Про успіх
Засновник One Planet Павло Вишебаба розповідає про нюанси започаткування бізнесу та місію веганського кафе
Скажіть, будь ласка, як виникла ідея створення кафе? Це ваш перший досвід підприємництва?
Заснування кафе – мій перший досвід підприємництва. Назва One Planet мала нагадувати людям, що Земля – це спільний дім для усіх живих істот. Місія, яку ми виконуємо два роки поспіль, – демонструвати українцям усі смакові та етичні переваги рослинної їжі.
Скільки людей працювало з вами спочатку?
Одразу після відкриття закладу, у квітні 2016-го на Воздвиженці, у команді було 16 людей. Ми інвестували майже 500 тис. грн.
На яку аудиторію ви розраховували і чи підтвердилися ваші гіпотези? Які ваші фішки, що відрізняє вас від інших?
Наша базова аудиторія – це вегани і вегетаріанці. Проте моїм завданням було соціалізувати ідею екологічної та етичної рослинної їжі, пояснити її широкому загалу. На моїх очах багато гостей One Planet почали обирати рослинний раціон, часто гості просять консультацію, як перейти на більш екологічний спосіб харчування.
Що у нас унікального? One Planet – веганське рестокафе в Україні. У нас є власний оркестр-бенд One Planet Orchestra; невдовзі вийде його дебютний альбом. Ми постійно експериментуємо з меню, створюємо ексклюзивні авторські страви, часто нас називають гастрономічними веган-новаторами. Ми, до речі, залюбки ділимося знахідками: наш рецепт фірмового чизбургера з гарбузовим фалафелем ми подарували іншим веганським закладам у різних містах України, і ця страва стала дуже популярною 2017 року: поціновувачі купили щонайменше 10 тис. таких чизбургерів.
Як ви рекламували заклад? Які маркетингові ходи виявилися найуспішнішими?
Я дотримувався принципу: роби те, що ти можеш, з тим, що ти маєш. Бюджету на рекламу не було. Ми просто на смартфон знімали відео: як відкриваємо кафе, навіщо це треба суспільству, як готуємо страви, переставляємо меблі... Усе це викладали у Facebook та Instagram. У платну рекламу на Facebook вкладали не більше €50 щомісяця. Також я надрукував кілька тисяч флаєрів і особисто розповсюдив їх у найближчих будинках, крамничках, офісах. Це коштувало лише 1000 грн, а спрацювало на тисячу відсотків! Більшість наших постійних гостей – саме сусіди, ті, хто мешкає поруч і може заскочити до нас будь-коли. У межах кварталу ми доставляємо їжу безкоштовно, і я всім раджу цей лайфхак.
Розкажіть, чому ви вирішили взяти мікрокредит в Ощадбанку?
Світ нині дуже динамічний, і коефіцієнт утомлюваності від закладів як ніколи високий, тому рестоексперти радять щодва роки змінювати формат. За півтора року роботи ми також відчули зниження попиту. Саме тому вирішили взяти кредит і відкритися у новому форматі веган-бару з акцентом на фуд-дизайні у самісінькому центрі, на Майдані. Наш заклад багато в чому піонер в Україні, бо ми першими стали учасниками проекту «Будуй своє!». З цієї причини з документами довелося поморочитися місяць, та воно того вартувало. Заклад здобув новий поштовх, друге дихання, увагу постійних і нових відвідувачів.
Які б три поради ви дали підприємцю-початківцю?
По-перше, не заходьте у справу «ніжки помочити»; треба узяти скафандр і цілком зануритися у те, що робиш. Мені здається, люди нас люблять, бо ми віддаємося справі на всі сто! Навіть коли щось не вдається, гості знають: ми зробили все, що вміємо на цьому етапі.
По-друге, потрібно розуміти, навіщо ти щось робиш і кому це потрібно. Важливо, щоб засновник і власник закладу жив цією справою. Я не боюся жодної роботи: розробляю меню, працюю з рекламою та просуванням закладу, виконую доставку. Коли треба, прибираю, зокрема, вибачте, мию унітази. Просто я знаю, навіщо я це роблю: наш заклад корисний для людей, тварин і планети.
По-третє, не забувайте про етичність та екологічність. Обов’язково запитуйте себе: які наслідки від мого бізнесу для довкілля, людей, тварин? Часто люди не звертають на це уваги.
Як тепер організована робота команди? Які у вас плани на майбутнє?
Я усвідомив, що велика команда – це не запорука ефективності, адже організація роботи великої кількості людей потребує багато сил та уваги. Власним коштом я влаштував поїздку працівників One Planet (я, адміністратор і старший кухар) до Європи для обміну досвідом і підвищення кваліфікації. Європейські веган-заклади вразили нас своєю ефективністю: те, що там робив один працівник, у нас виконували троє. Наприклад, функції офіціанта, касира та бариста у них поєднані в одній посаді. Я зрозумів, що треба підвищувати ефективність. Тепер, після зміни формату закладу, я втілив це у життя.
Кафе переїхало на Малу Житомирську, 15, і у ньому працює лише чотири людини замість чотирнадцяти. До того ж двоє з них отримують не ставку, а лише плату за виконану роботу, яку вони виконують декілька годин на тиждень.
У планах на майбутнє – запустити літній майданчик із самообслуговуванням та продовжити влаштовувати культурні події: лекції, майстер-класи, музичні виступи.
Про успіх
АТ "Ощадбанк"