Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Доба за добою

Катерина Спориш

Про успіх

Дмитро Малахов, співзасновник Dobovo, розповів «Будуй своє» про свій проект — від факапу на старті до побудови успішного бізнесу та якісного сервісу завдяки правильним рішенням, команді та бажанню зростати і завойовувати нові ринки.

Інформаційна довідка. Dobovo — столичний сервіс подобового бронювання квартир, заснований у місті Києві. Сервіс працює за принципом маркетплейсу: власники квартир у різних містах України виставляють об’єкти для подобової оренди, а у випадку бронювання платформа бере 15% від вартості оренди.

Від фейлу до старту

Історія сервісу Dobovo розпочалася у 2011 р., коли Україна потроху приходила до тями опісля кризи 2008-го, а підприємці шукали нові ніші та галузі для заснування бізнесу.

«‎Тоді ми з бізнес-партнером Володимиром Безлюдним вирішили спробувати власні сили у напрямі подобового бронювання квартир. Адже на ринку 2011 р. не існувало сервісу, що допоміг би власникам помешкань інформувати орендарів про актуальні пропозиції та ціни, а орендарям — знаходити найкращі варіанти оренди у будь-якому місті», — згадує Дмитро.

Ідея пропонувати квартири в оренду подобово з’явилася завдяки успішному досвіду у галузі нерухомості. У Дмитра та Володимира на той час вже була Partner Guest House — мережа апартаментів у Києві, які здавалися в оренду подобово. Столичний проект генерував певну кількість прибутку, це й дозволило створити сервіс для подобової оренди квартир по всій Україні.

Для запуску нового проекту насамперед потрібно було розробити програмне забезпечення, і Володимир, маючи успішний IT-бекграунд, доручив фахівцям з Індії розробити першу версію сайту.

«Таке рішення було прийняте лише з однієї причини: індійські розробники навіть вісім років тому коштували в 2-3 рази дешевше за українських», — пояснює Дмитро.

Втім, рішення було хибним: засновники сервісу не отримали продукт, а лише витратили шість місяців часу та гроші. Так сталося, оскільки постійно виникали складнощі з комунікацією. До того ж розробники знаходилися надто далеко, що не давало змоги вчасно вирішувати актуальні питання. У підсумку задум співпрацювати з індусами потерпів фіаско.

Засновники сервісу проаналізували власні помилки і вирішили знайти спочатку трьох, а пізніше ще двох українських розробників, щоб працювати з ними просто тут, у Києві.

«Цього разу задум був успішний. Розробники написали три версії: оболонку сайту, панель для клієнтів, тобто власників квартир, і панель адміністрування. Загалом на це витрачено 1,5 року часу та $‎10 тис. на місяць, або $180 тис. за весь період розробки ПЗ», — зауважує Дмитро.

Сам сервіс стартував наприкінці 2012 р. і дуже швидко набрав обертів не лише в столиці, а й у Одесі та Львові.

Вдалий початок

Запустивши проект, засновники почали активно розповідати про новий сервіс колегам з ринку нерухомості. За його допомогою вирішувалась купа проблем: власники отримували регулярні замовлення, а також можливість вчасно повідомляти про зміни ціни та стан квартир — зайнята чи вільна, чого не пропонували інші сервіси та дошки оголошень. У підсумку такий сервіс заощаджував час і власникам, і орендарям, адже потенційні клієнти отримували актуальну інформацію про об’єкт відразу на сайті, не турбуючи нікого зайвими дзвінками.

«І справді, сервісом дуже швидко зацікавилися власники квартир що у столиці, що в Одесі та Львові. За короткий проміжок часу ми отримали 500 об’єктів у базі нерухомості. Потім інформація про новий маркетплейс для власників квартир передавалася з вуст у вуста. Власники квартир заходилися пропонувати нам співпрацю. А орендарі почали активно бронювати квартири», — відмічає співзасновник сервісу.

Що сприяло розвитку сервісу?

Правильно сформована команда

Засновники приділили величезну увагу формуванню відділів у своєму сервісі, команда якого нараховує 50 співробітників. Вони працюють у відділі по роботі з контентом, у call-центрі, а також аккаунт-менеджерами.

«Відділ контенту перевіряє описи, надані власниками. Якщо вони перевантажені тактико-технічними характеристиками квартир, то команда переписує їх до читабельних та цікавих. Також перевіряються фото задля уникнення копіювання зображень помешкань де-небудь у Будапешті тощо», — відзначає Дмитро.

Інші відділи працюють з клієнтами та власниками від етапу бронювання до вирішення конфліктних ситуацій. Останні, на жаль, подеколи виникають. Зазвичай, через нечесні дії власників квартир, які пропонують оминути систему та здати в оренду квартири без залучення сервісу Dobovo тощо.

Правильні рішення

Під останніми мається на увазі вчасна та влучна реакція на запити ринку. Знаючи, що найчастіше люди бажають орендувати квартиру на три дні, власники сайту пропонують систему знижок, аби мотивувати їх бронювати на такий період часу.

Також засновники сервісу розробили гнучку систему бронювання. Зазвичай при бронюванні орендарі оплачують першу добу проживання — так званий гарантійний платіж, що не повертається у випадку відміни бронювання.

Таким чином клієнт несе відповідальність за прийняте рішення, а власник не втрачає коштів, витрачених на прибирання та підготовку квартири до оренди тощо. А от тим, хто планує поїздку завчасно — за місяць або й раніше — засновники сервісу пропонують бронювати квартиру без обов’язкового платежу.

Окрім цього, Dobovo надає орендарям гнучку систему вирішення конфліктних питань.

«Як вже зазначалося, подеколи виникають проблеми з нечесними власниками квартир, що або пропонують оминути систему, або відміняють бронювання. У таких випадках маркетплейс пропонує за рахунок власних ресурсів знижки на бронювання або інші помешкання такого ж класу», — ділиться досвідом Дмитро.

Такі дії і навіть використання власних коштів власниками сервісу виправдані, оскільки для людей це досвід роботи з сервісом, а не з власником квартири. Відповідно, якщо щось сталося, то питання має вирішувати сервіс, а не орендодавець, щоб не зіпсувати враження від взаємодії з сервісом.

У підсумку це дає чудові результати: що б не трапилося, проблема орендаря буде вирішена. А нечесного власника буде покарано — його рейтинг на сайті знизиться. Тобто його об’єкт у списку буде якомога далі, кількість переглядів зменшиться в рази. А якщо ситуація повториться — йому загрожує видалення з сервісу.

Результати та плани на майбутнє

Завдяки вчасному приходу на ринок, якісному сервісу для клієнтів та власників квартир сервіс став відомим по свій Україні. За роки існування компанія Dobovo збільшилась від команди власників та декількох розробників до 50 осіб, а кількість замовлень та база квартир виросли у 10 разів з 2012 по 2017 р. і продовжує зростати. Втім, у цьому бізнесі не все так просто, як видається на перший погляд.

«Інвестиції у бізнес ми повертаємо по сьогодні, і весь час реінвестуємо, тому що бачимо шляхи до покращення та йдемо ними», — говорить Дмитро.

Засновники не бояться відверто говорити про власні помилки. Одна з них — спроба Dobovo вийти на ринки інших країн, як СНД, так ЄС. Це не принесло бажаних результатів — витрати на підтримку операційної діяльності не покривалися прибутками. Потрібен інвестор, якого наразі не знайшли, тому напрям роботи з іншими країнами довелось призупинити.

Невдачі й помилки не лякають засновників бізнесу — вони продовжують розвивати сервіс та покращувати його. У планах партнерів — розробити нову версію сайту для мобільних пристроїв, оскільки, відповідно до даних аналітики компанії, 73% гостей замовляють квартири зі своїх смартфонів.

І звичайно ж, засновники бізнесу планують робити сервіс більш якісним та дарувати мандрівникам приємні емоції від подорожей Україною.

Про успіх

АТ "Ощадбанк"