Про успіх
Роман Токарик, засновник магазину TopFason (м. Чернівці) на платформі Prom.ua, розповів «Будуй своє» про відкриття магазину, запити клієнтів та можливості маркетплейсів для підприємців покоління Z.
— Романе, чому ти вирішив займатися продажем верхнього одягу для чоловіків та жінок?
— Попереднього підприємницького досвіду я не мав, це моя перша власна справа. Однак, маю бекграунд — досвід, що я перейняв від батьків — приватних підприємців. Вони займаються бізнесом так само, продаючи верхній одяг, але офлайн. Одночасно у мене були налагоджені контакти з перевіреними постачальниками товарів. Інших бізнесів я не розглядав, бо хотів займатися саме цим.
— Скільки ти вклав грошей у TopFason?
— За моїми підрахунками, основні витрати — 12 тис. грн на сайт Prom.ua та пакет послуг цієї платформи. Додаткові: фотосесія товарів — 400-700 грн на годину, що залежить від фотографа, студії і подібного.
Чому це важливо? Негарний товар ніхто не купуватиме, сучасному покупцеві потрібна красива обкладинка. Для цього і проводиться фотосесія. Ще додатково 5 тис. грн знадобилися на рекламу в пошуковій системі Google та соціальній мережі Facebook. На закупівлю товару не витрачаюсь, бо розраховуюсь за нього післяплатою.
— Чому обрав саме ці товарні позиції, а не будь-які інші?
— Тут така ж історія, як і з постачанням. Є товар в офлайн-магазині, ми його пропонуємо, на це я і спирався. Аналізу цільової аудиторії навіть не проводив.
— А чому скористався Prom.ua?
— Цей маркетплейс найбільш відомий. Я керувався принципом: якщо він відомий особисто для мене, то так само й інші люди знають про нього. І я не помилився, обравши цю платформу, кількість замовлень була значною. А далі — і прибуток збільшився, що позитивно вплинуло на бізнес.
Однак чудові результати від співпраці я отримав не з першого, і навіть не з другого разу. Як з’ясувалося, на старті я припустився помилки, вказуючи неефективні, помилкові теги, через що даремно витратив кошти. Розуміючи, що щось іде не так, я звернувся до саппорту, там мені надали консультацію. Після вирішення проблеми з тегами продажі пішли в гору.
Щодо результатів роботи з маркетплейсом — продажі не потребують значних зусиль, адже процес взаємодії з клієнтом від кліку до замовлення максимально спрощений.
— Хто — покупці магазину?
— Переважно жінки та чоловіки 29-45 років, які купують такий одяг раз на рік або раз на декілька років.
— На що орієнтуються покупці при виборі товару?
— Хочуть низької ціни та високої якості, не звертаючи уваги на матеріал тощо. Наразі покупцям потрібно, щоб одяг мав якісний і дорогий вигляд, а коштував небагато.
— Що найчастіше купують?
— Жіноче пальто на будь-який сезон — весну або осінь, зиму, вартістю 1-1,5 тис. грн.
— Чим приваблюєш покупців?
— Асортиментом (сміється). Зазвичай подібні інтернет-магазини пропонують по 10-15 одиниць товару. У TopFason як мінімум удвічі, а то і втричі більше — від 40 позицій для чоловіків, та стільки ж — для жінок.
— Назви головні ризики у цьому бізнесі?
— Витратив кошти на рекламу, на обслуговування — і до побачення! У цій справі найважливіше бути впевненим у якості свого товару, і що людям він потрібен. Всі інші питання — другорядні.
На мою думку, щоб знизити головні ризики, потрібно все робити завчасно. За місяць, а краще за два до старту сезону підготувати фото і подумати про просування. Для розуміння, говорячи про осінні пальта, то їхні фото потрібні вже у липні. Зимові викладайте у вересні, весняні — у січні. Помилково у цій справі — продавати, коли розпочався сезон, тоді пропустиш все.
— Чого тебе навчив цей бізнес?
— Майже нічого, мені лише 19 років (сміється). Хоча навчив — раціонально використовувати кошти, вчасно і влучно вкладати. А ще — правильно спілкуватися з клієнтами, люб’язно та привітно.
— Розкажи про плани на майбутнє.
— Маю намір масштабувати бізнес — збільшувати кількість позицій, видів верхнього одягу. Разом з цим працювати над ціновою політикою, щоб вона завжди була доступна якомога ширшому колу клієнтів. Щодо власного виробництва верхнього одягу, цю ідею відкидаю, оскільки на сьогодні в Україні це вкрай забюрократизований та довготривалий процес. Наразі мені цієї причини достатньо, аби не розпочинати таку справу.
Про успіх
АТ "Ощадбанк"