Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Бізнес в релокації: кейси Collar Company та «‎Димне м’ясо від Тараса»

Наталія Найдюк

Що ти за лідер?

На думку ексзаступника голови НБУ Олександра Савченка, через війну – руйнування інфраструктури та недоотримання ВВП – Україна щодня втрачає 2 млрд доларів. Тож важливо, щоб бізнес працював у тих регіонах, де це можливо. А з небезпечних, де проходять бойові дії, переносив виробничі потужності у спокійніші регіони. Приклади успішної релокації вже є.

Досвідом переїзду бізнесу поділилися засновник Collar Company Юрій Синиця та власник виробництва «‎Димне м’ясо від Тараса» Тарас Парандій. 

Collar Company: для переїзду залучили всі фінансові ресурси

Collar Company з Чернігова знають скрізь. Компанія виготовляє все, що потрібно для комфортного життя хатніх улюбленців: повідці, нашийники з GPS-трекерами, тренувальні снаряди PULLER, наповнювачі для котячих туалетів SuperCat, ветеринарні препарати – і продає їх у 78 країнах. Амуніція має ліцензовані дизайни: NASA, Warner Bros тощо. А з запатентованим тренувальним снарядом PULLER навіть влаштовують міжнародні змагання серед собак. 

До вторгнення росії в Collar Company працювало 596 осіб. Але з початком війни всі операції на виробництві були призупинені, а працівникам сказали не виходити на роботу. Команду інформували про поточну ситуацію через групу в месенджері. 24 лютого для допомоги співробітникам та їхнім родинам створили волонтерський штаб.

Упродовж 18 днів Юрій Синиця з колективом залишався в Чернігові. Та коли обстріли стали інтенсивнішими, керівник поїхав до Івано-Франківська шукати склади й приміщення для виробництва. Тоді ж за ним почали виїжджати робітники з родинами. 

«‎Для релокації я обрав Івано-Франківськ, бо отримав підтримку місцевої торгово-промислової палати. У березні ми перевезли туди готову продукцію та частину виробничих потужностей. Зараз там склад, головний офіс і виробництво PULLER. Обладнання для виготовлення наповнювачів котячих туалетів ми перевезли до Хмельницького», – каже підприємець.

Коли російську армію вибили з Чернігівської області, частина працівників повернулася до рідного міста й відновила роботу. Почали з маленьких партій, з часом планують нарощувати обсяги. Вже запустили виробництво аксесуарів, амуніції та пошили першу партію нашийників.

«‎Ми робимо все, щоб у людей була робота. Нікого не звільнили, навіть взяли нових працівників в Івано-Франківську. У нас співробітники отримували зарплату весь час, жили в хостелі, який орендувала компанія. Але для повноцінного відновлення роботи підприємства потрібно відбудовувати інфраструктуру в Чернігові, щоб люди могли повертатися й працювати в безпечних умовах», – пояснює Юрій. 

За словами підприємця, ринок в Україні зменшився у п’ять разів. Експортні ж клієнти поки не підтверджують співпрацю через невизначеність і нестабільність в країні. 

Додаються проблеми з доставленням сировини: деякі постачальники перебувають у регіонах, де тривають обстріли. 

Однак 29 березня компанія все ж відвантажила перше замовлення по Україні, а 19 квітня – в Японію. Ба більше, братиме участь у міжнародній виставці Interzoo у Нюрнберзі, Німеччина. Підприємство вже відправило туди поштою стенд.

Юрій Синиця каже, що наразі планує розширювати представництво Collar у західних регіонах України та залишити головний офіс в Івано-Франківську. Чи повернеться він до Чернігова, залежить від безпекової ситуації в місті. 

Скільки коштував переїзд бізнесу, власник не відповів. Проте зауважив, що для цього використали всі наявні фінансові ресурси компанії. 

«‎Димне м’ясо від Тараса»: отримали кредит, щоб запустити новий продукт

Тарас Парандій заснував справу життя у Києві у 2015 році. Він коптить м’ясо на дубових дровах і використовує натуральні спеції. Продукція бренду продається у найбільших мережах супермаркетів України. У 2020 році Forbes надав компанії звання «‎Вибір аудиторії». 

До війни коптильня працювала в Києві: у цеху робило 14 осіб. Коли 24 лютого росія вдерлася в Україну, Тарасу довелося швидко змінювати плани. Разом із керівником виробництва він виїхав до Рівненської області. Решта членів колективу залишилися в столиці або подалися до батьків у безпечніші населені пункти.

21 день бізнес практично не працював через складнощі постачання сировини, адже довкола Києва тривали бої. При цьому магазинам було складніше розпродати готову продукцію, тому дебіторська заборгованість зростала.

«‎Я зрозумів, що війна швидко не закінчиться. А щоб зберегти бізнес, треба пристосовуватися до нових реалій і міркувати над продуктом, який би відповідав вимогам часу», – розповідає Тарас Парандій.

У Києві через воєнні дії довкола було складно налагодити роботу. Тож підприємець вирішив відкрити ще одне виробництво у Рівному. Потрібне обладнання допомогла знайти група з релокації від Рівненської ОДА. Тарас орендував приміщення й обладнання. Однак через дебіторську заборгованість і необхідність продовжувати підприємницьку діяльність у компанії бракувало обігових коштів. 

«‎На одній із зустрічей з головою Рівненської ОДА Віталієм Ковалем нас познайомили з місцевими представниками Ощадбанку. Ми розповіли про свою проблему та досвід роботи в минулому. Показали, що в нас є продукт, є клієнти, які готові його купувати, та виробничі можливості. Банкіри запропонували рішення. Так ми й потрапили у програму кредиту 0 % з державними гарантіями», – каже підприємець.

Програма дала змогу відновити бізнес і забезпечити оборотними коштами новий продукт – «‎Наїдки від Тараса». Це готові до вживання страви з довгим терміном придатності. Бізнесмен виробляє його в Рівному. Загалом процес від задуму до першого постачання товару тривав 1,5 місяця. 

Наразі компанія відвантажила перші замовлення й укладає нові контракти. Працівники, що залишилися в столиці, теж потроху відновлюють роботу. Так компанія не тільки зберегла робочі місця, а й розширила асортимент і виробничі потужності. Бізнесмен каже, що лінія у Рівному після війни працюватиме на експорт. 

Суми кредиту, отриманої за програмою релокації, власник компанії не розголошував, бо це заборонено умовами договору позики. Але поділився, що перенесення бізнесу орієнтовно стало йому у 100 тисяч грн.

Кредити внутрішньо переміщеному бізнесу від Ощадбанку

В Ощадбанку розповіли, що «‎Димне м’ясо від Тараса» – це перший бізнес, який отримав позику за програмою релокації бізнесу. 

«Для нас стратегічно важливо підтримати клієнтів, що попри воєнні дії не зупинили свій бізнес і мають плани розвиватися. Чим більше підприємств повернуться до роботи, тим ефективнішим буде відновлення економіки України», – зазначила Наталя Буткова-Вітвіцька, директорка департаменту мікро-, малого та середнього бізнесу Ощадбанку.

Деталі програми: 

  • Кредити на поповнення обігових коштів строком до 36 місяців та на інвестиційні потреби до 60 місяців. 
  • Ставка для клієнта від 0 % у разі залучення фінансування від державної програми «Доступні кредити 5–7–9 %».
  • Покриття до 50 % суми кредиту за програмою державних гарантій на портфельній основі. 
  • Можливість залучити до 60 млн грн.
  • Ощадбанк розглядає й інші види забезпечення.

Що ти за лідер?

АТ "Ощадбанк"