ЗСУ чи української свободи.

«Кожна відома криптовалюта є успішним маркетинговим проєктом, і саме зараз я б радив створити та просувати «свою українську монету», поки у світі залишається інтерес до війни України з росією», – вважає Юрій Гладкий.

11. Військові консультації

В Україні триває війна, якої у світі ще не було. Мається на увазі формат та сучасні технології. Тож українці можуть надавати консультації. Тут є кілька ніш:

◉ команди військових професіоналів ділитимуться досвідом ведення бойових дій у сучасних умовах. Це можуть бути навчання, майстер-класи з користування зброєю та застосування різних практик війни;

◉ є чим поділитися і цивільним галузям. Наприклад, досвідом створення й роботи масових сервісів воєнного часу, як-от мобільний застосунок «Тривога» від Ajax Systems. Його можна використовувати й у разі стихійних лих, дещо модернізувавши. 

12. Психологічна підтримка

За словами міністра охорони здоров’я Віктора Ляшка, після війни 15 млн українців потребуватимуть психологічної підтримки. З них 3–4 млн – медикаментозного лікування. Отже, вже зараз треба подбати про створення відповідних центрів, консультацій, спеціальних закладів для відновлення.

13. СТО й шиномонтажі

Більшість людей в Україні купують вживані авто, зокрема й з-за кордону. Зазвичай вони потребують ремонту. Так само й автівки, які зазнали пошкоджень на фронті або готуються для відправлення туди.

Тож затребувані послуги автоелектриків, механіків, зварювальників і шиномонтажу. 

14. Альтернативна енергетика

Виконавчий директор Міжнародного енергетичного агентства Фатіх Біроль сказав, що російське вторгнення в Україну прискорило перехід на екологічно чисті джерела енергії. Deloitte своєю чергою серед головних трендів відновлюваних джерел енергії у 2022-му називає: 

◉ розвиток технологій нового покоління; 

◉ використання штучного інтелекту для оптимізації енергетичних процесів; 

◉ розвиток інфраструктури для ВДЕ проєктів; 

◉ вдосконалення ланцюгів постачання.

З цих напрямів і слід черпати ідеї для бізнесу. 

15. Товари подвійного призначення

Таку продукцію можна використовувати як для цивільних, так і військових завдань. Однак для її продажу не потрібна додаткова ліцензія. Серед можливих товарів, які займуть цю нішу: 

◉ матеріали, що використовують як у побуті, будівництві, так і для виготовлення озброєння;

◉ обладнання для виготовлення верстатів, інструментів тощо; 

◉ програмне забезпечення;

◉ електронні пристрої: дрони, апарати нічного бачення тощо.

До речі, Український фонд стартапів та Міністерство цифрової трансформації України дають гранти до 35 тис. доларів на реалізацію проєкту, який має подвійне призначення. Більше актуальних грантових можливостей тут

Насправді це далеко не вичерпний перелік ніш, які можуть бути прибутковими зараз та в повоєнний час. Гроші для старту бізнесу можна отримати від держави за програмою єРобота.

Ідея для бізнесу

АТ "Ощадбанк"