Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

БІЗНЕС БЕЗ РЕКЛАМИ: УСПІХ SLACK

Про успіх

Slack відомий як стартап, який був оцінений в 1 мільярд доларів всього за вісім місяців своєї роботи, не витративши ні копійки на традиційну рекламу або директора з маркетингу. Додаток Slack змінив розподіл робочого часу співробітників у багатьох організаціях, манеру їх спілкування і навіть робочі відносини.

Сьогодні розповімо, що допомогло стартапу так швидко стати успішним підприємством та на що орієнтувалися при запуску його засновники.

 

ВНУТРІШНІ КОМУНІКАЦІЇ

 

Slack — це додаток для групового спілкування, що дозволяє обмінюватися повідомленнями в режимі реального часу в приватних групах, а також особистих і групових чатах, організованих за темами. Головна перевага Slack — можливість зручно вести робоче листування, залишаючи інші месенджери, такі як Whatsapp, Facebook Messenger, Telegram чи Viber, для особистого життя. При цьому, якщо в робочому чаті в тих же Telegram або Viber з'являться одночасно кілька питань, то їх обговорення перемішається в одній стрічці, в той час як в Slack є зручна функція тредів (впорядкованих гілок листування), що дає можливість структурувати повідомлення.

Сервіс слідує моделі freemium, де пропонується безкоштовна версія, і користувачі можуть конвертуватися в платних клієнтів, якщо хочуть розширити функціональні можливості. Slack поєднує безкоштовну модель із відділом прямих продажів для залучення корпоративних клієнтів.

Дохід компанія отримує, в основному, за рахунок платних підписок. Ці підписки оплачуються щомісяця або щорічно, в залежності від кількості користувачів в Slack.

 

ВІД ГЕЙМІНГУ ДО КОРПОРАЦІЙ

 

Винахідник додатку Стюарт Баттерфілд — серійний підприємець, співзасновник сайту обміну фотографіями Flickr. Він заснував кілька компаній, зокрема, Tiny Speck, що розробила онлайн-гру Glitch.

Для гри в Glitch потрібно було пройти квест, в процесі доповнюючи віртуальний світ і отримуючи різні навички, наприклад, вирощування рослин і дерев або медитації. Суть гри полягала в тому, що користувачі повинні були працювати разом, а не змагатися. Для цього в гру додали функції об'єднання в групи і листування в чатах. У 2012 році проєкт закрився, однак гра подарувала Баттерфілду ідею для наступного проєкту — платформи внутрішньої комунікації користувачів.

У той час в Tiny Spek входиланизка компаній. Баттерфілду та його команді була потрібна система зв'язку для внутрішнього управління командами в його організаціях. Цей інструмент був розроблений власними силами, і в підсумку він став Slack, який спочатку призначався суто для внутрішнього користування — команда усвідомила його комерційний потенціал набагато пізніше.

 

ВПРОВАДЖЕННЯ ПРОДУКТУ

 

За словами Баттерфілда, на початкових етапах команді, яка працювала над Slack, доводилося благати та просити друзів, родичів та інших компаній користуватися альфа-версією продукту. Це були часи після краху доткомів, і мало хто хотів ризикувати репутацією, навіть безкоштовно користуючись малозрозумілою платформою для комунікацій. Всього погодилося на тестування Slack до десяти компаній, серед яких були Cozy, ПЗ для управління процесами оренди житла, і музичний сервіс Rdio. Ці компанії були набагато більше команди Баттерфілда, яка адаптувала месенджер до своїх потреб. У процесі користування виявилося багато недоліків в роботі з великими командами.

Тоді Баттерфілд вирішив оновити проєкт і представити бета-версію. Щоб не справляти ненадійне враження, Slack запустили кампанію в ЗМІ, в якій анонсували, що доступ до сервісу можливо було отримати тільки через запрошення. Заінтриговані проєктом, нові користувачі завантажували посилання, і вже через два тижні додаток налічував вже 15 тисяч користувачів.

Бета-версія продукту вже містила в собі модель freemium з можливим переходом на платну підписку. Спочатку складності виникали саме у взаємодіях з командами — адже якщо кожен може вирішити для себе, зручна йому платформа чи ні, в команді негативне рішення кількох людей може вплинути на висновок про покупку підписки всією командою. Тому основну частину часу команді Slack довелося витратити на те, щоб переконати клієнтів користуватися сервісом: було написано чимало матеріалів про користь і призначення месенджера, створені ресурси для лідерів команд.

 

КЛІЄНТ-ОРІЄНТОВАНА СТРАТЕГІЯ

 

На початкових етапах доводилося багато виправляти і допрацьовувати — за словами засновника Slack, саме той факт, що компанія зробила відгуки клієнтів епіцентром своїх зусиль, і привів її до успіху.

Slack не провів жодної великої маркетингової кампанії; у них не було продуманої e-mail стратегії та навіть директора з маркетингу; вони не купували рекламних білбордів на мільйон доларів. Стюарт Баттерфілд вирішив як найуважніше прислуховуватися до користувачів і зосередитися на вгадуванні їх бажань. Спочатку генеральний директор компанії особисто відповідав на кожну скаргу і коментар від клієнта. Саме завдяки цьому були налагоджені швидкі оновлення сторінок, оптимістичні поштові розсилки, а також передбачено можливість користуватися функціями програми на різних пристроях.

 

ПОЧАТКОВІ ІНВЕСТИЦІЇ

 

Через рік після запуску Slack, у 2014, коли у проєкту було вже 15 тисяч платних підписок з 60 тисяч користувачів, компанія провела два інвестраунди, на яких залучила гроші фондів Accel Partners, Kleiner Perkins Caufield & Byers, Google Ventures та The Social + Capital Partnership. Всі отримані інвестиції, за словами, Баттерфілд, були спрямовані на прискорення зростання. Компанія, як і раніше, не мала свого директора з маркетингу і будь-яких рекламних стратегій, однак швидкими темпами збільшувала обороти.

У 2015 році, після оцінки месенджера в 2,8 мільярда доларів, в проєкт вклали гроші такі інвестори, як Kleiner Perkins і Andreessen Horowitz. Однак основним джерелом доходу Slack, як і раніше, залишаються платні підписки. Гроші, отримані на інвестраундах, не витрачаються, а зберігаються на банківському рахунку підприємства.

 

Сьогодні інвестори оцінюють месенджер у більш ніж 5 мільярдів доларів. Досвід Slack демонструє: навіть із провального проєкту може вийти успішний бізнес. Головне — аналізувати, що в проєкті працює найкраще, та прислухатись до побажань клієнтів.

Про успіх

АТ "Ощадбанк"