Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Успішний стартап без інвестицій: як українці перетворюють мрію на реальність

Про успіх

Не секрет, що Україна та її громадяни зараз переживають надзвичайно складні часи. Багато людей залишися без роботи та коштів, компанії часто вимушені звільняти працівників та закриватись. Водночас із тим, ми можемо спостерігати, як у суспільстві зростає усвідомлення важливості соціальних питань, зокрема мови, адже саме мовне питання було використано як одна з причин для початку війни. Проте українці як на фронті, так і в тилу демонструють незламність та вміння знаходити вихід із безвихідних ситуацій. Мобільний застосунок «Давай займемось текстом» став прикладом того, як небайдужість до майбутнього можна перетворити на бізнес та стартап навіть без інвестицій та фінансування.

 

Що це за застосунок?

 

«Давай займемось текстом» — це навчально-розважальний застосунок. Автори пояснюють, що створили його для того, щоб закохувати в українську мову. На їх думку, українська — не є складною для опанування, але люди здебільшого не говорять нею через упередження, що століттями формувалися на теренах нашої країни під впливом російської пропаганди. Для того, щоб упередження замістити позитивними асоціаціями, автори створили застосунок в оптимістичному стилі. Зараз у ньому присутні два навчальні курси та сім ігор.

 

Усі ігри мають унікальні механіки: наприклад, у «Словотіндері» користувачам потрібно змахувати картки із зображеннями вправо або вліво, у «Круть-верть» — крутити барабани, щоб збирати правильні комбінації з літературного слова, зображення та відповідника в регіональній говірці. У грі «Врум-врум» на екрані є автівка, що починає їхати, якщо користувач набирає на клавіатурі назви об’єктів, що з’являються поруч. «Плутанка» пропонує користувачам відшукати єдине правильне зображення, сере чотирьох наведених. Одна з ігор — «Кримська Плутанка» — присутня в застосунку, але наразі неактивна. Автори обіцяють відкрити її в день звільнення Криму.

 

Що стосується навчальних курсів, то один з них присвячений мовній інтеграції в життя Львова. Він найбільше корисний тим, хто через війну або інші обставини переїхав до міста Лева з інших областей і може почуватися дещо розгублено, адже говірка там значно відрізняється від академічної українською мови, що сформувалась здебільшого на основі полтавського діалекту. Другий навчальний курс присвячений діловому листуванню. Він буде актуальним для тих, хто пише багато повідомлень в робочих справах і хотів би здобувати від них максимальний результат. Кожен курс містить уроки, професійний дубляж, вправи, домашні завдання та ігри. Автори також анонсують появу третього курсу, що буде допомагати зросійщеним українцям переходити на українську мову.

 

Із чого все почалося?

 

Історія проєкту почалася з особистої історія авторки. Наталя — кримка, що переїхала до Львова у 2014 році через окупацію півострова. У місті Лева вона перейшла на спілкування українською в роботі та побуті, тож з власного досвіду знає, як це: долати упередження, адаптуватися в новому середовищі, відкривати для себе українську, вчитися розуміти не тільки знайому з підручників мову, але й живу, розмовну, разом з особливостями вимови та сенсами, притаманними індивідуально кожному регіону. Тож у 2019 році Наталя заснувала проєкт «Давай займемось текстом» як сторінки в соцмережах, що популяризували українську мову в незвичний бешкетний спосіб. Авторка експериментувала з форматами, і навесні 2022 розробила низку ігрових дописів, де підписникам потрібно було віднайти картку з правильною комбінацією малюнка та слова серед інших неправильних. Людям гра дуже сподобалась, вони активно її репостили.

 

Ці дописи впали в око Олегу Новосаду, галицькому IT-архітектору. Сторінка проєкту вже була знайома йому раніше через низку дописів «Говорить IT у Львові». Тепер же в нових ігрових добірках він побачив потенціал для мобільного застосунку — і написав Наталі з пропозицією об’єднати зусилля. Так почалася робота над мобільним застосунком.

 

 

 

Яка це бізнес-модель?

 

Коли переважна більшість українських стартапів створюють продукти, орієнтовані на західний ринок, «Давай займемось текстом» — це приклад українського бізнесу, який робить своє для своїх. Попри всі обставини та складнощі.

 

«З першого місяця від запуску наш застосунок прибутковий. Грошей, які він заробляє, вистачає на те, щоби покривати витрати на розробку та підтримку», — пояснює Олег Новосад, розробник застосунку.

 

Застосунок використовує адаптований варіант моделі монетизації Freemium. Іншими словами, застосунок безкоштовний, але в ньому присутня реклама. Якщо користувачі хочуть її позбутися, а також здобути додаткові бонуси, то вони можуть придбати підписку. Також у застосунку є ігрова валюта з бешкетною назвою «вогірки». Їх можна як заробити за старанність, так і купити за гривні. Отже, внутрішні покупки — до них відносяться вогірки та додатковий контент, також є джерелом доходів. Крім того, завдяки тому, що застосунок крім бізнесових цілей, має ще й соціальне значення, користувачі мають можливість зробить донейт та в такий спосіб допомогти проєкту розвиватися.

 

«Ми звичайні люди. Наша суперсила в тому, що ми переймаємося майбутнім нашої країни», — коментує Олег Новосад.

Звідки ресурси?

 

«Наш основний ресурс — це ентузіазм. Власне, на ньому ми і працюємо над застосунком. Я помітила, що більшість стартаперів діють через «якщо». Вони ніби кажуть: «якщо в нас добре піде, то ми будемо розвивати задум…» або «якщо ми знайдемо інвестиції, то будемо працювати…». У нас не було й немає «якщо». Ми від самого початку хотіли, щоб цей застосунок був. Не залежно від того, чи знайдуться гранти, інвестиції, чи ні. Він потрібен людям, нам потрібна українськомовна Україна — ми відштовхнулися від цього розуміння і просто шукаємо можливості для втілення задуманого».

 

Автори почали роботу з 0 грн вкладень. Натомість вони застосовували знання та досвід. Олег робив всю технічну складову, адже мав багаторічний досвід розробки мобільних застосунків. Наталя взяла на себе розробку контенту та маркетингову частину, адже на момент виникнення ідеї застосунку вже декілька років вела сторінки в сомережах, працювала маркетологом та викладачем із маркетингу та копірайтингу. Команда також взяла участь в інкубаційній програмі для стартапів від Yep! Starter та перемогла. Застосунок здобув особливий приз за соціальний внесок та грошовий приз у розмірі 30 000 грн. Автори зізнаютьcя, що всі гроші витратили на рекламу Google Ads: її вистачило на те, щоб залучили 10 000 нових користувачів для застосунку.

 

Звертаємо увагу, що Ощадбанк пропонує для підприємців грантові програми єРобота та гранти від EU4Business для мікробізнесу. Тож, якщо ви розвиваєте власну справу і потребуєте додаткового фінансування – подайте онлайн-заявку на грант.

 

Що далі?

 

Команда планує розвивати застосунок далі. Уже зараз у ньому щотижнево з’являться щось нове: рівні в іграх та нові ігри, навчальні курси та новий функціонал. Автори кажуть, що хочуть розвинути взаємодію між користувачами, додати інструменти штучного інтелекту, які допомагатимуть людям опановувати найскладніші теми української мови. Також, крім уже наявного модулю для дорослих, у застосунку планують розробити окремі для інших сегментів авдиторії: для дітей, підлітків та іноземців.

 

«Наш пріоритет — це Україна та українці. Можливо потім, коли ми вирішимо, що зробили достатньо, ми зможемо адаптувати застосунок під вивчення інших мов світу або навіть відродження тих мов, що опинилися забутими. Але зараз про це ще рано говорити. У нас багато роботи, і ми точно знаємо, що Україна буде українськомовною» — пояснює Олег Новосад.

 

Мобільний застосунок «Давай займемось текстом» — це приклад того, як українці в тилу запроваджують успішні ініціативи для вирішення соціальних питань. Попри те, що проєкт було започатковано без інвестицій, він уже досяг чималої популярності та успіхів. Ставлення авторів до роботи та майбутнього країни надихає.

Про успіх

АТ "Ощадбанк"