Ідея для бізнесу
Карантин дав друге дихання торгівлі через автомати, або вендингу. Покупцю не потрібно контактувати з продавцем, йому достатньо покласти гроші у приймач чи оплатити карткою, або через смартфон, щоб отримати товар чи послугу. Однак підприємці поки несильно обізнані, як працює цей ринок, тому на ньому залишається багато вільних ніш. Врешті й сам споживач не дуже призвичаївся купувати через автомат, бо потребує певного контакту із продавцем. Тож, обрати прибуткову нішу бізнесменові не так просто, як здається на перший погляд.
Вендингова (з англійської vending – торгівля через автомати) революція, що триває у світі останнім десятиріччям, зачепила Україну лише частково. Найбільш вендинговою країною вважається Японія. Тут через автомати споживачі купують собі всі необхідні речі – від шкарпеток до суші та квитків у кіно, у цій країні поширені вендингові магазини і навіть кав’ярні. Основною причиною такої популярності є дорожнеча робочої сили, брак торгових місць і психологічні чинники – несхильність японців до спілкування з незнайомцями.
В Європі та США вендингові автомати також популярні, але здебільшого у певних місцях: на заправках, в аеропортах і вокзалах, в офісних центрах. Це зручно, бо вони працюють цілодобово і дають змогу швидко обслуговувати клієнтів.
В Україні вендинговий бізнес довгий час був слабко представлений – через низьку вартість робочої сили й високу недовіру до автоматів з боку споживачів. Підприємцю було простіше винайняти студентів чи пенсіонерів на свій торговий рундук, ніж купляти автомат.
Однак життя не стоїть на місці. У карантин ТРЦ і магазини почали обмежувати заповнення приміщень клієнтами. Та й самі споживачі намагалися менше контактувати з торговими точками, де є велике скупчення людей. Після того як покупці звикли до придбання онлайн в один клік, вони захотіли так само швидко отримувати товар і офлайн – без черг і спілкування з продавцями.
Водночас вартість робочої сили неухильно росте, тоді як торгові автомати стають все більш доступними.
Переваги вендингу
Коротко перерахуємо плюси, які дає торгівля через автомати:
- Відсутність людського чинника. Покупцю ніхто не нагрубіянить, його не обрахують, не витрачатиметься час на розмови зі споживачами особисто чи телефоном. Автомат не вкраде виторгу, не продасть свій товар замість вашого, не захворіє і не поїде «на картоплю».
- Немає витрат на персонал. Вам не доведеться шукати гарного продавця (а це справа непроста), оформляти його, витрачатися на зарплату, премію, лікарняні й соціальні внески.
- Швидкість обслуговування клієнтів. Навіть найспритнішому продавцю не до снаги так швидко продати товар, як це зробить автомат.
- Робота 24/7. Якщо машина встановлена не в ТРЦ, а на вулиці, то зможе працювати цілодобово. Це завойовує ту частину споживачів, які купують товар рано-вранці, пізно ввечері чи вночі.
Недоліки
Проте у вендинговому бізнесі є й певні мінуси, про які також треба знати:
- Високий рівень недовіри. Українці все ще вважать автомати не дуже надійними машинами, які не видають решти, погано приймають готівку, постійно гальмують, старі апарати не пристосовані до еквайрингу карток.
- Низька морозостійкість. Частина автоматів погано працює за мінусової температури.
- Високий рівень вандалізму. У наших краях це велика проблема. Якщо автомати розміщені не в приміщеннях супермаркетів, їх іноді пошкоджують, обмальовують або намагаються викрасти звідти гроші чи товар.
- Залежність від локації. Успішність вендингу пов’язана з тим, чи багато людей проходить повз автомат і чи готові вони витратити кілька хвилин, щоб придбати товар.
- Погана взаємодія з покупцями. Користувачам незручно сповіщати продавця про проблеми, що виникли, або запитувати про щось. Для цього треба звертатися на гарячу лінію, а це додаткові витрати для власникам вендінг-мережі.
- Технічне обслуговування. Машини потребують техогляду й обслуговування щонайменше раз на два місяці, а це знову ж гроші. Пам’ятаймо й про потребу чистити автомати, заповнювати їх водою й товарами мінімум раз на тиждень. Усе це потребує додаткового часу.
- Вартість автомату. Хоч автомати і не просять їжі чи зарплати, але коштують вони недешево. Нові та сучасні машини стануть вам у кілька тисяч доларів. Деякі з них споживають чимало електроенергії, тож краще брати електроощадний варіант.
Який вендінг придбати
На ринку багато пропозицій з боку постачальників, зрештою можна замовити автомати й за кордоном.
Машини поділяють на такі категорії:
- нові;
- вживані;
- відновлені.
Відновлені трохи дорожчі за вживані, бо обладнанні вже новим устаткуванням, тому по суті не відрізняються від нових, але на 20–30 % дешевші від них.
Рекомендується купувати машини, обладнані купюро- й монетоприймачами, що видають решту, а також устаткуванням для приймання карток.
«Якщо ваш автомат погано прийматиме готівку, не видаватиме здачі та не прийматиме картки, ви ризикуєте втратити від 50 до 70 % аудиторії», – зазначає Павло Топчій, експерт із впровадження вендингового бізнесу.
Де розмістити
Важливо обрати для автомата вигідну локацію. «Традиційна помилка початківців – ставити автомат там, де проходить багато людей: у підземних переходах, у метро, на вулицях зі щільним потоком людей. Реальність така, що у перехожих, які поспішають на роботу, просто немає часу озиратися навкруги. А щоб побачити автомат, прочитати, як він працює, обрати товар і здійснити платіжну операцію, потрібен додатковий час, якого у перехожих немає. Та якщо місце не підійшло, не біда, автомат можна перевезти на іншу локацію, і в цьому його перевага», – зазначає Топчій.
За словами експерта, краще обирати не просто місце скупчення людей, а локацію, де в них є час на осмислення й купівлю вашого товару, наприклад:
- у вестибюлі аеропорту чи вокзалу;
- в офісних центрах;
- фітнес-залах тощо.
Далі дбаємо про безпеку автомату. Щоб запобігти його пошкодженню, на вулиці поряд встановлюємо камери, які реагують на рух. З їхньою допомогою можна:
- фотографувати порушників (якщо завдана велика шкода) і передавати світлини у поліцію;
- відлякувати спеціальними звуками чи записаними фразами, що на місце злочину викликана поліція. Зазвичай в такому разі вандали й крадії швидко тікають.
Обираємо нішу
Хоч пропозицій з вендингових ніш чимало й вільних напрямів досхочу, всі вони пов’язані з ризиком, бо більшість із них люди й досі сприймають як екзотику. Тож, наведемо ніші, до яких споживач вже звик і де бізнесмен зможе швидко відбити свої інвестиції.
Кавомати. За приблизними підрахунками вони охоплюють до 60 % усіх торгових апаратів в Україні. Напої виготовляють зі змелених кавових зерен або розчинних інгредієнтів. Обслуговувати такі автомати треба двічі на тиждень:
- заправляти;
- промивати;
- протирати;
- виносити сміття.
Суттєва проблема ніші – застарілі автомати.
«Левова частка апаратів – 10–15-річні машини, які не приймають частину купюр і монет, не видають здачі та не приймають карток. Такі кавомати економлять безпосередньо на каві, використовуючи порошок. Як наслідок, напій виходить не дуже високої якості. Нові автомати готують хоч і дорожчий напій, але зі справжньої кави, видають здачу та приймають картки, тож підприємець може захопити гарну нішу, створивши вендингові кав’ярні, де каву готують не гірше за баристи. Єдиний мінус – сезонність товару. Влітку продажі падають на 30–40 %», – зазначає Топчій.
Аквамати. Вигідні в житлових масивах, де висока щільність населення і є високий попит на чисту воду. Поділяються на два типи:
- спеціальні автомати, що очищують водопровідну воду;
- машини, що наливають вже готову чисту воду в тару покупців або у стаканчики. Цей варіант більш поширений.
Снекові автомати. Зазвичай вони пропонують класичні види продукції, якими торгують у кіосках:
- шоколадки;
- чипси;
- сухарики;
- жувальні гумки;
- мінеральну й содову воду тощо.
Такі товари зручні у зберіганні. Їх легко завантажити в автомат, і вони швидко продаються. У більшості апаратів товар падає в нижній лоток, тому пропонуються лише ті товари, які не б’ються.
Однак є автомати, що продають товар із самої полиці. Сюди замість снеків можна розмістити й інші популярні товари:
- йогурти;
- бутерброди;
- салати в упакуванні тощо.
Якщо товари харчопрому не «підуть», їх можна замінити на нехарчові:
- сувеніри;
- шкарпетки;
- серветки;
- навушники;
- батарейки;
- парфуми тощо.
Автомати послуг. Існують автомати, що надають послуги:
- масажні крісла;
- копіювальні автомати;
- фотокабіни;
- ваги;
- апарати із заряджання мобільних телефонів.
Однак прибутковість цих машин дуже залежить від випадку: в одних місцях вони дають гарний зиск, а в інших – завдають лише збитків через відсутність покупців. Тож, обираючи той чи інший вид послуги, треба ретельно вивчити локацію і потенційних споживачів.
Мінівендинг. Може стати вашою пробою пера в цьому бізнесі, оскільки витрати тут значно менші. Якщо звичайний апарат коштує 1–3 тисячі доларів, то мінівендинг – 500–700 доларів. Його можна розмістити будь-де: на вулиці, на полиці магазину, на стіні супермаркету чи фітнес-залу. Оскільки він займає менше місця, то й орендна плата ТРЦ буде значно меншою.
У мініавтоматах торгують невеличкими предметами:
- жувальними гумками;
- лампочками;
- бахілами;
- іграшками;
- серветками.
Здебільшого такі апарати механічні, а не електронні, вони не пристосовані до видачі здачі чи розрахунків карткою. Так, через це ви втратите частину аудиторії, але зможете швидко розповсюдити свою діяльність завдяки географічному розширенню, встановлюючи мінівендинг в різних локаціях міста. Набивши руку на мініавтоматах, можна переходити на більш габаритний вендинговий бізнес.
Ідея для бізнесу