Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Зміна КВЕД і не тільки: як ФОПу змінити сферу діяльності

Олена Залєвська

Ідея для бізнесу

До 20 % підприємств України працюють або можуть бути задіяні у військовому виробництві. Такі дані оприлюднила Київська школа економіки (КШЕ). Решта, приблизно 80 % бізнесу, спрямована суто на цивільні потреби, тому за часів війни зазнає труднощів. Тож часто постає питання зміни напряму підприємницької діяльності.

Слабкі місця бізнесу в умовах війни: дослідження КШЕ

Майже 82 % опитаних повідомили про скорочення своїх продажів на ринку товарів/послуг першої необхідності під час війни. Ще гірша ситуація з товарами другої та третьої групи – їх можна класифікувати як розкіш. Фактично ці респонденти констатували, що зазначений ринок в Україні зник. 

Погано, що у собівартості продукції матеріали/складники вітчизняного виробництва становлять лише 26,9 %. 

Ще одним слабким місцем виявилася логістика. 

Щодо періоду обороту продукції у воєнний час, 35 % опитаних виробників товарів першої групи зазначили його збільшення. Відповідно час обороту капіталу стає довшим та затримуються всі виробничі процеси.

Види бізнесу, що постраждали найбільше: 

  • готельний; 
  • ресторанний; 
  • туристичні послуги.

КШЕ поділила професії на 3 групи за ступенем впливу війни: 

  • доходи повністю зникли;
  • суттєво постраждали;
  • залишилися без змін. 

Найбільше втратили галузі розваг та будівництва. А от працівники комунальної сфери та критичної інфраструктури, як і раніше, мають роботу. Великий бізнес відчув незначне погіршення, на відміну від малого, який у багатьох випадках балансує на межі виживання. 

Тож зараз перед малими й середніми підприємцями все частіше постає питання перепрофілювання бізнесу або переходу в нову нішу.

Як змінити сферу діяльності

Головна складність – відшукати той сегмент, який працюватиме і даватиме прибуток навіть в умовах війни. Скористайтеся інформацією з відкритих джерел або залучіть бізнес-консультантів, які стежать за тенденціями й розуміють, де є дефіцит товарів чи послуг, що має попит і дасть змогу заробляти.
Потенційно цікаві товари: 

  • першої необхідності, не преміального сегмента; 
  • ті, що можуть бути експортноорієнтованими. Зараз створюються сприятливі умови для реалізації наших товарів і послуг за кордоном, зокрема скасовуються певні мита на продукцію з України. 

Проте для пошуку нових ніш знадобиться ще й підприємницька удача. 

Юридичний аспект

З юридичного боку перейти з однієї ніші до іншої нескладно. Якщо підприємство, наприклад, виробляло преміальні товари, а зараз хочете робити й продавати ковбасу, то крім суто виробничих й організаційних завдань (закупівлі або оренди обладнання, пошуку фахівців, розроблення бренду й отримання дозвільних документів від органів контролю), потрібно здійснити кілька нескладних юридичних процедур щодо оформлення нового виду діяльності.

«В Україні на законодавчому рівні закріплений принцип свободи підприємницької діяльності»,– наголошує юрист Сергій Рябухін. Норми Господарського кодексу гарантують право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, не заборонену законом. Особливості ведення окремих видів підприємництва встановлюються законодавчими актами. Є перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, а є й такі, де підприємництво забороняється. Якщо на законодавчому рівні ваш бізнес не обмежений додатковими умовами, все буде просто.

Юрист радить спочатку отримати необхідний КВЕД, який чітко відбиватиме нову діяльність підприємства. Якщо немає обтяжувальних обставин, наприклад величезних боргів, то закривати робоче підприємство й проводити процедуру ліквідації та відкриття нового бізнесу не потрібно. Можна просто отримати новий КВЕД і провадити діяльність у новій ніші.

ДОВІДКА: КВЕД – це класифікатор видів економічної діяльності згідно з наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики (далі – наказ № 457). Його мета – визначати та кодувати основні й другорядні види економічної діяльності юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців.

При реєстрації можна зазначити скільки завгодно видів діяльності, додати чи змінити їх пізніше, однак один КВЕД обов'язково має бути основним видом діяльності. Зазвичай це перший КВЕД, вказаний у вашій реєстраційній заяві.

Як додати КВЕД:

  • юридичній особі достатньо звернутися до державного реєстратора через сервіс «Онлайн будинок юстиції». Усі процеси проходять онлайн та швидко;
  • ФОП може скористатися додатком «Дія» або особисто відвідати державного реєстратора.

Якщо ви все ж не перепрофільовуєте, а відкриваєте новий бізнес і вже визначились, чим будете займатися та в якій сфері працювати, потрібно пройти стандартну процедуру реєстрації. Визначтесь із формою підприємства, ТОВ чи ФОП, і якої саме групи.

«Вибір форми підприємства залежить від того, які обсяги грошового обороту планує підприємець, які товари вироблятиме або послуги надаватиме, – пояснює фінансова директорка «Центру досліджень залізничного транспорту» Людмила Сімонова. – Також необхідно знати, чи потрібне підприємству свідоцтво платника податку на додану вартість. Коли ці питання з’ясовано, настає час реєстрації. І вже тоді обирається основний та додаткові КВЕДи, за якими працюватиме підприємство. Першим при реєстрації зазначається основний КВЕД. Якщо, наприклад, ви продаєте садовий інвентар, то головним має бути КВЕД, пов’язаний з реалізацією такого типу товарів. Але ви ще можете оформити додаткові КВЕДи для цієї діяльності, наприклад КВЕД оренди садового інвентарю. Законом кількість КВЕДів не обмежена, але на практиці зазвичай оформляється десь 5 КВЕДів на підприємство. Ще вам потрібно відкрити рахунок в банку, і можна починати». 

Як зменшити ризики при переході на новий вид діяльності

Експерти радять зважати на вже успішні рішення на ринку або скористатися послугами франчайзингу. Логіка проста: коли бренд вже добре працює й розвивається, то вхід у цей бізнес буде менш ризикованим, ніж створення нової справи з нуля. 

Плюси й мінуси франшизи:

  • за неї треба платити;
  • це відпрацьована бізнес-модель: споживачі поінформовані про високий рівень сервісу бренду;
  • франчайзі надається підтримка. 

Отже, увійти в нову нішу через франшизу простіше.

Насправді створити успішний бізнес непросто в будь-який час, а у війну і поготів. Але, крім суто бізнесових і юридичних тонкощів, часто на заваді стають психологічні проблеми – відсутність мотивації до дій та змін. На цей випадок теж є поради.

Психологічні поради

Якщо маєте гарну ідею, але ніяк не наважуєтеся її реалізувати:

  • знайдіть своє «чому», тобто мотивацію рухатися далі. Фундаментом бізнесу може бути те, чим ви захоплюєтесь, тож розширюйте свої горизонти;
  • знайдіть наставника. Це чудовий спосіб уникнути дорогих помилок. Застосовуйте навички та досвід інших;
  • використовуйте силу цифрових технологій. Багато бізнесів почали покладалися виключно на цифрові засоби для продажу й маркетингу свого продукту;
  • будьте адаптивними й відкритими до змін. Ці якості важливі для виживання. Зрозумійте, куди йдуть кошти, і стежте за своїми грошовими потоками.

І пам'ятайте: ваша підприємницька діяльність – це ще одна цеглинка у підвалини нашої перемоги, тож дійте і розвивайтеся.

Ідея для бізнесу

АТ "Ощадбанк"