Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Від тренду до бренду

Катерина Спориш

Досвід топів

Володимир Грігорі, співзасновник MaFin — horeca consulting, розповів «Будуй своє» про послідовність кроків при відкритті ресторану, про випередження трендів, пошуки ідеального приміщення, постачальників та «відкати». А також — як обрати правильну стратегію просування та чому відгук — лакмусовий папір закладу.

Відкрити — не закрити

Почну з реєстрації, що відбувається так само, як у всіх — ФОП або ТОВ. Але зазначу, через першу форму алкоголь проводити не можна, тільки через другу. На практиці все більше компаній використовують комбіновані форми — два підприємства в одному закладі, розділяючи чеки на кухню та алкоголь. Бізнес цей низькомаржинальний, а відповідного оподаткування на нього немає. Таким чином — через два підприємства — власники знижують податкове навантаження. Втім, закладів, що працюють «по білому», з кожним днем більшає.

Далі — отримання дозволів, що нагадує «обхідний лист». Знадобляться найрізноманітніші дозволи — пожежних служб, вивезення сміття тощо. Будьте готові — щось обов’язково загубиться.

Випередити чи наздогнати

При виборі приміщення зазвичай — два типових варіанти. Перший — ви зустрічаєте приміщення, з яким «кохання з першого погляду». Надалі під нього підлаштовуєте всю концепцію.

Другий — виношуєте ідею кілька років, під яку знаходите приміщення. У такому випадку розумієте, наскільки підходить підвальне приміщення та чи потрібні 10 кв. м на фасаді.

Щодо типових розмірів приміщень, то 30-80 кв. м — це мова про кав’ярню, надалі розмір приміщення необмежений. Звертайте увагу на наявність вентиляції приміщення, тому що це більша частина інвестицій. Інше — непринципово, оскільки ремонт робиться під концепцію, ідею.

Далі розберемо тренди. На сьогодні це — камерні формати закладів, тобто тісно та шумно.

Щодо концепції, можна піти двома шляхами. Перший — піддаватися висхідному напрямку і заскочити у поїзд, що тільки-но рушив. Найголовніше у такій ситуації — відрізнити, де він тільки-но рушив, а де вже мчить, горить і відпадають колеса, як сталося із закладами грузинської кухні.

Другий — створити тренд власноруч. Наприклад, як я бачу, активно розвивається «Азія», яка на сьогодні або зовсім не представлена, або представлена у дорогому сегменті. Закладів з такою кухнею можна перелічити на пальцях однієї руки.

Що ще? Ресторани правильного харчування — крок за кроком з’являються. А гості, хоча б столичні, вже готові до таких закладів. Але, на відміну від першого варіанта, коли кухня вже представлена на ринку, існують серйозні ризики:

— шлях створення культури дорогий та довгий;

— споживач не завжди готовий.

Все тому, що ти не просто рекламуєш ресторан, а прищеплюєш нове — культуру, концепцію тощо.

Втілити в життя

Рухаємося далі. Коли вже є пакет документів, дозволи, приміщення та концепція. Тепер за справу візьмуться «чарівники» — дизайнери, які по суті є «руками» проекту. Такі спеціалісти втілять задуми у життя. І на сьогодні вже сформувався пласт майстрів своєї справи — Йова Йегер, брати Юдіни та інші.

А потім — розробити меню. На практиці: чим менше, тим простіше його контролювати, прогнозувати. Очевидно, що гостю легше обирати собі хліб — пшеничний або житній — аніж із всього можливого асортименту хлібобулочних виробів. Навіть на такому простому прикладі зрозумілий наступний тренд — сегментування аудиторії.

Згадайте, раніше можна й модно було: «суші — піца — караоке», працюючи з меню на всю аудиторію. Сьогодні все розподілено: хочеш м'яса — йди в стейкхаус, хочеш піци — в піцерію, суші — в азіатський. Але це стосується нових закладів. Наявні заклади працюють і далі з величезним меню.

Розберемо сучасне меню детальніше: найголовніше — концепція, що близька за вподобаннями власнику. Це означає, що веганові не варто відкривати м’ясний ресторан. Обов’язково у концепції — позначити, чим балувати гостей. Бо насправді ресторанний бізнес побудований на емоції, і рухатися слід від цього.

У меню мають бути: закуски, основне, салати, десерти. Їх можна по 3-5 позицій кожної. Але зауважу, позиції потрібні такі, які не приготуєш вдома та не купиш у магазині. На практиці клієнти надають перевагу закладам, де є власні настоянки, сири, десерти, інше. Щодо фудкосту, то на сьогодні це 25-40%, від цього і відштовхуйтеся.

Далі — шукайте постачальників. І зважайте, що маленькі ресторани у гонитві за низькими цінами беруть на роботу товарознавця, який шукає постачальників. Часто-густо буває типова схема: товарознавець заробляє на «відкатах» постачальників. Краще вибрати основного постачальника продукту з ритейлу для HoReCa (80% поставок, 20% окремі постачальники, кращі у своєму ділі). Як результат, отримаємо стабільний продукт за якістю, ціною і постачанням без будь-яких додаткових ланцюжків.

І звичайно, порахуйте витрати, які формуються загалом на ремонт, обладнання тощо за 1 кв. м — близько $1000-1500. Середній бюджет для ресторана на кухонне обладнання — $25 000. Часу від старту до відкриття — 3-4 місяці, але не дивуйтесь непередбаченим затримкам.

Просування і відгуки

Найголовніший секрет — класний продукт на рівні якості, концепції, сервісу та місця. Як результат, гості отримують більше за свої очікування, повертаються, приводять друзів, пишуть позитивні відгуки. А коли таки негативні — то наче промінь світла з неба, адже саме вони дають розуміння ситуації на цей момент, за що, на мою думку, потрібно дякувати.

Так, часто-густо трапляються неконструктивні відгуки, такі як «мені не посміхнулися, коли я йшов; у мене забрали меню, після того як я зробив замовлення; мені не сподобався малюнок на каві; мені подали несмачне блюдо, яке я ніколи раніше не їв». Реагувати слід одразу ж, бо відгук — це привернення уваги, і реакція на нього має бути адекватною. А якщо відгук замовний — це вже зовсім інша історія.

Розберемо промо. На сьогодні основа маркетингу — позитивний досвід. Можна ще попрацювати із профільними виданнями, які привабливо і правдиво розпишуть про результати праці.

У нагоді стануть інші способи — соціальні мережі та блогери. А от використовувати сітілайти я б не рекомендував. До речі, краще не кричати про себе за декілька місяців до відкриття, бо терміни здачі можуть змінюватися і таке інше. Краще тихенько відкритися і рухатися у правильному напрямі, розповідаючи про себе як самостійно, так і під керівництвом маркетолога або піарника — майстрів своєї справи.

Досвід топів

АТ "Ощадбанк"