Ідея для бізнесу
Карантин і різке погіршення екологічної ситуації в містах-мільйонниках спричиняють зростання попиту на зелений туризм. У літній період або на час відпусток, шкільних канікул, тривалих свят (День Незалежності, Новий рік) містяни сім’ями виїжджають у сільську місцевість, де місцеві мешканці відкривають нові курортні зони. Як заробити на цьому тренді, читайте у статті.
Для початку визначимося з терміном «зелений туризм». Він з’явився у 60-х роках в Європі й Північній Америці, коли люди стали виїжджати у приватні садиби у період вегетації рослин. У містах мешканцям не вистачало зелені, тому туризм і назвали зеленим. На Заході підприємці стали професійно цим займатися у 70-х роках, коли виник бум на культуру хіпі, повернення до натурального й екологічного способу життя.
В Україні зелений туризм почав активно розвиватися після 2010 року, та причиною стали не екологічні, а економічні проблеми. Після світової фінансової кризи 2009-го багатьом родинам було не по кишені їздити на закордонні курорти і навіть на вітчизняне чорноморське узбережжя. Тому у пригоді стали власники сільських садиб, які за доступну ціну пропонували відпочинок.
Новий бум на зелений туризм розпочався у 2020 році, коли світ охопила пандемія коронавірусу. Люди були змушені місяцями сидіти вдома і не мали можливості ані нормально працювати, ані відпочивати. Тому й виник масовий попит на переїзд у село.
Карантинні заходи, схоже, триватимуть ще довго, тому власники екобудинків, що зможуть забезпечити комфортні умови для відпочинку й роботи, отримуватимуть стабільно високий приплив туристів.
Своїм досвідом ділиться Алла Чаус, засновниця екосадиби «Медові роси» (с. Ясенове Перше, Одеська область): «Ми збираємо рецепти страв, які були відомі за козацьких часів, і пропонуємо гостям. Адже наше село колись був козацьким зимівником. Люди про нас дізнавалися із фейсбуку, потім питали, чи можна приїхати подивитися. І після цього ми зрозуміли: треба дати туристам таку можливість – переночувати тут і скуштувати наших страв. Бджіл на наших пасіках ми не годуємо цукром, бо після цього мед втрачає свої властивості. Бджоли запилюють поля з трав – полину, чистотілу, тому мед має лікарські властивості. Коли ти розповідаєш про вулики й мед, у туристів не постає питання, чому краще купувати саме цей мед».
Плюси зеленого туризму
До переваг належать:
- сімейні клієнти. Туристи зазвичай приїжджають родиною. Отже, й витрачають більше. Підприємець може організувати розваги для клієнтів різного віку. Сімейні пари з дітьми рідко влаштовують конфлікти й бешкети, а це важливо в туризмі;
- довгостроковість. Якщо раніше туристи виїжджали у село переважно на вікенд, то після карантину стали тут жити місяцями. Деякі родини орендують такі «зелені» комплекси на все літо, що збільшує доходи підприємців;
- додаткові види послуг. Прибутки бізнесу пов’язані з локацією. Якщо оселя розташована поряд із горами, річкою чи лісом, можна організовувати тури й походи, різні види розваг. Багатьом підприємцям такі туристичні послуги дають понад 60 % від загального доходу.
Мінуси
Їх, на щастя менше, ніж плюсів. Це:
- сезонний чинник. Туристи здебільшого їдуть у село влітку й наприкінці травня. Щойно настає вересень – вони полишають оселі, бо починається шкільний сезон. Якщо хочете заробляти всі 6–9 місяців, треба подбати про гарну локацію й додаткові розваги;
- сильна залежність від локації. Навіть якщо у вас бездоганний туристичний комплекс і висока якість сервісу, але він розташований не в популярній місцевості, бізнес може спіткати невдача. Туристи не поїдуть у місцину, куди важко добиратися, де погані дороги чи екологічний стан, відсутній чи слабкий інтернет, немає доступу до води.
На що звернути увагу
Цей вид бізнесу має перспективи, і ви можете непогано заробити на зеленому туризмі, але треба зважати на два чинники, які допоможуть міцно стояти на ногах.
Вивчайте фішки своєї місцевості. Більшість «зелених» осель розташовані в Карпатах і Закарпатті, і це недивно. Влітку тут прохолодно, а взимку – сніжно. Поряд гори, вкриті лісами, та чисті річки. Туристичний потік сюди – 6–9 місяців.
Проте тут є й свої мінуси:
- погані дороги;
- низька якість мобільного й інтернет-зв’язку;
- велика відстань від основних міст-мільйонників.
Натомість Київська, Вінницька, Харківська області мають свої місця з унікальним кліматом і ландшафтом. Туристичний сезон тут коротший, але інфраструктура розвинута значно краще. Шукайте цікаві місця поряд з основними транспортними потоками.
Орієнтуйтеся на нові ніші. Серед туристів багато айтішників, які не проти з комфортом не лише відпочивати, а й працювати. Якщо облаштувати маєток затишними робочими місцями й швидкісним інтернетом, сміливо позиціюйте його і як базу відпочинку, і як екоковоркінг. Зараз багато людей працюють дистанційно, тому можуть місяцями жити у вас.
Наразі в Україну почали активно прибувати туристи з арабських країн. Тож передбачте можливість халяльної їжі й відповідний рівень сервісу для відпочинку мусульманських родин. Правильне позиціювання дасть вам змогу стати унікальним туристичним комплексом й отримати нових клієнтів.
«У нас їжа повністю екологічна. Приміром, ми вирощуємо власний хміль, потім робимо із хмельових шишок дріжджі й випікаємо хліб у печі. Це важкий процес, але такий хліб смачний і дуже корисний. Моя мати навчає, як робити ляльки-мотанки. Також ми вчимо, як робити свічки з натурального воску, добре, що в нас є своє пасіка й воску досхочу. Ми пропонуємо послугу лікування від безсоння за допомогою бджіл. Це екологічне позиціювання дало змогу збільшити нашу популярність. Туристи можуть як заночувати, так і заїхати до нас на кілька годин – щось купити чи чогось навчитися», – розповідає Алла Чаус.
Бюджет «зеленої» садиби
Кошторис залежить від того, чи є у вас будинок для зеленого туризму. Якщо він є, а локація підходить оптимально, то основні витрати спрямовуються лише на ремонт й облаштування оселі для проживання туристів.
Документи. Можна зареєструватися як ФОП, щомісяця сплачуючи 20 % від мінімальної зарплати (1 200 грн на місяць у 2021 році) плюс 5 % від річного доходу. А можете надавати послуги з оренди житла, залишаючись фізичною особою – платником податків, сплачуючи 18 % із своїх річних доходів. Це дозволяє закон «Про особисте селянське господарство». Але тоді треба стати на облік у сільській раді.
Бажано вступити до спілки сприяння розвитку сільського зеленого туризму. Тут ви зможете отримати інформацію для старту, дізнаватися про гранти й державні програми підтримання цього бізнесу. Програма мережі «Українська гостинна садиба» дає змогу отримати категорію якості (діє два роки), яку бачитимуть ваші відвідувачі.
Учаснику програми ставлять піктограму у вигляді квіток мальви:
- базова категорія – без квітки;
- перша – одна квітка;
- друга – дві квітки;
- третя – три квітки. Це найвища категорія сервісу.
Позначку дає незалежний інспектор, його послуги стартують від 250 грн.
Ремонт. Найбільші витрати підприємця. Уявімо, що у вас вже є готове житло. За підрахунками, щоб облаштувати кімнату першої категорії на чотири особи, треба вкласти щонайменше 2–3 тисячі доларів. Тут має бути:
- санвузол;
- холодильник;
- стандартні меблі;
- душова кабіна;
- кондиціонер;
- електробойлер;
- телевізор.
Додатково витратите ще 500 доларів на креативне оформлення кімнати. Не забувайте й про інші витрати, адже чим більше цікавинок ви маєте, тим краще. До них можна віднести:
- баню;
- мініферму;
- басейн;
- велосипеди;
- байдарки та каяки;
- лижі тощо.
«Ми будинок не купували, він дістався мені у спадок від діда. Оселі 150 років. Я її відновила, розмалювала сама у нашому стилі, встановила тут начиння, яким користувалися наші бабусі й дідусі. Тому витрати можуть бути невисокі, якщо вирішите збирати й прикрашати будинок автентичними предметами», – радить Алла Чаус.
Утримання житла й сервісів. Основними витратами є комунальні послуги. Вони залежать від того, скільки у вас проживає людей і які види палива ви використовуєте. Якщо брати електроенергію, то утримання помешкання на 8 осіб може коштувати понад 1 000 грн на місяць.
Чим автономніші у вас енергетичні можливості (власні сонячні батареї, твердопаливний котел), тим дешевшим буде утримання помешкання. Кредити на енергоощадні цілі пропонують українські банки в межах державної програми «Теплі кредити». Для осіб, яким призначено субсидію, розмір відшкодування закуплених товарів становить 20 або 35 %.
У перші місяці доведеться витрачати 1–3 тис. грн на просування свого сайту в соцмережах і пошукових сайтах. Далі запрацює «сарафанне» радіо.
Вихід на прибуток
За приблизними підрахунками стартові витрати на облаштування оселі в розмірі 300–500 тис. грн мають окупитися на третій сезон роботи, якщо садиба (8–10 номерів) працюватиме 4 місяці на рік і буде заповнена на 80 %. За рік оселя має давати 150–200 тис. грн лише на проживанні й харчуванні гостей. Далі ваш проєкт приноситиме лише прибутки.
Щоб прискорити окупність, можна запропонувати клієнтам додаткові туристичні послуги (влітку – риболовля, збирання грибів, вело- та кінні прогулянки, сплав на байдарках, взимку – лижні походи, катання на снігоходах, санках, купання в чанах тощо), але вони потребуватимуть додаткових витрат.
Ідея для бізнесу