Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Фінансовий план підприємства: що це таке та як його скласти

Наталія Найдюк

Бізнес-план

У бізнесі, як і в житті, треба розуміти, скільки грошей потрібно на щоденні витрати й розвиток, а головне, де їх взяти. Це дуже спрощене пояснення того, навіщо потрібен фінансовий план. Без нього у вашій справі пануватиме хаос і все відбуватиметься волею випадку.

При підготовці статті ми вивчали фахову літературу, зокрема навчальні посібники, рекомендовані економічними університетами. Пропонуємо тезово ознайомити вас з темою фінплану, пояснивши, навіщо він потрібен. А також розказати про помилки, яких припускаються економісти під час його розроблення. Отже, попереджений – значить озброєний.

Поняття фінплану

Якщо говорити спрощено, то у фінансовому плані визначають, скільки коштів потрібно, щоб підприємство могло ефективно працювати й розвиватися. А також зазначають, де їх узяти. 

У документі важливо врахувати ризики й несприятливу ситуацію на ринку, реально оцінити поточний стан справ тощо. Чим ретельніше все прораховано, тим більше шансів, що ваша фінансова мета стане реальністю.

Види фінплану

За терміном складання:

  • короткостроковий (на місяць, квартал, рік) визначає, як проводити операційну діяльність;
  • середньостроковий (3–5 років) передбачає реалізацію глобальніших цілей;
  • довгостроковий (10 років) – стратегічне планування певного етапу розвитку фірми.

В ідеалі кожен із цих планів складається у трьох варіантах:

  • песимістичному;
  • реалістичному;
  • оптимістичному. 

Так керівник матиме уявлення, що очікує бізнес у найкращому та найгіршому разі, і знатиме, що робити за різних сценаріїв. 

З чого складається фінплан

Затверджену форму мають тільки плани державних підприємств. У приватному бізнесі керівник вирішує самостійно, що саме включати в документ та наскільки він має бути детальним. 

Глобально фінплан повинен містити такі розділи: 

  • план доходів і видатків (прибутків і збитків) – очікувані доходи й витрати фірми за певний період. Розділ дає розуміння, скільки чистого прибутку чи збитку матиме компанія в запланованому періоді; 
  • план грошових надходжень і виплат (рух коштів) зазначає джерела доходів і напрями витрат. Кошти – це не тільки готівка, а й гроші на рахунках і навіть цінні папери. Тут враховують прибуток від основної діяльності, амортизацію, різницю між дебіторкою та кредиторкою заборгованістю, інвестиційні доходи тощо. У цьому ж розділі вказують отримані кредити та їх обслуговування;
  • балансовий план показує стан компанії наприкінці планового періоду. З нього зрозуміло, чи розширить підприємство свою діяльність, чи збільшить прибуток, поверне кредит тощо. 

У письмовому поясненні до фінплану серед іншого варто розглянути такі пункти: 

  • інвестиції: звідки братимете кошти на оновлення обладнання, комп’ютерних програм, куди вкладатимете вільні фінанси;
  • управління оборотним капіталом: як будете управляти грошима, дебіторкою, фінансувати виробничі запаси тощо;
  • дивіденди та структуру джерел;
  • фінансові прогнози: які будуть доходи, витрати фірми за певних фінансових умов, який бюджет грошових коштів, чи є потреба в залученні капіталу тощо. 

Що потрібно знати для планування

Фінансовий план досить складний за структурою документ. Аби його створити, потрібна інформація від різних підрозділів підприємства. 

Наприклад, треба розуміти, якими будуть ціни на товари чи послуги в запланованому періоді, чи буде підняття / зниження, за яких умов. З іншого боку, треба орієнтуватися у собівартості вашого продукту. Також необхідно знати, скільки коштує залучення клієнтів та які суми планується витратити в прогнозному періоді, чи буде розширення ринків збуту тощо.

Якщо компанія невелика, фінансовий план повністю розробляє фінансист, безпосередньо спілкуючись із підрозділами підприємства. Іноді малі підприємці залучають до планування фахівців з аутсорсу. Але тут важливо надавати повну інформацію і розбиратися в кожній цифрі разом зі спеціалістом, щоб план був коректним. 

Алгоритм планування

Усе залежить від виду фінплану й масштабу бізнесу. Дуже спрощено й глобально схема виглядає таким чином:

  • оцінюєте поточну ситуацію;
  • перелічуєте, куди і скільки витрачаєте, оптимізуєте це;
  • визначаєте джерела прибутків, шукаєте шляхи їхнього збільшення;
  • порівнюєте з доходами;
  • оцінюєте ринок, можливості;
  • ставите мету в грошовому вимірі;
  • розбиваєте її по кварталах, місяцях, враховуючи сезонність та інші чинники. 

Типові помилки

Звичайно, плани – річ відносна, на їх втілення впливає багато факторів. Хто, складаючи фінансовий план на 2019–2020 роки, міг передбачити пандемію коронавірусу? Крім того, помилок припускаються й самі фінансисти чи власники бізнесу. Наведемо найтиповіші.

Планування без бюджету. Запам’ятайте: спочатку аналіз бюджету, а потім планування! Ви маєте розуміти:

  • як часто й звідки отримуєте кошти; 
  • куди витрачаєте; 
  • коли доходи перевищують видатки; 
  • від чого можна відмовитися чи що оптимізувати за потреби;
  • скільки грошей це додасть. 

Неврахування обов’язкових фінансових платежів. Йдеться про видатки, які обов’язково потрібно закривати. Наприклад, заробітна плата, кредити тощо. Тільки сплативши їх, можна планувати модернізацію обладнання чи розширення бізнесу.

Ігнорування інфляції. Ця помилка з’являється в довгострокових планах. Важливо враховувати знецінення грошей і зростання цін через це та інші чинники. 

Немає фінансового розвитку. Отримуючи один і той самий прибуток, розвиватися неможливо, тому у плануванні треба закладати витрати на розвиток, які дадуть прибуток у майбутньому. Наприклад, підвищення кваліфікації косметологів у салоні дасть змогу запровадити нові процедури й отримати додатковий виторг.

Сподіваємося, що наша коротенька шпаргалка скерує вас у правильному напрямі, й ви зорієнтуєтеся, що треба додатково дізнатися та які помилки виправити.

Бізнес-план

АТ "Ощадбанк"