Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Тобі сподобалось — інвестуй!

Катерина Спориш

Тематичний тиждень

Володимир Поліщук, власник студії маркетингу і дизайну MUST, опісля виступу на Всеукраїнському ритейл саміті в інтерв’ю «Будуй своє» дав поради підприємцям щодо маркетингу, роботи з клієнтами тощо.

Інформаційна довідка. MUST — маркетингова агенція у Львові, що надає послуги маркетингу та дизайну. У портфелі компанії — 8-річний досвід роботи та 500 рішень підприємств різних рівнів.

— Як ти вважаєш, чи є сенс починати бізнес, коли він не надто вже й подобається?

— Я б сказав, взагалі не слід починати бізнес, тому що хочеться грошей або ви побачили якусь маржу. Якщо це бізнесова історія із серії — у мене є бюджет, я інвестуватиму у будь-що та продаватиму — вона провальна. Я бачив багато власників бізнесів, які дуже стомлюються, працюючи не там, де хотілося б, а вилізти зі справи не можуть.

Круто, коли ти віриш у те, що робиш людям добро. Круто — коли думаєш, що ти дійсно потрібен цьому ринку, тощо.

— Що б ще ти порадив підприємцям?

— Моя перша порада: якщо працюєш у бізнесі на послугах, треба одразу починати інвестувати у бренд — створювати, щось вкладати у нього. На жаль, по-іншому робити неможливо.

Звідси друга порада: якщо ваш бізнес — ритейл, тобто крамниця з класичними продажами, на першому етапі я б не рекомендував інвестувати у бренд. Натомість, заощадивши ці гроші, заробив би на банальних продажах. Загальновідома проста істина: якщо у когось є товар, обов’язково знайдеться покупець. Власне, так це й працює. Тому зробіть спочатку напрацювання свого бюджету заради ривку вперед. А пізніше інвестуйте гроші у бренд.

Моя третя порада: обираючи, як має називатися ваш бізнес, яким буде логотип, якими — магазини, це все повинно подобатися особисто вам. Я так завжди кажу своїм клієнтам: треба, щоб подобалось тобі, а не клієнтами або маркетологові.

Чому? Якщо подобається тобі, ти зробиш все задля задоволення клієнтів. До того ж, коли кайфуєш від свого продукту, то інвестуєш більше свого часу та зусиль, енергетики у розвиток свого продукту.

— А що ще важливо?

— На моє переконання, має бути якомога менше понтів (коли впізнаваність і фінансовий розрив далекі один від одного). Можливо, краще зробити прості мерчендайзингові штучки, як-от кульки повісити — не гребувати такими речами. Варто адекватно сприймати себе на поточному рівні, та слухати, як говорять про бізнес, і чи взагалі говорять.

— Що саме слухати?

— Як власник компанії я постійно спілкуюся з клієнтом — як власник, як маркетолог. Я починаю слухати про компанію та що про неї говорять, намагаюся акуратно виїхати на запитаннях тощо.

— Стосовно маркетингу які ще поради даси?

— Що стосується товарів, український ринок дуже конкурентний — в абсолютно різноманітних галузях.

Працюючи на різних ринках із різними клієнтами, щоразу я пересвідчуюсь: українські підприємці насправді — герої. Саме тому, що вони виживають у величезній конкуренції. Для розуміння, у сусідній Польщі можуть бути два магазини гаджетів на відстані декількох кілометрів, а в Україні — в одному будинку п’ять.

Виходячи з цієї ситуації, зрозуміло, що ця конкуренція — виклик у маркетингу. Через що незайве замислитися, як виділитися. Можна або робити насправді унікальний продукт, або тимчасово унікальну історію, аби постійно робити його унікальним, коли щось змінюєте та додаєте. Або пропонуєте той сервіс, якого не надає конкурент. І в такий спосіб завдяки сервісу намагаєтеся закріпитися в очах клієнтів.

Що ще? Я помічаю, що особливої лояльності вже немає. Тобто програма лояльності не так працює. Але наразі є позитивний досвід, який займає місце в голові клієнта та наповнює приємними емоціями.

І звичайно, потрібно працювати з відгуками. Тобто дарувати людям вирішення їхніх проблем. Якщо це сталося з вашою компанією, варто втручатися в проблему як власник.

Я знаю багато історій і з власного досвіду, коли ми з максимального хейтера робили фаната. Досягали цього за рахунок того, що не просто вирішували проблему, якісь складнощі з товаром або персоналом. Ми показували, наскільки нам це болить. Ми інвестували гроші та час у цей продукт. До того ж ніхто не подумає, що ми нещирі з ним, якщо він бачить, що топові менеджери готові витрачати час на нього, і говорити не стандартами або шаблонами.

Через це я наголошую, що СММ-ник має бути всередині компанії. Можуть бути напрацювання, стратегія, але люди, які всередині компанії, повинні любити її, відчувати відповідальність.

Тож, підсумовуючи, скажу наступне: для зростання малого та середнього бізнесу існує безліч простих та зрозумілих маркетингових інструментів. Користайтеся ними вже сьогодні та розвивайте власну справу!

Тематичний тиждень

АТ "Ощадбанк"