Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ
Відділення Відділення
USD 41.40 41.90
EUR 42.95 43.95

Вулична зміна

Катерина Спориш

Тематичний тиждень

Вулична їжа 一 невід’ємна частина культури містян багатьох країн світу. Саме такий формат дозволяє скуштувати небуденні страви, та ще й не чекаючи довго на їхнє приготування. 

Суттєві зміни

Останніми роками стріт-фуд стрімко змінюється. Ще у 2013 р. ринок вуличної їжі був поділений лише на два величезні сегменти 一 солодкі та солоні страви.

До першого належали донати (пончики), дріжджові печені або смажені пиріжки, тістечка на вагу тощо. До другого 一 печені або смажені пиріжки із солоними начинками, хот-доги, донери та фалафелі, бургери, картопля фрі. Останні подавалися із типовими та звичними соусами на основі томатів, яєць, олії й гірчиці.

Про корисність тоді не йшлося, адже все смажилося, до того ж було засолоним або засолодким. І, як наслідок, шкідливим для здоров’я. Страв, які були б смачними і корисними, не було.

Згодом темпи розвитку вуличної їжі істотно пришвидшилися. Спричинили це перш за все активні подорожі українців світом, відвідування маркетів їжі у різноманітних містах. «Українці наразі, все-таки, бояться куштувати щось нове. Проте крок за кроком ситуація змінюється, і це помітно», 一 відзначає співзасновник компанії-виробника соусів Tangelo Cat Денис Рижков.

Сегментування на солоні й солодкі страви лишилося 一 із певними змінами. До звичних пиріжків, донатів тощо додалися десерти з різних кухонь світу із незвичними складовими.

Так, чи не найголовніший компонент солодощів 一 цукор 一 замінили кленовим сиропом, стевією або фруктами, як, наприклад, фініками із високим вмістом фруктози. А борошно з пшениці замінили рисовим, кукурудзяним та іншим. Лактозу 一 мигдалевим або соєвим молоком, яйця у випічці 一 бананами, яблучним пюре, насінням льону. Дріжджі 一 заквасками й іншими замінниками.

Серед провідних компонентів тепер більше так званих суперфудів (продуктів з високим вмістом поживних речовин і мікроелементів), куди потрапили насіння чіа (зерна іспанської шавлії), горіхи, ягоди та інші компоненти.

Відбувся розподіл солоних страв на холодні (салати, снеки) та гарячі страви (супи, пасту тощо). Змінилися й компоненти. Так, серед білкових продуктів тваринного походження зросла частка сирів різних видів: м’яких, напівтвердих, твердих 一 молодих та витриманих, сирів із пліснявою. Частіше використовують і морепродукти: як місцеву морську рибу 一 бичок, барабулю, креветки, так і ввезену 一 червону, інші види. З’явилися і делікатеси на кшталт жаб’ячих лапок, равликів, устриць, кав’яру щуки тощо, як самостійних страв, так і в компонуванні з іншими складниками.

Урізноманітнюються гарніри 一 окрім звичної картоплі фрі можна замовляти рис, бобові. Пропонують до страв і нові соуси. До типових соусів на основі томатів, олії, гірчиці додалися з фруктів та ягід, бобових. Такі додатки смакують як до сирів, так і до риби або м’яса, а іноді 一 і до салатів. Унаслідок цих процесів поруч з фаст-фудом виокремився сегмент смачних, поживних, корисних страв.

Нові локації

Раніше придбати стріт-фуд можна було у місцях скупчення людей: на центральному залізничному вокзалі, на станціях метрополітену 一 у переходах та біля входу до станцій, а також поблизу корпусів ВНЗ і гуртожитків. Продавалося все це у палатках, МАФах. Пакування 一 у кращому випадку в паперових пакетах, на картонних тарілках. У гіршому 一 в пластикових пакетах та іншій тарі з пластмаси й поліетилену. Про столи, стільці поруч зі стріт-фудом не було й мови, як і про пледи у холодну пору року.

Останніми часом майже зникли палатки. А до звичних МАФів додалися фудтраки із повноцінною кухнею, де можна приготувати будь-які страви, не гірші за якістю від запропонованих у кафе. Фудтраки використовують найрізноманітніші види стріт-фуду. Разом з ними розвиваються маркети їжі, як «Рынок уличной еды», де під одним дахом зібрані страви із різних куточків світу.

Окрім стаціонарних точок продажу, з’явилися ярмарки-фестивалі з зоною фудкортів, спеціалізовані фестивалі, як от «Уличная еда». Та інші заходи, де підприємці, зі своєї сторони, тестують бізнес-ідеї, а містяни 一 користуючись нагодою, куштують щось нове.

Змінюється й упакування страв: якомога менше пластику та поліетилену, більше картону, паперу тощо. Тобто, таких матеріалів, що переробляються в Україні.

Та й питання поділу страв на порції не стоїть на місці.

«Мандруючи Кіпром, я побачив формат подачі на двох, чотирьох осіб, і це вельми популярно», 一 пояснює власник Black Burger Руслан Ясинецький. Крок за кроком ці тренди проникають до України.

А поруч з точками продажу з’являються столи, стільчаки, крісла-мішки для відпочинку, пледи у холодну пору року. І головне 一 змінюється ставлення до вуличної їжі. Адже тепер вулична їжа 一 це не просто перекусити, поспішаючи кудись. Це можливість провести час у будні та вихідні у приємній компанії, смакуючи стравами кухонь різних країн світу.

Тематичний тиждень

АТ "Ощадбанк"