Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Токсичність у колективі: як працівники впливають на ефективність роботи компанії

Олена Залєвська

Що ти за лідер?

Іноді керівник відчуває, що з командою щось не так. Наче плани виконуються, проєкти у процесі реалізації, продажі не падають, але співробітники стали якимись безініціативними. Працюють без ентузіазму, на кавоперерви не ходять й одразу після роботи квапляться додому. У чому причина: занизька зарплата, корпоративна культура не працює, проєкти нецікаві? Виявляється, річ у токсичній атмосфері в колективі. Що це таке і як цього уникнути, розказала редакторка сайту Work.ua Катерина Булаєва.

«Навіть один токсичний співробітник може неабияк зашкодити роботі всього колективу, – каже експертка. – Тож для менеджера надзвичайно важливо виявляти таких підлеглих. Розпочинаючи пошук, слід усвідомити: токсичний не означає непрофесійний. Насправді часто токсичними виявляються саме фахівці своєї справи, які виконують професійні обов’язки на рівні або й краще за інших. Токсичність – це не про хард-скілс, а про софт-скілс, тобто про емоції, ставлення до роботи та колег. Звертайте увагу саме на це».

Портрет токсичного працівника

Трансформація. Токсичними стають не відразу. Найчастіше в команду приходить самовпевнена та цілеспрямована людина, що сумлінно виконує свої обов'язки. Проте за якийсь час вона втрачає інтерес до роботи, і її починає дратувати все – від буденних справ до спілкування з колегами. Та попри це, такий працівник не звільняється, а створює навколо себе токсичну дратівливу атмосферу. І тут починається: постійні скарги на колег і роботу, незадоволення умовами праці та своїми обов'язками, песимістичний, абсолютно немотивований настрій. Так він поводиться не один раз, під впливом якоїсь причини, а системно.

Типові моделі поведінки токсичної людини:

  • агресивно реагує на речі й події;
  • песимістично налаштовує оточення;
  • пліткує й обговорює колег;
  • дискримінує й принижує через расову, релігійну або іншу приналежність;
  • абсолютно не вважає за потрібне дотримуватися дисципліни;
  • не має авторитетів;
  • маніпулює колегами й роздмухує конфлікти.

Як виявити

Є ситуації, в яких токсичні працівники найчастіше себе проявляють. Наведемо 5 типових.

Конфлікти. «Конфліктні ситуації – це те, що токсичні люди люблять понад усе, – пояснює експертка. – Вони їх провокують, розпочинають, активно беруть у них участь і ніколи не закінчують». Компроміси точно не для таких співробітників. Навіть якщо аргументи скінчилися й зрозуміло, що позиція програшна, вони нізащо не визнають поразку: переходитимуть на особистості, використовуватимуть конфліктогени, грюкатимуть дверима.

Маніпуляції. «Запам’ятайте: токсичний дорівнює маніпулятору, – зауважує Катерина. – Щоб досягти бажаного, токсичні працівники нерідко застосовують брудні прийоми».

Найчастіші маніпуляції:

  • позиція жертви: всі проти мене, я завжди терплю, поступіться хоч раз;
  • маскування своїх інтересів під потреби колег: такі люди часто використовують інших, звалюючи на них марудну або нецікаву роботу;
  • пасивна агресія: образитися й ігнорувати, коли щось не по-їхньому, хоч і дитячий прийом, але спрацьовує на роботі.

Плітки. Люблять, вміють, практикують. Особливо подобається пащекувати про тих, хто їм колись не догодив. І зазвичай це не безневинні теревені за чашкою чаю, а справжнє копирсання в брудній білизні. На язик токсичному колезі краще не потрапляти, тому колектив остерігається таких людей.

Мотивація. «Головна мотивація токсичного працівника – власний зиск. Профіт компанії, відділу й навіть близького колеги його не турбує. І хоча такі співробітники, звісно ж, не волатимуть про свою байдужість у гучномовець, за їхньою поведінкою це легко простежується», – переконує експертка.

До інновацій такі колеги ставляться вороже: «навіщо це нам», «нічого не зміниться», «нам такого не треба».

Дискримінація. «Часто токсичні люди зневажають менш статусних осіб, соціально незахищених верств населення (або вдають, що їх не існує, або засуджують), виявляють національні чи расові упередження. В них погано сформовані такі якості, як толерантність, співчуття, розуміння й інтерес до альтернативних способів мислення», – висловлює думку Катерина Булаєва.

Гра на допомогу. Якщо ваша спостережливість не допомогла виявити токсичного працівника, експерти рекомендують зіграти з колективом у гру «Світ громад». В неї є багато сценаріїв, але щоб виграти, команді потрібно згуртуватися й діяти як одне ціле. Саме в таких ситуаціях токсичні люди виявляють себе не з найкращого боку. Найчастіше вони не бажають діяти й виконувати конкретні завдання. Крім того, вони висміюють пропозиції колег та ігнорують їхні ідеї. Найгірше, що такі люди дуже швидко налаштовують команду на негативний результат.

Що робити

Звичайно, працювати з токсичним підлеглим або з колегою дуже непросто. Проте якщо ви не виявили таку людину ще на етапі співбесіди, звільняти її одразу експерти не рекомендують. Потрібно спробувати виправити ситуацію й повернути кваліфікованого працівника до нормального стану, а колектив – до дружньої атмосфери.

Ваші дії як керівника:

  • завантажте підлеглих роботою так, щоб у них не було часу на зайві маніпуляції й балачки;
  • метод батога й пряника: встановіть штрафи, урізайте премії за недотримання корпоративних правил і норм;
  • розробіть офісний регламент, де буде описано, як потрібно спілкуватися по ділових питаннях і в якому форматі – по особистих;
  • покращуйте внутрішню атмосферу в колективі різноманітними тренінгами, тимбілдингами, квестами, виїздами на природу тощо. Робіть це регулярно;
  • проявляйте емоції, залишаючись спокійним, обов'язково поговоріть із підлеглим відкрито, поділіться вашими спостереженнями і запропонуйте підтримку чи допомогу. Часто навіть розмова допомагає виправити ситуацію. 

Поради тим, хто працює з токсичним людьми:

  • спілкуйтеся лише по роботі;
  • будьте толерантними і не провокуйте;
  • вмійте відмовляти, якщо бачите прояв маніпуляції;
  • дистанціюйтесь і сприймайте людей такими, якими вони є, зайві нерви вам ні до чого.

Що ти за лідер?

АТ "Ощадбанк"