Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Гречана смакота

Катерина Спориш

Про успіх

Засновниця Hrechka Sweetsиа, учасниця реаліті-школи бізнесу «Будуй своє» Оксана Мартим’янова розповіла «Будуй своє» історію свого бізнесу, про складнощі та перемоги. А також — коли компанія планує експортувати цукерки.

Коли все тільки починалося…

На початку кризового 2014 р. у моєму житті сталися кардинальні зміни. Мій перший бізнес — крамнички з солодощами у місті Суми — почав тонути. Внаслідок кризи з п’яти крамниць лишилася одна, що працює до сьогодні.

Втім, незважаючи на ситуацію в бізнесі, я поповнила скарбничку знань про підприємницьку діяльність — планування, управління, фінансову звітність, прокачала комунікативні навички та знайшла чудових постачальників і працівників.

У подальшому все змінив випадок. Одного разу в місцевому супермаркеті мені на очі випадково потрапив кленовий сироп (виварений кленовий сік). Цей продукт одночасно є популярним смаколиком і відмінним сувеніром, який зазвичай привозять у подарунок з Канади.

Тоді я й замислилася, а що такого ми веземо з України, коли подорожуємо до інших країн? У відповідь подумалось наступне: солодощі! Далі прийшло розуміння, що я хочу зробити щось із натуральних локальних компонентів. У процесі брейнстормінгу на думку мені спадали мед, горіхи та гречка!

Остання сподобалась найбільше, адже це популярний національний продукт родом з дитинства для багатьох поколінь. Зрозумівши це, заходилася шукати рецептів солодощів з гречки. На щастя, на просторах інтернету таких не знайшла, та й зрозуміла, що такі солодощі — вільна ніша. Тому все розробляла самотужки — пропорції, рецептури, формати. При цьому не маючи ані спеціалізованої освіти, ані досвіду у кондитерській справі. Крок за кроком на моїй кухні народжувалися рецепти — мармеладу, цукерок, грильяжу, трюфелів, шоколадних плиток тощо з використанням зеленої гречки та натуральних компонентів локального виробництва — насіння гарбуза чи льону і меду. Проте багато ідей пішли в нікуди. Зокрема, через швидке псування продукту, як це сталося з мармеладом, що надто швидко засихав.

Виникали труднощі не лише із псуванням, а й з компонентами. Якщо з гречкою, медом, насінням було все стабільно і чудово, то з шоколадом — проблема. Річ у тім, що я планувала вкривати готові вироби якісним шоколадом — 62% масла какао, а не його замінником — пальмовою олією, підфарбованою какао, як іноді роблять кондитери. Через усі ці фактори я витратила близько року, перед тим як клієнтам запропонувати дійсний варіант цукерок — із зеленої гречки з додаванням меду, насіння, покритих шоколадом.

Чому ми не запустили масове виробництво?

На перший погляд здається, що запустити власне виробництво просто, закупивши обладнання, зробивши ремонт, найнявши технолога. На практиці все по-іншому.

Говорячи про кондитерську справу, можливі два варіанти — орендувати приміщення на умовах суборенди і використовувати наявне обладнання або облаштувати власне виробництво.

З особистого досвіду скажу, що спробувала варіант суборенди, але цей спосіб мені не підійшов, тому що кожен виробник підлаштовує потужності під себе, а не для інших. Той, хто орендує, стикається з тими або іншими складнощами. Через це ідея відпала.

Щодо власного виробництва у невеликому місті виникає багато питань. Перше — приміщення, яких взагалі не так вже і багато, та й ті зайняті. Наприклад, я шукаю зараз приміщення як у Сумах, так і в передмісті. А ще витрати на ремонт чималі — це і комунікації, і вентиляція, і обладнання. Так, холодильні камери — 20 тис. грн, і меланжер (подрібнювач насіння) — 12 тис. грн, і машина для темперування шоколаду — 25 тис. грн, і посуд — 10 тис. грн, і до безкінечності.

Друге — сертифікація або отримання всіх дозволів, щоб продаватися у торговельних мережах. У випадку з моїм продуктом все набагато складніше, ніж здається. Все тому, що, на відміну від виробників торта «Наполеон» та інших відомих смаколиків, до нас ніхто такого не робив.

Отже, з нас історія нових солодощів починається, а погоджується — нешвидко. Та й витрати на технолога чималі — не менш як 40 тис. грн за розробку технологічних карт та налагодження виробництва. Проте я сподіваюся все ж знайти приміщення і збільшити наявні потужності виробництва.

Як завоювати серця покупців: наш досвід

На етапі прототипу HrechkaSweets я думала, що моїми покупцями стануть сумчани віком 25-45 років, які багато подорожують, мають стосунок до виставок та інших заходів, де солодощі стали б у нагоді.

Насправді все інакше: наші клієнти — від 18 до 55 років і більше, як студенти, так і підприємці. Всі вони купують зазвичай одну коробку цукерок — за 150 грн (16 штук), найчастіше з осені до новорічних свят та у другій половині літа. Все інше вважається міжсезонням. Однак у нас зростає кількість корпоративних замовлень — наразі вже 20%. Тобто, приватних — 80%.

Таких результатів я досягла завдяки правильному просуванню продукту — бюджетів на рекламні кампанії не витрачала, розказати про мою продукцію допомогли особисті контакти і рекомендації. Напевне, тому про нас багато хто дізнався як в Україні, так і за її межами.

Та й багато чого планую зробити найближчим часом: запустити власне виробництво та потрапити не тільки до невеликих приватних крамниць, кав’ярень, а й до ритейлу. А вже за 2 роки — експортувати. Разом з цим — збільшити кількість найменувань як у чорному, так і білому шоколаді.

Про успіх

АТ "Ощадбанк"