Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Хранителі дорогоцінного часу

Тематичний тиждень

Філіп Блох, співзасновник тревел-платформи Hotailor, одного зі стартапів у Google for Startups (Campus Warsaw), ділиться з «Будуй своє» досвідом роботи на ринку, який оцінюється в $1,3 трлн, та розповідає, як завдяки роботі у кампусі збільшив кількість користувачів з 60 до 1000.

— Філіп, розкажи про себе, про свою компанію. Чим ви займаєтеся?

— Ми — це рішення для людей у відрядженнях, яке дозволяє їм зосередитися на своєму бізнесі, подорожуючи у справах. Кінцева мета — заощадити час і гроші. Наразі такі технології та засоби автоматизації, як штучний інтелект, призначені саме для вирішення таких питань в організаціях.

Отже, з одного боку — у нас дуже просунута автоматизація, що надається разом з Google, Microsoft, а з іншого — до ваших послуг 3 тис. туристичних агентів у різних частинах світу, які допоможуть вам на кожному етапі подорожі.

Саме ця гібридність робить Hotailors дуже ефективним і задовольняє потреби наших клієнтів, економлячи їм 30% грошей, витрачених на поїздки, і 90% часу, необхідного для планування і бронювання дорогою відрядження.

— Як довго ви працювали над цією ідеєю?

— З 28 квітня 2016 р. Це був час, коли ми створили компанію в одному з кращих у Європі акселераторів — ABC. Це були 6 місяців за кордоном з виходом на ринок, з доступом до ментора тощо. Потім ми повернулися до Польщі, і з грудня 2017 р. зосередилися на ділових поїздках. З березня наш найбільший клієнт — Google.

— Розкажи про Campus Warsaw.

— Це колишній горілчаний завод, який за часів комунізму став пусткою. Останні 10 років він розвивався — міжнародні компанії перетворили його на високотехнологічний центр. Частиною цього центру і є варшавський кампус.

Саме тут стартапи, фрілансери, люди, що перебувають в екосистемі стартап-підприємництва, можуть отримати доступ до технологій Google, до її ноу-хау. Це також відмінне місце для спілкування. Ми є частиною 6-місячної програми Google for Startups Residential program, і протягом цих 6 місяців Google прискорює наше зростання, орієнтуючись на такі показники, як дохід, кількість співробітників тощо.

— Як змінилася ваша компанія відтоді, як стала резидентом Google, і якою є зараз?

— Найважливішим нашим завданням було збільшити кількість користувачів через Google. Коли ми приєдналися до програми, у нас було 60 користувачів. Сьогодні — вже близько 1 тис. Плануємо додати ще пару тисяч у наступні кілька місяців.

Також ми отримали багато важливих контактів. Влітку минулого року у нас була можливість спілкуватись з більш ніж 10 експертами з філій Google в США, які є чудовими фахівцями з вертикальної бізнес-стратегії, розробки продукту, маркетингу, UI/UX тощо.

Нетворкінг — дивовижна можливість отримати доступ до даних, які обробляє Google. На моє переконання, всі стартапи тут отримали $100 тис. на сервіси Google Cloud. Багато нових зв'язків — з людьми з Google, і з інших організацій. Ми завжди пишемо листи людям, яких зустріли тут. Один із наставників, наприклад, інвестував в Hotailors вже за тиждень. У нас була 1 сесія менторства, а через кілька днів ми отримали лист з умовами. Ще за кілька днів у нас на рахунку були інвестиції.

— Чому ви обрали саме цей вид бізнесу?

— Передусім це через наш досвід. Я і мої 2 співзасновника працювали: один в ІТ, інший в сфері сейлз, я — понад 10 років у сфері подорожей. Ми знали, чого не вистачало у цих сферах. І бачили, що нові технології виходять на ринок, а у нас був досвід, щоб використовувати їх.

— З якими проблемами ви стикаєтеся в своєму бізнесі?

— Це міжнародне зростання. Потрапити у різні культури, в різні часові пояси досить складно. Як і наймати багато людей. Відтоді як ми приєдналися до програми акселерації тут, команда з 14 співробітників зросла до 28. Ми отримали людей з різних культур, з різних вікових груп.

— Говорячи про планування ділових поїздок, які саме проблеми у цій галузі ви виділили, щоб знайти їм рішення?

— Що таке ділові поїздки? Це ринок на $1,3 трлн. Все ще забагато паперової роботи. Безліч організацій ще не перейшли в цифрову фазу. Ми ж є гібридним рішенням, тобто адаптуємося.

— Розкажи про плани на найближче майбутнє або подальші кроки після випуску з кампусу.

— Ми зараз зосереджені на ринку США — відкриваємо там 2 філії, одну на Східному узбережжі, іншу на Західному. Ймовірно, для мене і для компанії однією з найбільших проблем на цей рік буде переїзд частини команди до США.

— А де взяли грошей, щоб почати цей бізнес?

— Нам платили клієнти. Ми почали отримувати прибуток з першого дня, прикидаючись машинами. Це досить кумедно, тому що сьогодні існує безліч чат-ботів, які прикидаються людьми. Тоді ж, 2 роки тому, у нас був інтерфейс, в який треба було вводити дані, куди ви збираєтеся їхати тощо. А на бекенді було кілька людей, які працювали в інших системах і надавали результати.

У нас були й особисті кошти, які ми інвестували. До того ж на ранньому етапі акселератори побачили прекрасну можливість в нас інвестувати, і дали нам €50 тис. Пізніше ми виграли пару конкурсів для стартапів. Отримали гранти зі США — ще $200 тис. Тепер інвестори звертаються до нас щотижня.

— Якби ти почав вести бізнес з нуля, що б зробив по-іншому?

— Я б змінив відправну точку — краще почати в США, там легший доступ до ринку. У той час, коли ми починали, ABC Accelerator фактично був єдиним рішенням для стартапів. Тепер я знаю чудові акселератори в Естонії, Чехії, і Польщі, їх стає все більше. Очевидно, сьогодні стартапу набагато простіше запускатися.

— Де зараз знаходиться ваша компанія?

— У нас є 4 філії на даний момент, і ми відкриваємо п'яту. Ми знаходимося тут, у Варшаві, в кампусі Google, але збираємося переїхати в інше місце. Ми є у Сан-Франциско, в Нью-Йорку. І сподіваємося невдовзі відкрити філію в Дубаї.

— Як щодо рівня конкуренції на вашому ринку?

— $1,3 трлн — це величезний ринок. І вельми застарілий у своїх процедурах. Ми конкуруємо переважно з туристичними агентствами. Вони глобальні, у них багато ресурсів, людей, але через це вони задорогі.

Зрозуміло, ми не єдині, хто створює такі рішення по всьому світу. Є 2 або 3 компанії, які ми вже помітили. Звичайно, вони більш просунуті, ніж ми, тому що у них є інвестиції. Зате ми маємо велику перевагу в ресурсах для розробки. За розробника в Силіконовій долині нам треба було б платити $10 тис. на місяць, а тут ми платимо $3 тис.

— Чи працюєте з розробниками з України?

— Поки що ні, але було кілька пропозицій. Нещодавно мав зустріч в Нью-Йорку з великою девелоперською компанією, яка володіє девелоперськими конторами в Україні, і вони хотіли скористатися нашими послугами для ділових поїздок. Так що це може бути одна з безпрограшних угод.

Тематичний тиждень

АТ "Ощадбанк"