Ідея для бізнесу
Відкриття аптеки потребує дуже ретельної підготовки та вивчення особливостей ринку. Попри те, що експерти називають фармацевтичний бізнес одним із найбільш прибуткових, близько третини аптечних компаній України працюють зі збитками. Й ті ж самі експерти наполягають: рентабельність аптеки на 90% залежить від якості проведених підготовчих етапів перед її відкриттям.
Приміщення як запорука успіху
«Вибір приміщення під аптеку особисто я вважаю на 70% запорукою успіху. Аптека повинна знаходитися біля великого супермаркету чи ринку, щоб людина, виходячи з магазину, мала змогу зайти і купити ліки», – каже фахівець зі створення аптек «під ключ», керівник компанії «Експертфарм» Олексій Константиненко.
За його словами, також дуже важливо, щоби аптеки знаходилися біля лікарень та поліклінік. Зрозуміло, що це місцезнаходження є своєрідним першим «магнітом».
Успішна діяльність аптеки буде у випадку, якщо відкрити її біля станцій метро чи зупинок наземного громадського транспорту. Але це не означає, що спальний район в цьому сенсі поганий: там також все має бути поблизу до споживача.
Лише на першому поверсі
Чимало фахівців вважають, що ідеальне приміщення під аптеку – орендована площа. Але, на думку Константиненко, оренда є доволі дорогим задоволенням, тому краще мати своє приміщення. А коли вибору немає, то оренду вже нічим не заміниш.
Таким чином, плануючи відкриття аптеки, треба знати своєрідні умови для площі під неї. Так, якщо аптеку відкривають у місті, її площа повинна бути не менш ніж 50 кв. метрів, у селищі – 40 кв. метрів, у селі – 30 кв. метрів.
ВАЖЛИВО: аптеку відкривають лише у приміщенні, розташованому на першому поверсі. Там розміщуються основні кімнати, включаючи торговельну залу. На другому поверсі може бути санвузол – обов'язкова умова для аптек.
Також важлива наявність пандуса. Й зрозуміло, що пандусів на другий чи третій поверх не існує.
Без ліцензування ніяк
Перед тим, як відкривати аптеку підприємець зобов’язаний отримати ліцензію. Це складний етап, оскільки доведеться зіштовхнутися зі значною бюрократичною тяганиною: достатньо маленької помилки, яку важко розгледіти, щоб Держлікслужба відмовила у отриманні ліцензії. А наступного разу ви маєте право подати документи аж через три місяця. Тому краще все робити за допомогою фахівців.
Для тих, хто все ж таки хоче сам спробувати своє щастя, ціна ліцензії складає від 5,8 до 6,8 тисяч гривень.
Щоб отримати ліцензію потрібні:
- наявність договору оренди приміщення або документу на право власності;
- приміщення повинне знаходитися в капітальній забудові, тільки на першому поверсі (виключення торгові центри і лікарні);
- мінімальна площа приміщення – 50 кв.м.
- ліцензія на аптеку видається за умови, що на юридичну особу або ФОП офіційно працевлаштований провізор з досвідом роботи не менш 2-х років і наявністю сертифікату про проходження курсів провізора-організатора;
- на момент приходу держінспектора обласного відділу Держлікслужби, аптека вже має бути обставлена меблями та іншим устаткуванням.
Автоматизація та програмне забезпечення
Казати про те, що без автоматизації сьогодні неможливо обійтися у будь-якому бізнесі зайвий раз не варто. Тим паче у фармації, де кількість ліків, виробників та аналогів величезна. Тому головні помічники фармацевтів – програми, спеціально створені для того, щоб грамотно оформити замовлення товару у постачальників, стежити за оновленням асортименту та моніторингом термінів придатності ліків тощо.
Що стосується касового устаткування, перше, що необхідно придбати – фіскальний реєстратор. З 1 січня 2019 року фіскалізований касовий апарат повинен бути в усіх аптеках, незалежно від форми оподаткування.
Фіскальні реєстратори для аптек випускаються із вбудованим модемом. Сьогодні існує безліч моделей й виробників фіскальних реєстраторів, тому треба мати певну підготовку для вибору такого обладнання або консультуватися із фахівцем.
Сканер штрих-кодів. Головним чином впливає на швидкість обслуговування. Важливо, щоби пристрій мав режим автоматичного сканування (сканував без натискання кнопок, просто підносячи штрих-код). Добре, якщо сканер буде із спеціальною підставкою, так зручніше обслуговувати покупців.
Принтер чеку. Для приватних підприємців та ФОП 2 групи таке устаткування є обов’язковим, оскільки згідно із законом, покупцеві завжди необхідно надавати чек про купівлю.
Принтер для етикеток і цінників. Швидко роздрукує стікери у потрібній кількості. Можна використати звичайний принтер і аркуші формату А4 на 65 стікерів.
Програми? Лише спеціалізовані!
Щодо комп’ютерних програм, слід однозначно заявити: треба користуватися лише спеціалізованими програмами, адже аптечний бізнес є доволі своєрідним. За словами фахівців, найрозповсюдженими аптечними програмами є «Парацельс», «Аптека Моріон», «АНР Аптека», «Скарб» та 1С Аптека 8.
«Парацельс» вважається однією із простих та зручних у користуванні. На думку експертів, ця програма є не такою витратною за ціною, компанії продають її на виплат, вона має добрий функціонал. Зокрема має 32 тисячі лікарських засобів та зручна тим, що надає можливість порівнювати ціни від різних постачальників та обирати мінімальну чи найліпшу з них.
«АНП Аптека» має довідник лікарських засобів, відрізняється потужною аналітикою для аптечних мереж. Там можна формувати звіти у різних розрізах, підібрати різні параметри. Проте великим мінусом є її дорожнеча.
Меблі розставляються без «мертвих» зон
Дуже важливий фактор успішної діяльності аптеки – підбір та розставлення меблів. Цим питанням повинен займатися керуючий аптекою чи фахівець із фармацевтичного мерчендайзингу. Обов'язково повинен бути дотриманий корпоративний стиль меблів – зручних як для фармацевтів, так й для покупців.
Грамотне розставляння меблів необхідно, щоб ліквідувати так звані «мертві» зони – вітрини нижчі і вищі за рівень очей, перші метри біля входу, кути приміщення. У таких місцях можна встановити рекламні та інформаційні стенди, диван або стільці для зручності відвідувачів, журнальний столик. Вхід в аптеку має бути з правого боку, а каса – з лівого.
Персонал із двох-трьох людей
Теоретично для відкриття пункту продажу ліків необхідно найняти 2-3 чоловік: завідувача та фармацевта. Завідувач аптеки повинен мати вищу медицинську освіту провізора, фармацевтові досить мати просто диплом. На периферії у селищах достатньо 1-2 людини.
ВАЖЛИВО: яку заробітну плату буде запропоновано, таких фахівців й буде отримано. Хоча деякі аналітики ринку вважають, що в аптеці бажано мати всіх фармацевтів із вищою освітою.
Первинне формування асортименту
З першого дня в аптеці має бути, як мінімум, 5-10 000 лікарських препаратів. Дуже важливо не помилитися з первинним замовленням, оскільки замовивши незатребувані ліки, можна швидко втратити обігові кошти.
Не маючи достатньо досвіду, складно спрогнозувати об’єми продажу на новому місці, тому тут також знадобиться допомога досвідчених фахівців.
За словами Олексія Константиненко, неправильне формування першого асортименту стане якорем для молодої аптеки, який довгий час тягнутиме її на дно.
Націнка на фармпрепарати першої необхідності повинна бути не більшою за 15% (це є вимогою законодавства), на всі інші препарати аптека має право оцінювати відсотки на власний розсуд.
Укладення договорів з постачальниками ліків і парафармацевтики
Середня аптека повинна укласти договори про постачання, яких буде не більше двадцяти. З часом кількість договорів потрібно збільшити для забезпечення доброго асортименту.
Тут важливо зрозуміти, що виробники пропонують різні ціни для різних договорів. При передоплаті ціна нижча, ніж при наданні комерційного кредиту (відстрочення) або ціни реалізації. Проте не варто ризикувати при відкритті аптеки, коли практично усі кошти вкладаються в товар.
Отже, виконуючи ці нехитрі правила, можна безболісно відкрити аптеку. Але для першачків це все одно дуже складне завдання. Тому краще найняти фахівців, які відкриють вам жадану аптеку. Хоча, звісно, це теж коштуватиме грошей.
Ідея для бізнесу
АТ "Ощадбанк"