Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Бізнес на карантині: що робити та чого не треба

Катерина Спориш

Досвід топів

Тетяна Лукинюк, генеральна директорка «Ред Булл Україна», асоційована професорка в Kyiv School of Economics та у минулому одна з ТОП-15 кращих маркетинг-директорів України, розповіла «Будуй своє» про бізнес під час та після карантину, про дії підприємців та про актуальні теми для контенту.

Про дії підприємців у кризовий час

Власники бізнесів ставлять собі запитання про порядок дій у наявному бізнесі, тому що не знають, що робити через карантин. Насправді, дії залежать від таких основних факторів: природи продукту (товару або послуги — Ред.), організації бізнесу і наявності фінансових накопичень — «подушки» безпеки. 

Якщо останньої немає, то потрібно призупинити будь-які витрати, передомовитися про борги, забрати кошти у боржників, якщо це можливо. Після цього вже думати, що робити, за таким принципом: спочатку — виживання. У бізнесі так само, як у людей, виживання є першочерговим питанням, і головною передумовою такого виживання є cash flow, тобто готівка. Тому питання №1 — знайти джерела отримання грошей. 

Коли є план дій щодо виживання, потрібно сконцентруватися на пошуку клієнтів. Фокусувати свою увагу потрібно там, де споживач проводить більше всього часу — вочевидь, вдома, споживаючи багато безкоштовного контенту. Тож полювати за клієнтами можна через соціальні мережі, мобільні, онлайн-телебачення тощо. 

Якщо продукт специфічний і зазнав втрати споживачів через карантинні обмеження, як-от мангали для барбекю, тоді потрібно переходити в іншу нішу та сфокусуватись на покупцях серед власників приватних будинків. Далі зрозуміти медіа-споживання таких власників. Вони ж не тільки сидять по домівках, а й користуються певними сайтами, входять у спільноти власників приватних будинків. Окрім сайтів та спільнот специфічну продукцію можна запропонувати на сайтах електронної комерції тощо, щоб більше привернути увагу до продукту. 

Карантинний бізнес

Підприємці зараз ставлять собі питання про створення бізнесу суто на час карантину. Швидко заробити на продажах масок тут і зараз точно можно, але довгостроково, на мою думку, в цьому немає сенсу. Чому? Бо епідемії відбуваються регулярно, впливають на життя та поведінку людства певний період та завжди минають. За плечима людства карантини через іспанський грип, кір, інші хвороби. Всі вони завершилися, люди забули про проблему, як страшний сон. Це ж саме відбувається і з кризами: вони приходять і минають. З часом всі люди забувають про складні часи, тому що так влаштована психіка людей. Якби люди не адаптувалися, то всі з 1998 року робили заощадження та зберігали б кошти лише у доларах, а не у гривні, і ніколи б не довіряли національній валюті та споживали б тільки товари першої необхідності.

Зараз підприємцям, насправді, потрібно дбати про плани на декілька місяців, на червень, липень. Тому що після карантину у людей або не буде мінімального запасу грошей, або буде малий запас. Тобто люди не будуть в змозі купувати багато або купувати преміальні продукти. Потрібно думати про перегляд асортименту, структури продажів та цінову політику. Особливо треба піклуватися власниками преміальних бізнесів: вони у найбільшій зоні ризику, як і під час будь-якої кризи. 

Про контент

Коли в мережі з’явилося багато контенту безкоштовно, в мене особисто не було часу переглядати такий. Я навіть стала читати менше книжок, ніж зазвичай. Тому що через зовнішню нестабільність мені потрібен був час, щоб адаптуватись та перебудовувати звичні для себе рутини. 

Якщо ви — підприємець та бажаєте робити безкоштовний контент, то потрібно бути цікавим, виділятись і мати план, як ви будете це монетизувати у «мирні» часи. Щоб контент був цікавим, потрібно емпатувати, тобто ставити себе на місце тих людей, що його читатимуть або переглядатимуть, розуміти їхні нагальні потреби, точки болю та очікування в новій, хоча і тимчасовій, реальності. Думати, про що люди говоритимуть за тиждень, місяць або два місяці і пізніше. На мою думку, всі вже трохи втомились від негативних новин, рекомендацій книг та фільмів та статей про продуктивність. Цікавими у найближчий час можуть бути наступні теми: «Висновки щодо карантину» — що значив карантин для бізнесу або особистості; «Історичні посилання щодо карантинів раніше» — які вже були епідемії до цієї, чим вони завершилися та які паралелі мають з нинішнім карантином; «Тренди», тобто що відбувається у бізнесі через карантин; «Прогнози, що буде після», також контент про відносини, тому що люди проводять багато часу разом тощо.   

 

Досвід топів

АТ "Ощадбанк"