Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

ПОВІТРЯНИЙ СТАРТАП: AIRBNB - ВІД НАДУВНИХ МАТРАЦІВ ДО МІЖНАРОДНОГО РИНКУ

Про успіх

Airbnb є провідним сервісом з оренди приватного житла, що домінує на світовому ринку сьогодні. Після більш ніж десяти років з моменту заснування компанії, стартап Airbnb став символом стійкості, наполегливості та креативності. Сервіс спільного наймання апартаментів пройшов довгий шлях, створюючи спільноти по всьому світу. Як стартап став успішним бізнесом, розповідаємо далі.

 

ВИПАДКОВА ІДЕЯ ДЛЯ БІЗНЕСУ

Задовго до того, як сервіс Airbnb переконав незнайомців ночувати в чужих будинках і став компанією з капіталом у 31 мільярд доларів, він з'явився як ідея заробити трохи додаткових грошей, щоб покрити орендну плату.

 

Засновники Airbnb Браян Ческі та Джо Гебб переїхали з Нью-Йорка у Сан-Франциско у 2007 році і деякий час сиділи без роботи, не маючи можливості сплатити оренду за квартиру. Вони шукали спосіб заробити трохи грошей і звернули увагу на те, що всі готельні номери у місті на той час були заброньовані, оскільки місцева конференція з промислового дизайну привернула увагу великої кількості відвідувачів.

 

Молоді люди розгледіли в цій ситуації можливість заробити. Вони купили кілька надувних матраців і швидко створили сайт під назвою «Air Bed and Breakfast», в якому опублікували фотографії власного горища та пообіцяли годувати своїх тимчасових постояльців сніданками. Ческі та Гебб планували стягувати по 80 доларів за кожну добу. Ідея спрацювала - у Airbnb з'явилися перші гості: 30-річний індійський чоловік, 35-річна жінка з Бостона і 45-річний батько чотирьох дітей з Юти. Підприємливі друзі навіть не очікували, що на пропозицію відгукнеться хтось, крім студентів.

 

Незабаром до команди в якості третього співзасновника приєднався випускник Гарварда, технічний архітектор Натан Блечарчік. Команда вирішила йти протореним шляхом: вигравати на перевантаженості готелів під час приїзду великої кількості людей на конференції чи фестивалі. Але у той час як команда змогла привернути увагу засобів масової інформації, зацікавленість користувачів не з’явилася - сервісом майже не користувалися. Тоді Ческі та Геббія більш детально ознайомилися з концепцією служб шейрінгу кімнат та зрозуміли, що уже існувало декілька подібних сервісів.

 

Пізніше у тому ж році компанія зустрілася із п'ятнадцятьма янгольськими інвесторами, проте жоден з них не зацікавився. Тепер, маючи борги через фінансування компанії за власний кошт, команда вирішила використати президентську кампанію як ще один спосіб заробити гроші.                                                                                                            

 

ПЕРШЕ ФІНАНСУВАННЯ

Оскільки «постільна» частина Air Bed and Breakfast все ще не давала сприятливих результатів, Ческі подумав про те, щоб зосередитися на сніданках. Скориставшись передвиборчою лихоманкою під час Національного з'їзду Демократичної партії Барака Обами в Денвері, Ческі та Гебб купили оптові партії пластівців для сніданків і, використовуючи свій дизайнерський бекграунд, спроєктували колекційні новорічні президентські коробки з пластівцями «Обама В» і «Капітан Маккейн» і продавали їх вручну на вулицях Денвера. Спочатку передбачалося, що це буде виграшний піар-трюк, але вони продали лише 800 коробок «обмеженого тиражу» за 40 доларів за кожну і заробили близько 30 000 доларів.

З усім тим, ідея лімітованих упаковок для пластівців увійшла в історію стартапу Airbnb як необхідний прорив, який утримував компанію на плаву ще кілька місяців. Надходження від пластівців майже витягли компанію з боргів і привернули увагу національної преси. Пізніше, на початку 2009 року, вони отримали фінансування в розмірі 20 000 доларів від інвестора-ангела Пола Грема, співзасновника Y Combinator, програми наставництва для початківців. Пол Грем був переконаний, що бізнес-модель Airbnb зі ставкою на сніданки не працюватиме, проте був вражений пристрастю і винахідливістю засновників.

 

Одразу після завершення співбесіди із ймовірним інвестором, Геббія подарував Грем коробку «президентських» пластівців і пояснив, яка ідея дозволила їм заснувати компанію. Це був саме той тип креативності та завзятість, які Грем любив бачити у підприємців. Пізніше Грем сказав: «Якщо ви можете переконати людей заплатити сорок доларів за чотиридоларову коробку з пластівцями, ви, напевно, зможете переконати людей спати на надувних матрацах незнайомців».

 

Однак сервіс, як і раніше, заробляв всього лише 200 доларів на тиждень, тому засновники вирішили використати фінансування Грема, щоб відправитися в Нью-Йорк і зустрітися зі своїми користувачами. Вони виявили, що головна проблема полягала в тому, що фотографії більшості квартир були не дуже якісними. Ческі та Гебб купили камеру, ходили по домівках і самостійно робили знімки. В історії запуску Airbnb це саме та частина, з якої бізнес пішов в правильному напрямку. Протягом наступних трьох місяців Airbnb зосередилася на розвитку відносин зі своїми клієнтами. Засновники підтримали своїх господарів, завантаживши на сайт фотографії, які демонстрували властивості їх апартаментів. Вони також розповіли господарям про те, як створити кращий досвід проживання постояльців в сім'ї. Це призвело до створення програми фотографування Airbnb, яка була запущена влітку 2010 року. Господарі могли автоматично запланувати прихід професійного фотографа, який зробить знімки їх простору.

 

До кінця програми Y Combinator засновники змогли створити групу постійних клієнтів, які не тільки любили компанію, але і допомогли їй розширити свою клієнтську базу. Крім того, Airbnb вдалося отримати фінансування в розмірі 600 000 доларів США від венчурних інвесторів. З цього моменту зліт Airbnb був неминучий.

 

На наступному етапі команда зрозуміла, що повинна обробляти платежі — інакше це був би просто сайт для обміну повідомленнями — і стягувала до 15 відсотків від вартості бронювання (хост оплачував 3 відсотки, а мандрівник — від 6 до 12 відсотків).

 

ЗЛІТ AIRBNB

Після відвідин своїх користувачів в Нью-Йорку, компанія нарешті почала набирати обертів. Акцент змістився з розподілу загального простору на всі види проживання. Частиною величезного успіху протягом всієї історії Airbnb була гнучкість компанії перед лицем труднощів. Коли влітку 2011 року користувачі Airbnb розграбували і розгромили будинок господаря, компанія швидко встановила політику страхування, щоб допомогти захистити господарів в разі, якщо гості зашкодять або вкрадуть їх майно. Хоча «Гарантія для господаря» Airbnb спочатку покривала збиток і крадіжку майна на суму 500 000 доларів США, в 2012 році вона була подвоєна до одного мільйона доларів. Також Airbnb розпочала співпрацю з містами, щоб господарі дотримувалися правил, що стосуються короткострокової оренди. При цьому компанія також втягнулася в різні юридичні позови з урядами, які, на думку засновників, неправомірно регулюють або обмежують короткострокову оренду.

 

 Найостанніші статистичні дані показують, що Airbnb в даний час має понад 2 мільйони апартаментів в більш ніж 190 країнах і 34 000 містах. Господарі Airbnb прийняли понад 40 мільйонів гостей. На перший погляд, ідея дозволити незнайомцю увійти в власний будинок звучала безглуздою. Але світ стартапів неодноразово доводив, що те, що звучить як божевілля, насправді може бути наступною великою ідеєю. Історія запуску Airbnb є доказом цього принципу. За роки існування Airbnb компанія довела, що можливо «створити світ, де кожному може належати що завгодно».

Більше про шлях Airbnb до великого бізнесу можна прочитати у книзі Лея Ґаллагера – «Історія Airbnb: Як троє звичайних хлопців підірвали готельну індустрію» (‘’The Airbnb Story: How Three Ordinary Guys Disrupted an Industry, Made Billions ... and Created Plenty of Enemies by Leigh Gallagher’’). У книзі розповідається про ті бізнес-кейси, які призвели засновників до успіху. Історія Airbnb – це приклад вміння бачити можливості там, де їх не бачать інші, та мотивація шукати свою нішу на ринку.

Про успіх

АТ "Ощадбанк"