Тематичний тиждень
Вулична їжа 一 невід’ємна частина культури містян багатьох країн світу. Саме такий формат дозволяє скуштувати небуденні страви, та ще й не чекаючи довго на їхнє приготування.
Суттєві зміни
Останніми роками стріт-фуд стрімко змінюється. Ще у 2013 р. ринок вуличної їжі був поділений лише на два величезні сегменти 一 солодкі та солоні страви.
До першого належали донати (пончики), дріжджові печені або смажені пиріжки, тістечка на вагу тощо. До другого 一 печені або смажені пиріжки із солоними начинками, хот-доги, донери та фалафелі, бургери, картопля фрі. Останні подавалися із типовими та звичними соусами на основі томатів, яєць, олії й гірчиці.
Про корисність тоді не йшлося, адже все смажилося, до того ж було засолоним або засолодким. І, як наслідок, шкідливим для здоров’я. Страв, які були б смачними і корисними, не було.
Згодом темпи розвитку вуличної їжі істотно пришвидшилися. Спричинили це перш за все активні подорожі українців світом, відвідування маркетів їжі у різноманітних містах. «Українці наразі, все-таки, бояться куштувати щось нове. Проте крок за кроком ситуація змінюється, і це помітно», 一 відзначає співзасновник компанії-виробника соусів Tangelo Cat Денис Рижков.
Сегментування на солоні й солодкі страви лишилося 一 із певними змінами. До звичних пиріжків, донатів тощо додалися десерти з різних кухонь світу із незвичними складовими.
Так, чи не найголовніший компонент солодощів 一 цукор 一 замінили кленовим сиропом, стевією або фруктами, як, наприклад, фініками із високим вмістом фруктози. А борошно з пшениці замінили рисовим, кукурудзяним та іншим. Лактозу 一 мигдалевим або соєвим молоком, яйця у випічці 一 бананами, яблучним пюре, насінням льону. Дріжджі 一 заквасками й іншими замінниками.
Серед провідних компонентів тепер більше так званих суперфудів (продуктів з високим вмістом поживних речовин і мікроелементів), куди потрапили насіння чіа (зерна іспанської шавлії), горіхи, ягоди та інші компоненти.
Відбувся розподіл солоних страв на холодні (салати, снеки) та гарячі страви (супи, пасту тощо). Змінилися й компоненти. Так, серед білкових продуктів тваринного походження зросла частка сирів різних видів: м’яких, напівтвердих, твердих 一 молодих та витриманих, сирів із пліснявою. Частіше використовують і морепродукти: як місцеву морську рибу 一 бичок, барабулю, креветки, так і ввезену 一 червону, інші види. З’явилися і делікатеси на кшталт жаб’ячих лапок, равликів, устриць, кав’яру щуки тощо, як самостійних страв, так і в компонуванні з іншими складниками.
Урізноманітнюються гарніри 一 окрім звичної картоплі фрі можна замовляти рис, бобові. Пропонують до страв і нові соуси. До типових соусів на основі томатів, олії, гірчиці додалися з фруктів та ягід, бобових. Такі додатки смакують як до сирів, так і до риби або м’яса, а іноді 一 і до салатів. Унаслідок цих процесів поруч з фаст-фудом виокремився сегмент смачних, поживних, корисних страв.
Нові локації
Раніше придбати стріт-фуд можна було у місцях скупчення людей: на центральному залізничному вокзалі, на станціях метрополітену 一 у переходах та біля входу до станцій, а також поблизу корпусів ВНЗ і гуртожитків. Продавалося все це у палатках, МАФах. Пакування 一 у кращому випадку в паперових пакетах, на картонних тарілках. У гіршому 一 в пластикових пакетах та іншій тарі з пластмаси й поліетилену. Про столи, стільці поруч зі стріт-фудом не було й мови, як і про пледи у холодну пору року.
Останніми часом майже зникли палатки. А до звичних МАФів додалися фудтраки із повноцінною кухнею, де можна приготувати будь-які страви, не гірші за якістю від запропонованих у кафе. Фудтраки використовують найрізноманітніші види стріт-фуду. Разом з ними розвиваються маркети їжі, як «Рынок уличной еды», де під одним дахом зібрані страви із різних куточків світу.
Окрім стаціонарних точок продажу, з’явилися ярмарки-фестивалі з зоною фудкортів, спеціалізовані фестивалі, як от «Уличная еда». Та інші заходи, де підприємці, зі своєї сторони, тестують бізнес-ідеї, а містяни 一 користуючись нагодою, куштують щось нове.
Змінюється й упакування страв: якомога менше пластику та поліетилену, більше картону, паперу тощо. Тобто, таких матеріалів, що переробляються в Україні.
Та й питання поділу страв на порції не стоїть на місці.
«Мандруючи Кіпром, я побачив формат подачі на двох, чотирьох осіб, і це вельми популярно», 一 пояснює власник Black Burger Руслан Ясинецький. Крок за кроком ці тренди проникають до України.
А поруч з точками продажу з’являються столи, стільчаки, крісла-мішки для відпочинку, пледи у холодну пору року. І головне 一 змінюється ставлення до вуличної їжі. Адже тепер вулична їжа 一 це не просто перекусити, поспішаючи кудись. Це можливість провести час у будні та вихідні у приємній компанії, смакуючи стравами кухонь різних країн світу.
Тематичний тиждень
АТ "Ощадбанк"