Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Вудка замість риби: яку користь дають гранти на консалтинг

Сергій Чигир

Коротко про тренди у світі

Малий і середній бізнес має змогу отримувати безплатний консалтинг від провідних світових компаній. Кошти на це виділяють недержавні й державні структури – українські й іноземні. Як такі гранти допомагають бізнесу та де їх шукати, розповідає експертка із фандрейзингу, розвитку соціальних, культурних та бізнес-проєктів Світлана Олейнікова. 

У часи економічної кризи бізнес найбільше потребує фінансової допомоги, яка може бути платною (кредити, запозичення) і безоплатною (дотації, субвенції, гранти).

Навіщо потрібен грант на консалтинг

Суть гранту. Це гроші, які грантодавець дає для реалізації вашого проєкту на безоплатній основі. Вам не потрібно повертати їх чи надавати в обмін якісь послуги. Єдине ваше зобов’язання – спрямовувати виділені кошти виключно на цілі, зазначені в умовах угоди. 

Донор не даватиме гроші просто не те, щоб їх проїли. Він прагне навчити вас заробляти самим, тобто дати не рибку, а вудку, щоб її ловити.

Бути підготовленими. Для отримання гранту лише ідеї недостатньо. Треба розуміти грантові й інвестиційні процедури, бути готовим надати донорам весь пакет необхідних документів, мати бізнес-план реалізації проєкту.

Навчити й допомогти. Суть гранту на консалтинг полягає в тому, що ви не отримуєте гроші напряму. Донор оплачує послуги фахівців із провідних консалтингових компаній, які зобов’язані протягом певного періоду надати вам консультативні послуги. Це називається технічною допомогою. Однак донор не надає повної суми, найчастіше він фінансує 80–90 % проєкту, а 10 % маєте сплатити ви.

Принцип партнерства. Так чинять не через жадібність, а щоб стимулювати реципієнта серйозно поставитися до свого ж проєкту. Коли не витрачаєш жодної копійки, то й не цінуєш допомоги. Це добре знають грантодавці, тому фінансують програми лише за принципом партнерства.

Готовність до трансформацій. І дійсно, технічна допомога часто більш ефективна, ніж просто дати грошей компанії. У Європі ніхто не матиме з вами справи і не фінансуватиме, якщо ви не реформуєте своє підприємство під світові стандарти управління.

Якщо фірма має величезну заборгованість, роздутий штат, заплутані фінанси, вас не врятує жоден грант і кредит, бо всі гроші фактично полетять у прірву.

Зрозуміло, що з таким бекграундом про вихід на світові ринки не може бути й мови. У цьому випадку експерт із консалтингу стане тим лікарем, який виведе токсичні речовини з організму вашого бізнесу, оздоровлюючи його перед тим, як він почне працювати по-новому. Консультанти допоможуть вам стати конкурентоспроможним на міжнародних ринках.

Яскравий приклад ефективності грантів. Візьмемо роботу ягідних кооперативів. Спочатку сільські ради укладають гранти в межах програми USAID, потім отримують консалтингові послуги. Фахівці розповідають їм, що треба робити, навчають, допомагають відкрити кооперативи та розпочати діяльність.

Лише після цього товариства отримує обладнання й насіння. Таким чином багато кооперативів змогли вийти на експорт і нині успішно опановують європейські ринки ягід.

«Зараз потреба у консалтингових грантах дуже висока. Через поширення коронавірусу й запровадження карантину у підприємців з'явилося багато питань, вони не знають, що робити в цій ситуації. Хтось втратив ринок і не знає, як виходити в онлайн, хтось хоче продавати в інші країни, хтось – опанувати маркетплейси. Все це потребує консультацій і трансформації бізнесу», – каже Світлана Олейнікова.

Де шукати грантові програми

Найчастіше гранти надають європейські державні й недержавні структури. Достатньо моніторити їхні програми, щоб узяти участь у конкурсі. Але так просто грант не отримаєш, треба позмагатися з іншими претендентами, довівши донорам, що саме ви заслуговуєте на технічну допомогу.

Найактивніші міжнародні грантодавці: 

Вітчизняні структури:

Щоб не проґавити той чи інший конкурс, можна підписатися на їхні розсилання чи моніторити інформацію у соцмережах.

Відстежуйте гранти: 

Як отримати допомогу 

Білі податки й зарплати. Щоб претендувати на фінансову поміч, потрібно мати гарну репутацію й легально працювати.

Документи для конкурсу. Для участі складають:

  • заяву;
  • бізнес-план;
  • рекомендаційні листи;
  • доповідь про те, чому допомога потрібна саме вам;
  • доповідь, яким чином ці фінанси допоможуть місцевій громаді; 
  • проєкт бюджету;
  • фінансову звітність за попередній рік.

Важливість й унікальність. Претенденту треба довести донорам, що його проєкт є унікальним і потрібним для суспільства.

Добрий бекграунд. Великим плюсом буде попередня співпраця із грантодавцями. Важливо, щоб у вас не було конфліктів із колегами та місцевими жителями.

Правильний орієнтир. Зазвичай грантодавці підтримують проєкти, спрямовані на покращення екологічного стану, подолання безробіття, зниження рівня епідеміологічних захворювань тощо. Необхідно, щоб ваші проєкт і бізнес збігалися з головною метою самої допомоги. 

«Перед тим як подавати на грант, визначте зони відповідальності між співробітниками. Потрібно прописати, хто відповідає за підготовку конкретних документів. Також поставте тимчасові межі – як для підрядників, так і для себе, – до якого терміну надсилати звітність або обговорювати питання заявки. Це допоможе підлаштувати завдання вашого бізнесу до завдань самого конкурсу», – зазначає Світлана Олейнікова.

Готовність інвестувати. Донори схильні надавати допомогу тим, хто може дофінансувати решту бюджету. Якщо ви виявляєте зацікавленість у співпраці з консультантами, готові взяти на себе частину витрат, це характеризуватиме вас як серйозного бізнесмена, який розуміє, що йому потрібна трансформація.

Конкурсна комісія у програмах на консалтинг не така прискіплива до фінансових результатів, як за звичайних грантів. Товарів чи коштів ви не отримаєте, натомість матимете допомогу експертів і знання. Тож запорукою перемоги є бажання розвиватися й змінювати ситуацію навколо.

Фандрейзер. Якщо не знаєте, як шукати гранти й організувати цей процес, можете звернутися до фахівця. Він підготує презентацію, необхідні документи, поспілкується із грантодавцями, візьме участь у конкурсному відборі, складе звітність для донора. Такі послуги коштують 5–10 % від суми гранту, фахівець отримує їх після того, як ви виграли конкурс.

«Фандрейзер не лише виконує роль стратега, а й адаптує ваші можливості до запитів донора, переписує ваші презентації його мовою. Розв’язує велику кількість організаційних питань. Таким чином фахівець адаптує ваш бізнес під проєкт донора, переконуючи того обрати саме вашу пропозицію», – підсумовує експертка.

Коротко про тренди у світі

АТ "Ощадбанк"