Бізнес-план
З чого почати відкриття магазину одягу в Україні? Яким він повинен бути і коли почне приносити прибуток? На ці та інші питання даст відповіді правильно побудований бізнес-план.
Що це таке і як його скласти, нам розказали професійний бізнес-стратег, директор DIGIS Микита Нагаткін і дизайнерка та власниця бренду DARI CO Дарія Авраменко.
Індустрія одягу має величезні масштаби та кордони. Це ніби гумовий шар, що може розтягуватись до нечуваних розмірів і пускати все нових й нових гравців ринку. І попри це, бажаючих спробувати свої сили в царині моди і стилю з кожним роком все більше і більше. В цьому є як свої плюси, так і мінуси. Але починати потрібно все одно з головного.
Технологія POC
«Хто б там що не казав, але будь-яка ідея повинна підкріплюватися розрахунками й планом чітких дій. Тут кожному підприємцю-початківцю стане в пригоді добре знаний бізнес-план. По суті, потрібно просто підбити всі витрати і доходи майбутнього бізнесу. Якщо в результаті ви отримали позитивну різницю, це означає, що свою бізнес-модель ви побудували правильно», – каже Нагаткін.
Цю формулу, мабуть, знає не тільки кожен підприємець, а й більшість пересічних громадян. Та не всім вона може допомогти. І ось чому.
«Справа у тому, що коли у людини є тільки ідея, дуже часто трапляється, що на цьому етапі весь бізнес закінчується, – продовжує Микита. – Адже важко уявити, як діяти далі. Хтось чув про бізнес-план і починає пхати туди все, що тільки можна. Хтось, навпаки, біжить орендувати приміщення, не маючи ні постачальників, ні товару, ні клієнтів. Я раджу починати з простого – з так званої Proof of concept (POC)».
Перевірка концепції або з англ. Proof of concept – це технологія, яка часто використовується в IT-стартапах, коли перед тим, як запустити проєкт та вкласти в нього кошти, концепція перевіряється на життєздатність та потрібність. Тобто, на елементарних прикладах вже можна зрозуміти, чи принесе бізнес-ідея якісь плоди у майбутньому.
«Якщо застосувати це до нашої сфери, все дуже просто, – ділиться досвідом Нагаткін. – Потрібно поїхати на найближчий ринок чи зайти в магазин одягу, вибрати з асортименту 3-4 речі, які вам найбільше сподобались, сфотографувати їх і викласти в соцмережі. Обов’язково потрібно витратити кошти на рекламу в Інтернеті (близько $200). І дивитися на реакцію. Якщо бачимо, що товар зайшов, супер! Тепер час розрахувати такий простий, на перший погляд, крок: підрахуйте витрати – гроші на квиток до магазину, гроші на рекламу. І тут же доходи: вирахуйте, скільки людей продивиться вашу рекламу (з досвіду, при витратах на рекламу в межах 200$, це близько 10 тис. чоловік) і який відсоток із них (за статистикою, близько 10%) зацікавиться і купить (такі середньостатистичні дані легко знайти в загальному доступі). Таким чином можна порахувати різницю. Якщо все позитивно – збільшуємо оберти».
Отже, навіть такий міні бізнес-план дає можливість відкрити магазин одягу онлайн. З офлайном – дещо складніше. Але схема та ж сама.
Правильний вибір оренди
«Відкриття магазину одягу офлайн – справа відповідальна, – в свою чергу каже Дарія Авраменко. – Потрібно знати наперед всі статті витрат, намагатись чітко розрахувати доходи. Тільки так ви зможете мінімізувати ризики і продумати свою стратегію розвитку. Та це справа нелегка».
Будемо вважати, що РОС ми зробили й довели, що наша ідея й концепція мають право на життя. В планах – відкриття магазину одягу офлайн у столиці.
«Першочергово треба визначитись з місцем. Головна умова для першого магазину – невелика площа. Візьмемо, для прикладу, 20 м². А магазин відкриємо на кшталт мого – жіночої білизни та аксесуарів для дому. Ось основні умови, які допоможуть успішно розпочати бізнес», каже Авраменко.
Де відкрити магазин одягу? |
Місто з населенням більше 1 млн. чол. |
Перша лінія, бажано центральні райони міста |
Розміщення на території ТРЦ або ТЦ |
Великий цільовий трафік |
Площа від 18 м² до 40 м². |
Можливість розмістити вивіску |
Якщо визначились з орендою, знайшли потрібне приміщення, водночас, потрібно знати які інвестиції у відкриття вам потрібно зробити.
Наводимо приклад магазину DARI CO. Найбільше коштів потребують вливання в закупку товарів та ремонт приміщення. Всього: близько 400 тис. грн.
Успіх у дрібницях
Будемо вважати, що оренду ви перерахували, підготували приміщення до роботи, виділили кошти на товар і замовили його.
Тепер головне – визначити середньомісячні витрати:
- заробітна плата працівникам (близько 32 тис. грн);
- оренда приміщення (20 тис. грн);
- податки (близько 6 тис. грн);
- загалом – більше 70 тис. грн.
Тепер ми приблизно розуміємо, скільки нам потрібно коштів для відкриття магазину офлайн. Звичайно, цифри у всіх можуть відрізнятися. Ми надаємо приклад реально діючого успішного магазину одягу у столиці. Проте, найголовніша задача – не забути у розрахунках всі ці параметри. І далі спланувати, як потрібно працювати магазину, в якому темпі і які фінансові показники він матиме.
Фінансові параметри | |
Прохідність місця | 4000 чол/день |
Конверсія клієнтів % від прохідності | 0,15% |
Середній чек | 1100 UAH |
Середня кількість чол/день | 6 |
Середній товарообіг UAH/день | близько 6500 |
Середня кількість чеків/міс | 187 |
Середній товарообіг UAH/міс | близько 200 000 |
При таких показниках, ми отримуємо середньомісячний прибуток близько 70 тис грн/міс впродовж першого року роботи, і рентабельність 49%. Окупність інвестицій за такої моделі можна чекати десь через півроку діяльності.
Пам'ятайте, що концепція і модель у кожного своя. І на підприємницькому шляху безліч ризиків і перешкод. Ніхто не знає, яка пандемія чи інший катаклізм чекає попереду. Але це не привід не йти до своєї мети!
Бізнес-план