Про успіх
Валерія Мартинюк, засновниця та власниця соціального підприємства «Інклюзивна кухня», розповіла «Будуй своє» про власний бізнес-проект для людей із особливими потребами.
Інформаційна довідка. «Інклюзивна кухня» — соціальне підприємство, засноване у 2018 р. в Чернівцях. Виготовляє гранолу — сніданки на основі вівсяних пластівців, меду, какао, горіхів, фруктів та ягід.
Є запит — є рішення
Народившись у сім’ї людей з особливими потребами, я змалечку знала, як моїм батькам важко із працевлаштуванням. Прагнучи знайти рішення цієї проблеми, я відвідала Грузію та Бельгію, де спостерігала, як такі люди працюють на нескладних виробництвах, наприклад, дерев’яних іграшок тощо.
Повернувшись до України, я почала шукати подібну бізнес-ідею. Потрібно було створити бізнес з нескладними процесами, зрозумілими та доступними для виконання людьми із особливими потребами. І я вирішила виготовляти гранолу. На мою думку, цей поживний особливий сніданок могли б виготовляти саме особливі люди.
Від рецепту до втілення бізнесу
Отже, для втілення бізнес-задуму мені знадобилися:
— команда;
— обладнання;
— постачальники;
— кошти.
Команда
Першим до команди долучився технолог. Саме він розробив рецептуру та технологічні карти граноли — смачного й корисного сніданку на основі вівсяних пластівців, меду, какао, горіхів, ягід і фруктів.
Окрім рецептури, технолог розробив спеціальний алгоритм приготування граноли для людей з особливими потребами. Тобто послідовність приготування пояснив простими і зрозумілими словами.
Обладнання
Нам знадобилися пароконвектомат для випікання граноли та інше кухонне приладдя. Дещо ми купували вживане, наприклад, пароконвектомат. Інше — посуд, ваги, мірні ємності тощо — придбали нові.
Потрібні були й надійні постачальники продукції — вівсяних пластівців, горіхів, меду, фруктів, ягід тощо. Я шукала їх в інтернет-просторі: на безкоштовних дошках оголошень типу OLX, на маркетплейсах — Prom.ua та інші.
Загалом бюджет проекту на закупівлю обладнання та компонентів становив 50 тис. грн. Ці кошти я знайшла завдяки краудфандингу (понад 50% суми) та пожертвуванням різних людей. Цими двома способами повна сума була зібрана, а виробництво запущене.
Виробництво
Спочатку ми пояснюємо, як відбувається виготовлення. Потім починаємо виготовляти продукцію — один працівник займається зважуванням компонентів для однієї порції, так само роблять інші.
До прикладу, для упаковки граноли у 200 г потрібно зважити 100 г вівсяних пластівців, 10 г меду і так далі. Пізніше, відповідно до технологічних карт, суміші пластівців, подекуди какао, меду, змішуються та запікаються. Фрукти й горіхи додаються опісля. Потім усі складові фасуються — від 200 г до 1 кг.
Зауважу, продукцію ми виготовляємо невеликими партіями — до 6 кг на день. Перш за все таким чином ми маємо свіжу продукцію щодня. А завдяки цьому даємо співробітникам щоденну працю. У підсумку особливі люди реалізуються та почуваються щасливими.
Збут
Продукцію продаємо через інтернет — на сторінці в Instagram за попереднім замовленням. А ще це кав’ярні, виставки та ярмарки у Чернівцях.
Бізнес-уроки та плани
Наше підприємство існує не так давно. Втім, маю кілька порад для молодих підприємців.
По-перше, завжди шукайте можливостей для бізнесу. У вас немає коштів для запуску — шукайте. Я так зробила — і знайшла. У цьому мені дуже допомогла команда RazomGo. Саме вони порадили, як краще оформити бізнес-ідею, пояснили принципи створення якісного контенту — фото, описів тощо. Допомагали і небайдужі люди, які почули про проект від мене на лекціях або побачили краудфандингову кампанію в інтернеті.
По-друге, не бійтеся змін. У нашому випадку зміни були тільки на краще. Для розуміння, ми починали працювати з одними постачальниками, а пізніше знайшли інших — з нижчими цінами. До прикладу, починали ми з ціни на горіхи кеш’ю 440 грн/кг, а на сьогодні це 330 грн/кг. Тобто отримали 29% економії. Подібна історія з вівсянкою — з 17 грн/кг перейшли на 14 грн/кг, зекономили 21%.
По-третє, будьте готові до помилок. Знову наведу приклад постачальників. На жаль, не всі вони — відповідальні, і надсилають товари вчасно. У нас така ситуація була з чорносливом — постачальник не надіслав його вчасно. Через це довелося закуповувати компонент у Чернівцях за вищою ціною.
Інша помилка — не завжди вдалі фестивалі.
По-четверте, готуйтеся до сезонності. Ми зіштовхнулися з проблемою сезонності, бо через відсутність свіжих сезонних фруктів люди купують більше граноли взимку. Щоб врегулювати це питання, я взяла майстер-клас із виготовлення пастили. Також будемо навчатися робити чіпси тощо.
У підсумку хоча ми й маємо помилки, але компанія досягла своєї мети. Тепер люди з особливими потребами працюють, виготовляючи поживні сніданки. До того ж продукція стає впізнаваною не лише в Чернівцях, а й у Львові, Києві, Одесі.
Що ще? Наша команда розширилася. Спочатку працювали лише з технологом. Тепер нам допомагають і волонтери, і SMM, і інші люди.
На цьому зупинятися не планую. Попереду нові види продукції: пастила, чіпси тощо. Щиро сподіваюся, що мій приклад надихне створювати соціально-відповідальний бізнес в Україні та за її межами.
Про успіх