Сам-собi-маркетинг
В’ячеслав Романюк, керівник інтернет-підрозділу магазину «Новинка.нет» на платформі Prom.ua, розповів «Будуй своє» про підводні камені та додаткові платежі під час вибору приміщення для офлайнових продажів.
Інформаційна довідка: «Новинка.net» — онлайн та офлайн магазин одягу та взуття. Крім одягу та взуття, пропонує товари для дому за доступними цінами для кожної родини.
— В’ячеславе, при відкритті стаціонарного магазину на що слід звернути увагу?
— Найперше — оцінити цільову аудиторію. Тобто, стать, вік, рід діяльності потенційних клієнтів, їхні статки тощо.
Зрозумівши цільову аудиторію, вибрати місце для продажів. Наприклад, для товарів економ-сегмента, як «Новинка.нет», підійдуть околиці міст — столичні спальні мікрорайони, площі біля станцій метрополітену. І треба обрати формат продажів серед можливих варіантів: у торгівельних центрах, окремих магазинах, МАФах. В усіх випадках продавати як самостійно, так і на суборенді (частина приміщення).
Потім визначитись з відвідуваністю. Для торгівельних центрів відповідні дані наявні у їхніх власників або керівників. Можна зробити це самостійно: приїхати до місця розташування майбутнього магазину у будні, вихідні дні і порахувати, скільки насправді людей проходять повз магазин (торгівельну точку). Саме це впливатиме на трафік магазину та продажі.
— А як щодо поверху?
— Для торгівельних центрів — 1-й і 2-й поверхи або ж бутікова зона. До речі, якщо бутікова зона на 2-му поверсі, то краще відкрити магазин саме там. Зазвичай покупці цілеспрямовано крокують до зони з одягом, оминаючи такі крамниці, навіть якщо вони розташовані на 1-му поверсі поруч з іншими товарами.
Для інших варіантів — людні місця, 1 поверх. У випадку з суборендою — праворуч від входу на видному місці.
— Окрім поверху, на що ще зважати?
— Конкурентне середовище, стан приміщення, комунікацій, наявність с/в, водопостачання. Стан комунікацій може оцінити будівельник або спеціаліст з даних питань (прораб), зазначивши сильні та слабкі місця. Вартість послуг з оцінки стану приміщення по місту Києву — 500-1000 грн. А с/в буде доречним як для співробітників, так і для покупців, особливо сімей з дітьми. Адже не маючи такого, можна втратити покупців.
— Як порахувати необхідний розмір приміщення?
— Це залежить від кількості позицій товару, асортименту, кількості товарних груп. Якщо одна група товару з не великим асортиментом — підійдуть 10-15 кв. м. Але для повноцінного магазину з середньою кількістю товару приблизно 3000 одиниць — краще обирати приміщення розміром 40-70 кв. м.
— Скільки коштує оренда у столиці?
— В Києві найнижчі ціни у спальних районах — 500-700 грн/1 кв. м, дорожче — поблизу метро — 1000-1500 грн. Втім, зважайте, що на сьогодні до вартості оренди може додаватися плата за право отримати те чи інше приміщення. Це одноразовий платіж у розмірі 50% вартості місячної оренди, особливо біля станцій метрополітену.
— Коли найкраще шукати приміщення?
— На мою думку, влітку. У липні-серпні справді легше знайти приміщення через спад «сезону» — період відпусток та подорожей. Проте відкривати новий магазин краще вчасно — до початку сезону. Тобто, на приклад, для осінніх речей — у серпні-вересні, а не у жовтні, і так далі.
— На скільки часу підписувати договір оренди та що там зазначити?
— Підписувати краще на рік. Таким чином можна зафіксувати ціну оренди, не зіштовхнувшись з раптовим подорожчанням. Обов’язково зазначити комунальні платежі та визначити сторони, які їх сплачуватимуть. Разом з цим — проговорити про можливість знижок по оренді у міжсезоння (влітку, наприклад). А також — про відповідальність сторін, строки розірвання договору, пролонгацію договору.
— І наостанок, коли підприємцям час розширювати або зменшувати площу торгової точки?
— Розширювати площу — у випадку, коли є запит від покупців на збільшення асортименту — новинки тощо, коли магазин рентабельний та при розрахунках магазин зможе принести більший прибуток . Реалізувавши запит, можна отримати комплексну покупку товарів, 3-4 одиниці товару замість однієї. Зменшувати, якщо полиці не заповнюються товаром (не торгує кожен метр приміщення магазину) — через фінансову скруту компанії або ж інші причини.
Сам-собi-маркетинг
АТ "Ощадбанк"