Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Ресторан на колесах

Катерина Спориш

Тематичний тиждень

Одеситка Віолетта Летта відкрила у рідному місті ресторан на колесах під назвою Truckttoria. В інтерв’ю «Будуй своє» засновниця розповіла, чому обрала таку бізнес-модель та що із цього вийшло.

– Розкажи передісторію створення власної справи.

– Якось у 2014 р. я замислилася про створення власної справи. Подорожі Європою та світом лише посилили мої наміри, адже там вражаюче розмаїття фудтраків. Це фургони, причепи із традиційною місцевою їжею: в Італії подають пасту, у США – бургери тощо. Я бачила фудтраки з кухнями різних країн. Туди охоче приходять містяни, аби спостерігати за приготуванням їжі, спілкуватися з шеф-кухарем – і отримати приємні емоції, смакуючи улюбленими стравами.

Типи закладів я бачила різні: стаціонарні, коли фургон перебуває завжди в одному місці, та переїзні – щогодини біля іншого офісу. Саме це вплинуло на моє рішення відкрити перший бізнес – заклад на колесах. Мене не спинили ані відсутність досвіду, ані будь-які інші причини. Я просто діяла, втілювала у життя свій задум – ресторацію на колесах з високою якістю страв, де гості знайомі з шеф-кухарем, спостерігають за процесом приготування їжі, насолоджуються стравами під час прогулянки парком. І найголовніше – чекають на замовлення лише 15 хвилин!

– Який формат фудтраку ти обрала для себе?

– Скільки ти вклала у першу Truckttoria?

– Мій перший заклад (на сьогодні їх вже 3 у власності, ще 3 франшизні) коштував $25 тис., інші – $12 тис.

Звідки різниця удвічі? Давайте порахуємо: $7 тис. коштувала коробка без обладнання, ще $3,5 тис. – обшивка зсередини і ззовні. На цьому не можна зекономити, бо ззовні дерево має бути якісним, зносостійким, та й обладнання всередині – так само. Це стосується стін, покриття на стінах і підлозі, кухонного приладдя, посуду, форм для зберігання продуктів – так званих «заготівок». Ще $1,5 тис. – освітлення, охорона, відеонагляд, меблі – столи, стільці, пледи, антисептики на столах, які стоять поряд. Виходить $12 тис.

Але ця цифра помножилася на два через певні причини: ми підійшли до питання серйозно. Задля зменшення кількості «гуль» та помилок звернулися до ресторатора (його імені не розголошуємо). Майстер своєї справи зібрав воєдино всі мої нотатки і записи, організував простір на кухні, зробив розташування оптимальним, відповідно до запиту та кількості квадратних метрів. Запросили ми й технолога, який розробив меню, та, звісно, шеф-кухаря. Завдання останнього – оптимізувати страви до вуличного формату. Адже 40 позицій – це неможливо у ресторані на колесах. Разом із тим шеф-кухар порекомендував компоненти: сири, м’ясо, рибу та параметри якості, і навіть місця для закупівлі. І у всьому цьому допомагали дизайнери – втілити наші задуми у життя. Тому, вже маючи концепцію, у подальшому нові заклади коштують саме $12 тис.

– Коли відкрилися?

– Влітку 2016 р., у парку імені. Т.Г. Шевченка в Одесі. Спочатку взяли участь в середньовічному фестивалі – у липні того ж року. А стаціонарно розпочали діяльність у серпні 2016-го. Гостям запропонували страви італійської кухні – пасту, а ще бургери і лаваші з м’ясною начинкою та овочами. З напоїв – кава, чай, лимонади тощо.

Перші півроку ми працювали без вихідних – на кухні разом із шеф-кухарем. Щоранку я їхала на ринок «Привоз», де купувала свіжі продукти – м’ясо, рибу, овочі, сири для наших «заготівок», а потім на власному автомобілі доставляла це до ресторану. Так ми працювали перші 6 місяців – без відпочинку. Я вітала людей, займалася соціальними мережами, фінансами та іншими питаннями. Шеф-кухар – приготуванням страв та напоїв. Згодом з’явилися баристи, кухарі, закупники та постачальники продуктів, бухгалтер й інші. На сьогодні у команді 16 людей!

– Часто змінюєте меню?

– Як формуєте вартість продукції?

– Націнка від собівартості – 300%. Якщо 30% – це собівартість, то ще 20-25% витрачаються на оренду, охорону, заробітні платні. Інша частина йде на прибуток та повернення інвестицій. Для прикладу: витрачені кошти на першу Truckttoria повернулися за 10 місяців, вкладення у другу та третю – за 8 місяців.

– Чи існує сезонність?

– Були факапи за історію бізнесу?

– Так, звісно. Наприклад, спочатку я закупила забагато обладнання – зайві вентиляції, слайсери тощо. Все це коштувало мені тисяч доларів. Також витратилась на шкіряні фартухи, які були не лише надто дорогими, але й заважкими та спекотними. А ще візитівки – непотрібні насправді речі.

– Які плани на майбутнє?

– Розробити нове меню з морепродуктами, яких ще не використовували. А також вийти за межі Одеси, до інших міст України. Про це розповім згодом!

Тематичний тиждень

АТ "Ощадбанк"