Що ти за лідер?
На думку ексзаступника голови НБУ Олександра Савченка, через війну – руйнування інфраструктури та недоотримання ВВП – Україна щодня втрачає 2 млрд доларів. Тож важливо, щоб бізнес працював у тих регіонах, де це можливо. А з небезпечних, де проходять бойові дії, переносив виробничі потужності у спокійніші регіони. Приклади успішної релокації вже є.
Досвідом переїзду бізнесу поділилися засновник Collar Company Юрій Синиця та власник виробництва «Димне м’ясо від Тараса» Тарас Парандій.
Collar Company: для переїзду залучили всі фінансові ресурси
Collar Company з Чернігова знають скрізь. Компанія виготовляє все, що потрібно для комфортного життя хатніх улюбленців: повідці, нашийники з GPS-трекерами, тренувальні снаряди PULLER, наповнювачі для котячих туалетів SuperCat, ветеринарні препарати – і продає їх у 78 країнах. Амуніція має ліцензовані дизайни: NASA, Warner Bros тощо. А з запатентованим тренувальним снарядом PULLER навіть влаштовують міжнародні змагання серед собак.
До вторгнення росії в Collar Company працювало 596 осіб. Але з початком війни всі операції на виробництві були призупинені, а працівникам сказали не виходити на роботу. Команду інформували про поточну ситуацію через групу в месенджері. 24 лютого для допомоги співробітникам та їхнім родинам створили волонтерський штаб.
Упродовж 18 днів Юрій Синиця з колективом залишався в Чернігові. Та коли обстріли стали інтенсивнішими, керівник поїхав до Івано-Франківська шукати склади й приміщення для виробництва. Тоді ж за ним почали виїжджати робітники з родинами.
«Для релокації я обрав Івано-Франківськ, бо отримав підтримку місцевої торгово-промислової палати. У березні ми перевезли туди готову продукцію та частину виробничих потужностей. Зараз там склад, головний офіс і виробництво PULLER. Обладнання для виготовлення наповнювачів котячих туалетів ми перевезли до Хмельницького», – каже підприємець.
Коли російську армію вибили з Чернігівської області, частина працівників повернулася до рідного міста й відновила роботу. Почали з маленьких партій, з часом планують нарощувати обсяги. Вже запустили виробництво аксесуарів, амуніції та пошили першу партію нашийників.
«Ми робимо все, щоб у людей була робота. Нікого не звільнили, навіть взяли нових працівників в Івано-Франківську. У нас співробітники отримували зарплату весь час, жили в хостелі, який орендувала компанія. Але для повноцінного відновлення роботи підприємства потрібно відбудовувати інфраструктуру в Чернігові, щоб люди могли повертатися й працювати в безпечних умовах», – пояснює Юрій.
За словами підприємця, ринок в Україні зменшився у п’ять разів. Експортні ж клієнти поки не підтверджують співпрацю через невизначеність і нестабільність в країні.
Додаються проблеми з доставленням сировини: деякі постачальники перебувають у регіонах, де тривають обстріли.
Однак 29 березня компанія все ж відвантажила перше замовлення по Україні, а 19 квітня – в Японію. Ба більше, братиме участь у міжнародній виставці Interzoo у Нюрнберзі, Німеччина. Підприємство вже відправило туди поштою стенд.
Юрій Синиця каже, що наразі планує розширювати представництво Collar у західних регіонах України та залишити головний офіс в Івано-Франківську. Чи повернеться він до Чернігова, залежить від безпекової ситуації в місті.
Скільки коштував переїзд бізнесу, власник не відповів. Проте зауважив, що для цього використали всі наявні фінансові ресурси компанії.
«Димне м’ясо від Тараса»: отримали кредит, щоб запустити новий продукт
Тарас Парандій заснував справу життя у Києві у 2015 році. Він коптить м’ясо на дубових дровах і використовує натуральні спеції. Продукція бренду продається у найбільших мережах супермаркетів України. У 2020 році Forbes надав компанії звання «Вибір аудиторії».
До війни коптильня працювала в Києві: у цеху робило 14 осіб. Коли 24 лютого росія вдерлася в Україну, Тарасу довелося швидко змінювати плани. Разом із керівником виробництва він виїхав до Рівненської області. Решта членів колективу залишилися в столиці або подалися до батьків у безпечніші населені пункти.
21 день бізнес практично не працював через складнощі постачання сировини, адже довкола Києва тривали бої. При цьому магазинам було складніше розпродати готову продукцію, тому дебіторська заборгованість зростала.
«Я зрозумів, що війна швидко не закінчиться. А щоб зберегти бізнес, треба пристосовуватися до нових реалій і міркувати над продуктом, який би відповідав вимогам часу», – розповідає Тарас Парандій.
У Києві через воєнні дії довкола було складно налагодити роботу. Тож підприємець вирішив відкрити ще одне виробництво у Рівному. Потрібне обладнання допомогла знайти група з релокації від Рівненської ОДА. Тарас орендував приміщення й обладнання. Однак через дебіторську заборгованість і необхідність продовжувати підприємницьку діяльність у компанії бракувало обігових коштів.
«На одній із зустрічей з головою Рівненської ОДА Віталієм Ковалем нас познайомили з місцевими представниками Ощадбанку. Ми розповіли про свою проблему та досвід роботи в минулому. Показали, що в нас є продукт, є клієнти, які готові його купувати, та виробничі можливості. Банкіри запропонували рішення. Так ми й потрапили у програму кредиту 0 % з державними гарантіями», – каже підприємець.
Програма дала змогу відновити бізнес і забезпечити оборотними коштами новий продукт – «Наїдки від Тараса». Це готові до вживання страви з довгим терміном придатності. Бізнесмен виробляє його в Рівному. Загалом процес від задуму до першого постачання товару тривав 1,5 місяця.
Наразі компанія відвантажила перші замовлення й укладає нові контракти. Працівники, що залишилися в столиці, теж потроху відновлюють роботу. Так компанія не тільки зберегла робочі місця, а й розширила асортимент і виробничі потужності. Бізнесмен каже, що лінія у Рівному після війни працюватиме на експорт.
Суми кредиту, отриманої за програмою релокації, власник компанії не розголошував, бо це заборонено умовами договору позики. Але поділився, що перенесення бізнесу орієнтовно стало йому у 100 тисяч грн.
Кредити внутрішньо переміщеному бізнесу від Ощадбанку
В Ощадбанку розповіли, що «Димне м’ясо від Тараса» – це перший бізнес, який отримав позику за програмою релокації бізнесу.
«Для нас стратегічно важливо підтримати клієнтів, що попри воєнні дії не зупинили свій бізнес і мають плани розвиватися. Чим більше підприємств повернуться до роботи, тим ефективнішим буде відновлення економіки України», – зазначила Наталя Буткова-Вітвіцька, директорка департаменту мікро-, малого та середнього бізнесу Ощадбанку.
Деталі програми:
- Кредити на поповнення обігових коштів строком до 36 місяців та на інвестиційні потреби до 60 місяців.
- Ставка для клієнта від 0 % у разі залучення фінансування від державної програми «Доступні кредити 5–7–9 %».
- Покриття до 50 % суми кредиту за програмою державних гарантій на портфельній основі.
- Можливість залучити до 60 млн грн.
- Ощадбанк розглядає й інші види забезпечення.
Що ти за лідер?