Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Як скласти бізнес-план та для чого він потрібен

Наталія Найдюк

Бізнес-план

Скласти бізнес-план це як увімкнути світло в темній кімнаті. Одразу стає зрозуміло: де ви, хто навкруги, скільки й чого маєте та куди йдете.  

Що таке бізнес-план і яким він буває? З чого складається цей документ? Які типові помилки допускають підприємці при його складанні? 

Розбиратися в цих питаннях нам допомагав експерт з фінансів, економіст Михайло Артюхов.

Що таке бізнес-план

Бізнес-план – це інструмент стратегічного планування. При його складанні ви перетворюєте ідею в діло. 

В результаті має бути зрозуміло:

  • чи можливо почати новий бізнес чи масштабувати той, що є;
  • скільки для цього потрібно часу й коштів;
  • чи стане він прибутковим і коли.

Яким буває бізнес-план

Бізнес-план може бути простим та детальним. Останній містить прогнози доходів та видатків, кеш-флоу, баланс та аналіз. Простий – це як короткий опис ідеї та простіша фінансова модель. 

Скласти бізнес-план можна самостійно. Але для цього потрібні знання з підприємництва, економіки, фінансів та маркетингу. Тому Михайло Артюхов рекомендує залучати фахівців до формування документу, – фінансових директорів-фрілансерів. 

За словами експерта, вартість бізнес-плану залежить від мети його створення та компетенції виконавця. Наприклад, якщо документ потрібний для отримання банківського кредиту, його може скласти навіть студент за 200 доларів. 

Якщо власник хоче перевірити життєздатність бізнес-ідеї, година консультації фахівця коштуватиме від 150 до 400 доларів. Найдорожчий бізнес-план входить до послуги підтримки залучення венчурного інвестора. Ціни стартують від 3 тис. доларів і можуть досягати 1-3% від розміру інвестицій. 

Втім, не варто просто замовляти бізнес-план і очікувати результату. Треба працювати разом із залученим спеціалістом: поглиблюватися в розрахунки, розуміти всі таблиці, графіки, цифри й, що головне, – висновки. 

Деякі профі складають бізнес-план у трьох варіантах розвитку подій: кращий, середній та гірший. Це дозволяє більш змістовно опрацювати проєкт, розуміти наслідки у випадку реалізації найгіршого сценарію. Та головне – мати запасний план дій. 

З чого складається бізнес-план

Форма та зміст бізнес-плану залежить від кількох факторів:

  • мети планування (відкриття бізнесу, масштабування, залучення коштів);
  • стадії розвитку бізнесу (старт чи розвиток);
  • цільової аудиторії, яка працюватиме з документом (власник, інвестор, грантодавець чи кредитор).

Тому перш, ніж замовляти чи складати самостійно бізнес-план, варто чітко розуміти, для кого й навіщо ви це робите.

«Класичні» розділи бізнес-плану

Резюме

Це візитівка бізнес-ідеї. Найкоротша, але й найважливіша частина документу. Складають її в кінці, після того, як зроблені інші розділи. Проте ставлять на початок. 

В резюме коротко, з конкретними цифрами й даними має бути вказана мета проєкту. З цього розділу інвестор чи кредитор має зрозуміти, про що ваш бізнес, та зацікавитися ним.

Опис продукту чи послуги

Інформацію про продукт ви, як власник, знаєте найкраще. Опишіть його, відповідаючи на питання. Що вироблятимете? В чому унікальність цього товару чи послуги? Чому його купуватимуть?  Який запит споживачів це вирішує? Чим ви кращі за конкурентів? Що є в продукті такого, чого не мають інші?  

Аналіз ринку

Вивчіть, який обсяг та динаміка ринку, на якому працюватимете. Таку інформацію у звітах публікують аналітичні компанії. 

Вкажіть, хто головні гравці та скільки їх. Чому ринок потребує вашого продукту? Наприклад, у місті збудували житловий масив, проте супермаркетів ще немає. Тому люди їздять за 2 км за продуктами. При цьому район продовжує розбудовуватися.

Маркетинг

Недостатньо мати гарний продукт. Надважливо розуміти, як його продавати.

Опишіть, де ви будете рекламувати товар. Скільки витрачатимете коштів на це і скільки покупців отримаєте. Вкажіть, як визначатимете ціну.

Подумайте над програмою лояльності: які знижки чи бонуси даватимете клієнтам. 

План виробництва

В цьому розділі розпишіть виробничий процес. Яке обладнання, будете використовувати, вкажіть його технічні особливості. Визначте, скільки людей у вас працюватиме.

Напишіть, де будете купувати сировину, чим її доставляти, скільки це коштуватиме. 

Подумайте, яким буде пакування, якщо воно потрібне. Вкажіть, якщо воно вироблене з вторсировини чи має інші ознаки екологічної усвідомленості.

Цей розділ показує ваше розуміння виробничого процесу. Він важливий як для презентації інвестору, так і для власного розуміння. Часто при написанні цього пункту бізнесмен відкриває нові витрати, які міг не врахувати раніше.   

Фінансовий план

Це найскладніший розділ. У ньому три головні частини – джерела доходів, витрат та показники ефективності. 

В дохідній частині розпишіть, яку виручку ви отримаєте за рік і розбийте її по місяцях. Врахуйте циклічність чи сезонність продажів, якщо така є. Наприклад, в салонах краси ажіотаж може бути перед святами та навесні.  

Якщо плануєте залучити інвестиції чи кредит, опишіть куди він піде й коли окупиться.

У витратній частині вкажіть заробітну плату, купівлю сировини, податки, оренду, комунальні послуги та інші постійні витрати. А також разові – на придбання обладнання, наприклад.

Обов’язково треба визначити прибуток та рентабельність. А також розрахувати точку беззбитковості – це мінімальна кількість товару, продавши який підприємство компенсує всі витрати. З виробництвом кожного наступного товару, компанія отримуватиме прибуток. Її визначають в одиницях виміру товару або в грошах.

Серед інших показників – запас фінансової стійкості, строк окупності підприємства (PBP), період беззбитковості (BEP), чиста приведена вартість (NPV) та внутрішня норма дохідності (IRR). Без цих розрахунків не варто йти до інвесторів.

Ризики

Розпишіть ризики та як ви будете мінімізувати втрати від них. Наприклад, чи зможете запропонувати додаткові бонуси клієнтам, якщо з’явиться дуже близький за товаром чи локацією конкурент з нижчою ціною.    

Типові помилки

Михайло Артюхов назвав, у чому найчастіше помиляються підприємці-початківці: 

  • занижують вартість реалізації проєкта;
  • недостатньо оцінюють попит і пропозицію ринку; 
  • не мають чітких цілей;
  • неправильно оцінюють строк реалізації проєкту;
  • не мають схем повернення кредитів чи інших залучених коштів.

«Змоделюйте відхилення ключових показників проєкта на 10-20-30%. Продумайте неприємні ситуації. Перевірте розрахунки тепер: чи витримає ваш бізнес (персонал, клієнти, кредитори)?», – радить експерт. 

Чи можна відкрити власну справу без бізнес-плану

Без бізнес-плану ризик, що ваша справа «прогорить», набагато вищий, ніж з ним. Адже простіше занурюватися в «океан бізнесу», знаючи: хто ваші конкуренти; чи потрібен ваш продукт покупцям; чи зможете продати його за ринковою ціною.

Бізнес-план потрібний, як для традиційного бізнесу (салон краси чи кав’ярня), так і для інноваційного стартапу. Тому рекомендуємо пройти наш безкоштовний курс «Дієвий бізнес план». Після навчання ви не тільки розберетеся з усіма нюансами його складання, а й знатимете, як бути цікавим потенційним інвесторам та партнерам.

Бізнес-план

АТ "Ощадбанк"