Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Кондитерська без помилок?

Катерина Спориш

Про успіх

Учасниця реаліті-школи бізнесу «Будуй своє» Софія Теребова розказала історію створення кондитерської March&Co — від задуму до власного виробництва.

Чому я все це почала?

Тренувати підприємницькі навички я заходилася у 2-му класі школи (сміється). На початку 2000-х у подарунок отримала стікери на листочках. Ці штуки подобалися як мені, так і однокласникам. То чому б і не підзаробити на продажу наклейок?

Ця ідея була успішною, я отримала перші гроші. Згодом, коли запаси скінчилися, поповнювала їх самостійно: купувала дешевше — продавала дорожче. Як результат всіх цих кроків та дій — перший підприємницький досвід. А разом з ним — безліч зауважень моїй мамі, коли її викликали до школи.

Насправді я спробувала багато видів хендмейду в старших класах школи. Перший і останній раз продавала біжутерію, сережки, підвіски ручної роботи з подругою літом, перед вступом, одразу після ЗНО. Однак підсвідомо мені більше за все імпонувало інше — мій особливий спосіб релаксації, що полягав у випіканні кондитерських виробів.

Спираючись на власні відчуття, я проаналізувала цей ринок. Виявилося, що багато людей прагнуть купувати продукцію, вироблену за перевіреними рецептами з натуральних компонентів — з вершковим маслом, яйцями, а не їхніми аналогами, як-от маргарин тощо. І ще я зрозуміла — попит набагато вище пропозиції. Це й підштовхнуло мене надалі розвиватися саме у кондитерській справі.

Як я протестувала бізнес-ідею?

Розказати про себе світові я вирішила на «Ресторанному дні» — заході, що проводиться одночасно у багатьох країнах світу задля тестування бізнес-ідей та стимулювання підприємницької діяльності. А щоб не було проблем з несанкціонованою торгівлею, бо цінник встановлювати не можна, працювали за чайові. Найближчий захід був у травні 2013 р, там я мала виставити за чайові смаколики. Ми вийшли туди попрацювати разом з подругою. Однак для участі слід було виконати наступні завдання: придумати назву, знайти гроші, розробити асортимент та правильно розрахувати зусилля, щоб встигнути все до дня фестивалю.

Назва March&Co спала на думку при згадці про моє дівоче прізвище — Марченко (сміється). Гроші — позичила у тата 500 грн. Як щодо асортименту? Звичайно ж, той, до якого звикла з дитинства — ми пекли з мамою мигдалеві, вишневі, горіхові пироги. Солоних виробів я поки що не пропонувала.

Запланувала на продаж 300 одиниць продукції, випікати які потрібно було декілька днів. Втілювати це вирішила на домашній кухні, використовуючи міксер, блендер, посуд тощо. Допомогти з підготовкою попросила друзів та батьків, вони радо відгукнулися на моє прохання.

Від заходу я нічого особливого не очікувала, просто робила те, що уміла, тож результат мене приголомшив. За 40 хвилин продажів розібрали все, а чистий прибуток — 950 грн, які люди кидали у скриньку для чайових відповідно до умов «Ресторанного дня». Окрім цього, отримала багато чудових відгуків. Це стало для мене зеленим світлом і знаком — час рухатися далі!

Кухня, суборенда, власне виробництво: за і проти

Задля подальшого руху я постійно навчалася, однак за всі 5 років була лише раз на майстер-класі української кондитерки. Переважно до всього доходила сама.

У перші роки я пропонувала клієнтам невеликий асортимент, подібний до представленого на «Ресторанному дні». Згодом він повільно розширювався. Однак протягом усього цього періоду я працювала на власній кухні, де можна було приготувати лише 1-2 торти на день. Поступово люди дізнавалися про мене — кількість замовлень невпинно зростала, а я не могла випікати все сама, бо вчилася на денній формі в універі. Я спробувала працювати на умовах суборенди, для того, щоб можна було взяти помічника. В тому цеху працювала між парами і сама, і з помічником. Саме тодi багато чому навчилася, бо там працювали професійні кондитери. Отримавши цей досвід, для втілення бажань і задумів вирішила йти далі — розширювати команду, асортимент та потужності. Все це можливо лише на власному виробництві.

Для цього я обрала приміщення в центрі, на пошуки якого пішло більше місяця. Можна було орендувати і на околицях, але там набагато менше офісних центрів та працівників офісів, на яких ми орієнтувалися. Вартість оренди — 1-1,5 тис. грн за 1 кв. м на місяць, за фасадні приміщення в центрі або близько до станцій метро. До речі, біля м. Дарниця коштує так само, як в центрі не поряд з метро, і від 500 грн за підвальні приміщення у дворах. На периферії значно дешевше — 10-14 тис. грн за 80-100 кв. м. Ремонт приміщення коштував 80 тис. грн.

Обладнання обрали нове. Бюджет — 450 тис. грн. Левову частину забрали на себе пароконвектомат для випікання вартістю 100 тис. грн, холодильники і морозилка — 150 тис. грн. Інші витрати — на машини для миття посуду, фільтри, посуд тощо. Ну, а фінансувати все це вирішили, знайшовши фінансового партнера. Залучити зовнішнє фінансування нам не вдалося. Тому й довелося вигрібати всі свої власні кошти і мені, і партнеру. Через це на дещо зараз не вистачає, і не все дороблено до кінця, але працювати вже можна.

Команду шукали за оголошеннями у соціальних мережах. Результат — 15 резюме, 8 співбесід. Маємо — 1 менеджера, 3 кондитерів. По завершенні ремонту, закупівлі обладнання і пошуку команди ми відкрилися. Тепер плануємо випікати 30 пирогів на день та іншу кондитерську продукцію, потішити містян найсмачнішими тортами і смаколиками. І разом з тим — повернути кошти за 1-2 роки.

Солодкий та гіркий досвід

Власна справа — величезна авантюра, де треба чекати чого завгодно. Всі несподіванки прорахувати неможливо. Головне — не боятися. І не відступати від принципів. У нашому випадку — не знижувати якості та не відмовлятися від натуральних компонентів.

На мою думку, достатньо помилок я зробила, відкриваючи власне виробництво. Почнемо з приміщення, що було з багатьма «але». Перше — незадовільний стан та невідповідність нормам стелі, санвузлу та інших комунікацій, які ми не перевірили спочатку. Все це коштувало нам витраченого додаткового часу на ремонт, а з ним — і коштів. Як вийти з цієї ситуації? До підписання документів слід запросити майстрів з будівництва, що вкажуть на проблеми та витрати. Друге «але» — договір. Начебто типовий, але містить підпункти, на які ми не розраховували — це так само коштує грошей. У цій ситуації потрібно обов’язково порадитися з юристом.

Щодо обладнання — ми купували нове. А можна було піти іншим шляхом, проконсультуватися зі спеціалістом, який би підказав, що обрати з б/в техніки — 1-2 роки у використанні, проте у гарному стані.

Озираючись на власний досвід: я вже багато чого навчилася, багато досягла і продовжую рухатися далі!

Про успіх

АТ "Ощадбанк"