Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Як бізнесу стати соціально відповідальним: чому це важливо й вигідно

Наталія Найдюк

У гостях у юриста

Час, коли бізнес цікавили виключно гроші, минає. У сучасному світі успішні компанії демонструють своє піклування про громаду, природу, беруть участь у соціальних проєктах і прагнуть зменшити шкідливий вплив на довкілля. Така поведінка стає трендом. А продумана корпоративна соціальна відповідальність (КСВ) формує репутацію бренду роботодавця.

Ми розпитали голову правління центру «‎Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» Марину Саприкіну, що означає поняття КСВ та як бізнесу стати соціально відповідальним.

Що закладено у поняття

Відповідальність компаній за позитивний чи негативний вплив на суспільство й довкілля і називають соціальною відповідальністю бізнесу. Марина Саприкіна наводить складові цієї концепції: 

  • корпоративне управління;
  • захист прав людини; 
  • відносини в колективі, з клієнтами та громадами;
  • захист довкілля;
  • чесні операційні практики: як компанії поводяться на ринку, стосовно постачальників, партнерів і конкурентів.

«‎Це комплексне поняття, тому бізнесу потрібно тримати баланс між такими аспектами. Дуже важливо, щоб компанія готувала нефінансові звіти, в яких би розповідала про втілені проєкти й отримані результати», – радить експертка. 

Як все починалося

Дослідники вважають, що ідея КСВ набула масовості в середині 90-х років минулого століття. Тоді в суспільстві вирували потужні антикорпоративні настрої. Причин накопичилося багато. Наприклад, британська нафтогазова компанія Shell UK вирішила затопити у Північному морі нафтову вежу «Brent Spar». А в ЗМІ опублікували факти неетичних бізнес-підходів світових брендів. Так, спортивну торгову марку звинувачували у використанні дитячої праці в країнах третього світу. Тож, компанії почали впроваджувати КСВ, аби повернути прихильність споживачів. 

Нещодавно були оприлюднені результати опитування міжнародних експертів із КСВ. Серед світових лідерів цього руху є Unilever, Patagonia, Natura, IKEA.

«‎В Україні є компанії, які сповідують принципи КСВ. Ашан створює можливості працевлаштування людей з порушеннями слуху. У StarLightMedia розробили круту програму гендерної рівності та протидії домашньому насильству. А кейс ‎Прикарпаттяобленерго – мій улюблений. Завдяки йому звичайні електростовпи замінили на такі, що мають спеціальні конструкції для лелек. Це приклад ідеального варіанта КСВ, коли проєкт пов'язаний із бізнесом компанії», – каже експертка.

КСВ: бонуси для бізнесу

Інвестиції. Сьогодні є велика група інвесторів, що вкладають кошти суто в соціально відповідальні компанії.

Залучення талантів. За останнім дослідженням центру КСВ і UNICEF, 40 % молодих людей знають, що таке корпоративна соціальна відповідальність бізнесу. 48 % опитаних хотіли б долучитися до корпоративного волонтерства в компанії потенційного роботодавця. 

Конкурентна перевага. Клієнти готові іноді платити більше, але купувати відповідальний продукт. А за однакових умов, найімовірніше, оберуть той, що сповідує принципи КСВ.

«‎Корпоративна соціальна відповідальність дуже важлива для громади, де працює бізнес. Компанії вже стали частиною суспільства. Це, зокрема, продемонстрував минулий рік, коли бізнес підтримав систему охорони здоров'я», – зауважує пані Саприкіна. 

Головне – набратися терпіння

Марина Саприкіна вважає, що людям, які впроваджують КСВ, потрібно набратися терпіння. Тут не може бути швидкого результату. 

«‎Треба розуміти, що КСВ – це довгий процес. Варто мати в команді конкретну людину, яка б відповідала за цей напрям. І головне – регулярно вимірювати результат. Інакше буде незрозуміло, яку користь дає КСВ бізнесу», – зазначає експертка.

Критерії КСВ

Є декілька характеристик корпоративної соціальної відповідальності: 

  • проєкт повинен бути пов'язаний зі специфікою бізнесу. Наприклад, автовиробник вчить дітей безпеці на дорозі;
  • до КСВ залучаються саме співробітники компанії; 
  • втілювати ініціативи треба системно й регулярно. Не можна зробити лише один захід і транслювати, що ваш бізнес соціально відповідальний; 
  • КСВ – це про вимірюваність, коли компанія ставить цілі й досягає їх.

Як держава та міжнародні організації підтримують соціально відповідальний бізнес

Наприкінці 2019-го Володимир Зеленський підписав указ про Цілі сталого розвитку на період до 2030 року. А на початку 2020-го в Україні ухвалили Концепцію реалізації державної політики щодо сприяння розвитку соціально відповідального бізнесу  й розробили план заходів її виконання. Основні пункти – популяризація соціальної відповідальності, секторальних керівництв Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), зокрема щодо відповідального ведення бізнесу інституціональних інвесторів, та Цілей сталого розвитку. 

Також в Україні працює Національний контактний пункт (НКП) із реалізації керівництва для багатонаціональних компаній ОЕСР при Мінекономіки. 

«‎Якщо міжнародні компанії порушують права людини, то громадська організація, співробітники або партнери можуть повідомити про це в НКП. І цей випадок розглядатимуть в Україні або на міжнародному рівні серед мереж таких НКП», – пояснює пані Саприкіна. 

Крім того, в Україні ухвалили Національну стратегію у сфері з прав людини, де також зазначено концепцію дотримання прав людини в бізнесі. А перша леді Олена Зеленська стала ініціаторкою Стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, яка актуальна для бізнесу.

«Щодо міжнародних донорів, то, наприклад, Фонд ООН у галузі народонаселення та центр «Розвиток КСВ» увели тему протидії домашньому насильству в порядок денний бізнесу. А ще ініціювали створення Коаліції за гендерну рівність і протидію домашньому насильству. Наразі до неї приєдналися понад 30 компаній», – додає експертка. 

Як стати соціально відповідальним

Марина Саприкіна запропонувала два варіанти дій.

Варіант №1: системний. 

Алгоритм втілення:

  • сформулюйте важливі питання для вашого бізнесу. У КСВ їх називають ‎суттєвими; 
  • проаналізуйте, наскільки ефективно ви розв'язуєте ці питання. Наприклад, якщо довкілля є важливим аспектом для вашої компанії, подумайте, що ви робите в цьому напрямі: встановлюєте потужні очисні споруди, сонячні електростанції, заохочуєте клієнтів здавати тару для перероблення, не використовуєте пластик при пакуванні тощо;
  • на основі питань, які ‎не закриті (компанія нічого не робить у цьому напрямі), розробіть стратегію КСВ. Включіть до неї проєкти, які можуть допомогти покращити стан справ у цих сферах; 
  • призначте людину, яка відповідатиме за КСВ у компанії; 
  • розробіть КСВ-проєкти, які відрізняють вашу компанію від конкурентів;
  • звітуйте про успіхи й про те, чого не змогли досягти.

Варіант №2: спрощений

Він простіший, тому ним послуговуються багато компаній на початку свого шляху.

Алгоритм дій:

  • проведіть лекції для співробітників щодо питань КСВ;
  • сформулюйте активну команду волонтерів; 
  • розробіть програму корпоративного волонтерства.

Після того, як надихнули людей в компанії на реалізацію КСВ-проєктів, створюйте робочу групу. Залучайте до неї представників різних департаментів. Лише після цього переходьте до складнішого варіанта.

«‎Повчитися можна на нашій освітній платформі Імпекторіум, де розроблений і розміщений курс з КСВ», – радить початківцям Марина Саприкіна.

Бути соціально відповідальним має не тільки великий, а й середній і малий бізнес. Наприклад, ви продаєте каву з собою. Тоді везіть використані паперові горнятка на перероблення чи утилізацію. І пам’ятайте: споживач все частіше голосує гаманцем за того, хто дбає не лише про власні бізнес-інтереси, а й про середовище та людей, з якими живе.

У гостях у юриста

АТ "Ощадбанк"