Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

OhMyFuckUp

Про невдачі

Засновниця сервісу оренди вечірніх суконь OhMyLook та мережі б’юті-барів G.Bar Лєра Бородіна взяла участь у конференції для малого і середнього бізнесу GROW UA, де поділилися історією своїх бізнес-помилок та розповіла, як вони з факапів перетворилися на безцінний досвід.

Перш ніж запустити свій бізнес, я багато років віддала галузі PR і маркетингу. А 2012 року вирішила, що маю започаткувати власну справу. Я провела невелике дослідження аудиторії та дійшла висновку, що оренда та обмін вечірніх суконь – актуальне питання для багатьох дівчат, а не лише для селебріті, які часто відвідують червоні доріжки. До того ж я дізналася про американський стартап 2011 року, який успішно надавав сукні в оренду.

2012 року ми відкрили перший шоу-рум OhMyLook – невелике приміщення площею 80 кв. м у Києві. За п’ять років ми суттєво виросли. Натепер сервіси оренди вечірніх суконь OhMyLook працюють у чотирьох містах України, у Білорусі та Росії. Це 5 тисяч суконь та десятки тисяч клієнток.

Другий мій проект – б’юті-сервіс G.Bar – був заснований пізніше, але його успіх нині теж вимірюється географічно: 14 барів в Україні, по кілька – у Росії та Казахстані, незабаром відкриємося у Словаччині та Польщі.

Окрім того, ми постійно розробляємо та тестуємо нові напрями бізнесу і маємо великі плани щодо розвитку на наступний рік. Та нічого цього б не було без низки дуже серйозних помилок, які в результаті стали нашими дороговказами на шляху до успіху.

Instagram замість бізнес-плану

У 2009 році я написала пост у LiveJournal, в якому запропонувала дівчатам зробити закрите комьюніті, де ми могли б обмінюватися сукнями. На цей допис відповіли дві людини, але мені здалося, що цього достатньо, аби розробляти ідею.

Я вважала, що основним партнером сервісу оренди суконь мала бути хімчистка. Знайшла таких і домовилася про знижку 20%. Правду кажучи, ця знижка не знадобилася.

Мало хто підтримав мою ідею, і я залишила її на три роки, а 2012-го знову повернулася до неї. Спершу опитала своїх подруг і знайомих, адже вони, як і я, були цільовою аудиторією сервісу. І знову нікому не сподобалося. До того ж назва OhMyLook здавалася людям дивною і важкою для запам’ятовування.

Але мене ніщо не зупиняло, і у січні 2013 року розпочалася робота над сервісом. Нас було троє – я, асистентка і програміст, який досі працює з нами. Ми розробили власне програмне забезпечення, на якому працюємо і сьогодні. ПЗ допомагає нам отримувати максимальну кількість даних про те, які процеси відбуваються у нашому бізнесі.

Найбільшою моєю помилкою була абсолютна відсутність розуміння такого поняття, як бізнес-план. Я не тямила, навіщо він потрібен і як його робити. Тому його і не було.

Саме тому за чотири дні після відкриття шоу-руму бюджет закінчився, бо його ніхто не планував. Останні гроші ми витратили на закупівлю суконь, зарплатню співробітникам та косметичний ремонт шоу-руму.

Жодної копійки на рекламу не залишилося. Треба було щось вигадувати, тому обрали соцмережі. У 2013 році це був не такий масштабний інструмент просування, як тепер, тому нам вдалося опанувати його та використати на повну. Тоді у нашого Instagram-акаунту було 15 тис. фоловерів – і це була космічна цифра. Соціальні мережі стали нашим спасінням і нашою конкурентною перевагою: тепер у Facebook-сторінки OhMyLook – 53 тис. фоловерів і 157 тис. в Instagram.

Не час для інвестицій

Коли 2013 року ми запустили OhMyLook, про нас написала вся бізнес-преса країни. Це було класно, але несподівано, і я почала перейматися, що у нас з’явиться багато конкурентів із більшими бюджетами і ми збанкрутуємо.

Я знала, що у кожного стартапа має бути інвестор, і вважала, що нам він теж необхідний, бо ми збиралися масштабуватися. Тож почали вести перемови з трьома компаніями-кандидатами. Усі три були класні, нам дуже пощастило, що вони зацікавилися проектом.

В грудні 2013 року ми домовилися з одним з інвесторів. Але був один нюанс. Торговельна марка OhMyLook була зареєстрована на юридичну особу. Це означало, що ми мали певні технічні затримки з підписанням документів. Настав лютий 2014 року, за ним березень і травень. У нашій країні відбувалися дуже страшні речі, ніхто не знав, що буде завтра. І коли я приїхала підписувати договір з інвестором, він вибачився і сказав: «Не час для інвестицій». І я залишилася на роздоріжжі без інвестицій і без розуміння, що робити далі.

Франчайзинг – це татуювання на лобі

Червень 2014 року. Долар росте щодня. Усі наші закупівлі залежать від курсу валют. Спочатку я сумувала. Але потім зрозуміла, що маю якось планувати подальший шлях. Моя подруга розповіла про компанію, що займалася франчайзингом в Україні. Я мала дуже нечітке уявлення про те, що таке франчайзинг і навіщо він потрібен. Несподівано для себе почала працювати з цією компанією, і це кардинально змінило спосіб масштабування нашого бізнесу.

У 2015 році ми уклали перші договори про франчайзинг. Майже одразу почали отримувати багато заявок на фрашизу, і це триває досі. Але вже маємо певний досвід у цьому напрямі і дуже прискіпливо ставимося до відбору франчайзі. Нині у нас 12 франчайзингових проектів.

Один з перших наших франчайзингів, який і досі успішно працює, ми продали неправильно. Про всі нюанси та підводні течії франчайзингу ми дізнавалися на власному досвіді. Тоді я зрозуміла, що франчайзинг – це як татуювання на лобі. Ти маєш цим займатися лише в тому випадку, якщо хочеш масштабуватися і впевнений у своїй ідеї на 100%. Це дуже складний процес, який потребує колосальних зусиль.

Головне в історії з франчайзингом – це правильно підібрані франчайзі. Але тут немає готових рецептів. Головне, що ми для себе визначили: наші потенційні партнери мають повністю поділяти наші цінності та погляди на бізнес.

Коли в тебе немає досвіду, ти можеш випадково зробити щось класне

2015 рік був часом змін. Ми переїжджали у новий великий шоу-рум, коригували бізнес-модель, робили новий сайт. Нове приміщення було у вісім разів було більше за попереднє. Ми розмістили усі свої сервіси та сукні, але вільне місце все ж залишилося.

Я розуміла, що сервіс, яким користуються ті дівчата, що беруть сукні в оренду для заходів або вечірок, – це салон краси. Але я не хотіла займатися таким видом бізнесу, тому вирішила вільну частину приміщення здати в суборенду тим, хто хотів відкрити салон.

Ми знайшли партнерів, підписали договір оренди. Почали ремонт, а от наші суборендарі – ні. Минув тиждень, тижні, місяць, ми вже закінчували ремонт, а вони навіть не починали, тягнули і вигадували відмовки.

Тоді моя подруга переконала мене, що я маю робити свій б’юті-бар, щоб ні від кого не залежати. Якщо я не можу вплинути на орендатора, то не зможу вирішити жодну проблему. Це означає, що моїм клієнтам буде незручно, а я нічого з цим не зможу вдіяти.

Тож ми вирішили відкривати власний б’юті-простір. Ніхто з моєї команди не мав досвіду в цьому, але це врешті допомогло нам створити унікальний формат. Ми проаналізували ринок і вирішили, що є багато речей, які у цій сфері функціонують не так, як нам хотілося б. Тому взялися перебудовувати систему.

Що ми маємо нині? Ще 5 місяців тому в Києві було два G.Bar і в них неможливо було записатися, тому ми відкрили ще кілька. Наш формат став революційним. Нині я можу стверджувати, що нам вдалося створити спільноту та прецедент у сфері sharing economy в Україні.

Я впевнена, що всі мої помилки ще попереду, але я навчилася сприймати їх як найкрутіший досвід. Мій досвід свідчить про те, що найкращі ідеї та бізнес-моделі, найвдаліші інсайти з’являються у момент абсолютного фейлу, факапу, у найважчі часи. Але не буває успіху без помилок і перемоги без поразок.

Про невдачі

АТ "Ощадбанк"